صیانت از درختان تهران راهبرد شورای پنجم است

نمایشگاه عکس درختان کهن تهران و همزمان با هفته تهران و با حضور جمعی از اعضای شورای شهر برپا شد.

به گزارش ایمنا، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: در آستانه روز تهران قرار داریم، و همانطور که می‌دانید یکی از مظاهر تمدن، شهرها هستند و هر تمدن و فرهنگی برای ظهور و ماندگاری نیاز به نمادهایی دارد و تهران به عنوان ام القری تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی، طبیعتاً بیش از سایر نمادهای این فرهنگ مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: این نمادها و عناصر بصری و محیطی هستند که بخش اصلی هویت یک شهر را شکل می‌دهند. شهرهای مهم جهان که سابقه هزاران ساله دارند، مانند قاهره در تمدن آفریقایی، یا رم در تمدن اروپایی، هر کدام اجزا و عناصر بصری ویژه‌ای دارند، که هویت آنها را شکل می‌دهد. در تمدن ایران باستان نیز، تخت جمشید و پرسپولیس و بنای هگمتانه این نقش را ایفا می‌کنند و پس از ورود اسلام به ایران، مهمترین مظاهر تمدنی ما در اصفهان متمرکز شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اما در دو قرن اخیر که پایتخت کشور به تهران منتقل شده، و کانون اقتصاد، علم، فرهنگ و هنر ایران در تهران، به عنوان ام القری تمدن ایرانی – اسلامی، متمرکز شده است، شاید کمتر به این مظاهر و نمادهای تمدنی توجه شده است.

وی با طرح این پرسش که تهران به چه شناخته می‌شود؟ گفت: این پرسشی است که برای پاسخ به آن به نمادها نیاز داریم، و شاید بتوان براساس زیست بوم و شرایط جغرافیای زندگی در تهران، درختان و باغات تهران را بعنوان یکی از عناصر اصلی هویت بخشی ام القری ایران مطرح کرد.

هاشمی افزود: درختان کهنسال تهران، نشان سابقه و هویت این شهر هستند. و از این رو اهمیتی بیش از تأثیر آنها در فضای سبز و محیط زیست دارند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهای شورای پنجم، صیانت از باغات و درختان تهران بوده و این راهبرد موجب لغو مصوبه برج باغ و تبدیل آن به خانه باغ شد. اما این مصوبه به تنهایی کافی نیست، و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران باید بتواند همه درختان کهنسال و قطور تهران را صاحب شناسنامه و ثبت کند، تا بر اثر برخی قصور و تقصیرها، کسی نتواند به سادگی میراث محیطی تهران را دچار آسیب کند.

هاشمی افزود: یکی از اقدامات مؤثر فرهنگی که اتفاقاً خارج از فعالیت‌های مناسبتی و در حوزه تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی و شورایاری هاست، تبیین تاریخ محلات و منطق تهران با محوریت درختان کهنسال است. هر محله و منطقه تهران، روایتی دارد که این روایت با محوریت درختان کهنسال بعنوان شاهدانی قدیمی می‌توانند این روایت‌ها را برای نسل‌های آینده به میراث بگذارند.

اولین قدم برای شناسنامه دار کردن درختان مهم تهران

همچنین احمد مسجد جامعی در این مراسم با تقدیر از اهالی محله‌های تهران که درختان بالای ۱۰۰ سال محله خود را معرفی کردند، اظهار کرد: این نمایشگاه و گرامیداشت هفته تهران، بهانه‌ای بود برای مشارکت مردم و مهم این است که مردم به عرصه آمدند، تا از میراث طبیعی خود دفاع کنند و همه تلاش ما هم این است که مردم خود را صاحب شهر بدانند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها افزود: این حس مشارکتی که در شهروندان ایجاد شده را باید قدر بدانیم.

وی ادامه داد: امروز شهروندان به طبیعت خود احترام می‌گذارند و احترام به طبیعت، به مثابه احترام به هستی است چرا که درختان نیز موجودات زنده هستند و حق حیات همواره در دین مبین اسلام محترم شمرده شده است.

در ادامه با اشاره به سابقه شهر تهران به عنوان یک شهر پر درخت و سر سبز، گفت: چنارهای تهران آنقدر چشمگیر بودند، که به آن چنارستان گفته می‌شد. و یکی از دلایل اینکه اینجا از قصبه به شهر تبدیل شد، همین طبیعت خوش آب و هوایی تهران، به دلیل انبوه درختان چنار بوده است. به گونه‌ای که دکتر پولاک، پزشک و سیاح اتریشی در زمان قاجار، در خاطرات خود چنین نگاشته که هوای تهران به قدری پاک است، که می‌توان در هوای آزاد عمل جراحی انجام داد.

عضو شورای شهر تهران این اقدام را اولین قدم برای شناسنامه دار کردن درختان مهم تهران دانست، و گفت: اگر تا امروز موضوع شناسنامه دار کردن درختان عملیاتی نشده بود، به واسط عدم حضور شهروندان و مردم بوده است. و امروز می‌توان به شناسنامه دار کردن درختان امید داشت. البته باید توجه داشت تابلوهای شناسایی درختان، بر تنه درختان نصب نشود، و تابلوهایی با فاصله مناسب از درختان برای شناسایی این میراث گرانبها نصب شود.

ساخت‌وسازهای تهران با درختان معابر نامهربانند

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در حاشیه نمایشگاه عکس درختان کهن تهران گفت: در بسیاری از شهرهای دنیا، درختان را گرامی داشته و به نماد مهم فرهنگی آنها تبدیل شده‌اند. چنار در تهران می‌تواند چنین نمادی باشد. از قدیم این درخت را شاه درختان گفته، عنصر ثابت و اصلی در امامزادگان بوده و نماد سرسبزی و آبادی است.

وی با بیان اینکه چنارها و فضاهای سبز بخشی از نیازهای شهروندان تهرانی را تأمین می‌کنند، اظهار کرد: شاید این نیاز مانند قبل شفاف و ملموس نباشد اما درختان از نظر فرهنگی بخشی از باورهای محلی ایرانیان بوده و در بسیاری از محلات، عنصر وحدت‌بخش محله‌ای بوده و هستند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: هم‌اکنون نیز بوستان‌ها و فضاهای سبز در برخی از محلات تبدیل به نماد یکپارچگی محله شده‌اند و پیرامون آنها گروه‌های اجتماعی مختلف با یکدیگر تعامل داشته و درختان به آنجا روح، نشاط و شادابی می‌بخشد.

حسینی میلانی بهبود شرایط زیستی را یکی از کارکردهای مهم درختان در تهران برشمرد و تصریح کرد: این درختان به خاطر ایجاد طراوت و کاهش حرارت محیطی نقش مهمی در ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش تالمات روحی و روانی دارند.

وی با اشاره به وجود ۴۵ هزار هکتار فضای سبز در سطح شهر تهران خاطرنشان کرد: علیرغم هزینه هنگفت از سوی مدیریت شهری برای حراست و حفاظت از درختان و فضاهای سبز، شاهد یک درخت‌زدایی خزنده در سطح معابر و کوچه‌ها هستیم که مشارکت مردمی در محلات نقش مهمی در متوقف ساختن این روند دارد.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری افزود: شهرداری هر چند درختان را آبیاری کرده و آنها را هرس می‌کند اما ساخت و سازها با درختان محلات و معابر نامهربان هستند. در نارمک تهران چنین اتفاقی در حال رخ دادن است که گویا بخشی از مشکل آنها به خاطر کمبود منابع آبی است که باید برای آبرسانی به آنها توجه جدی داشت.

حسینی میلانی با اشاره به نمایشگاه عکس درختان کهن تهران ابراز داشت: این نمایشگاه بدیع و مردمی است که مردم و شورایاران با عشق و علاقه درختان کهن محلات خود را شناسایی کرده و از آنها عکاسی کرده‌اند.

وی با ضروری دانستن ثبت میراث طبیعی تهران اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی، ثبت میراث طبیعی را وجه همت خود قرار داده و در همین راستا چند چنار هم ثبت ملی شده‌اند. در این راستا برای ثبت دیگر درختان و چنارهای کهن تهران هم سازمان بوستان‌ها پیشقدم شود تا با همکاری شورایاری‌ها این دارایی سبز تهران به افتخار محله‌ای شهروندان تبدیل شوند.

کد خبر 448014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.