بارگذاری‌های کنونی در مرق، جنوب اصفهان را فلج می‌کند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اتفاقات جاری مرق می‌تواند در آینده جنوب شهر اصفهان را فلج کند همانگونه که اکنون در برخی ساعات روز، خودروهای مراجعه کننده به سیتی سنتر بزرگراه‌های مجاور را قفل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت امروز (یکشنبه) در یکصد و چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان برگزار شد، با بیان اینکه مرق در مسیر توسعه اصفهان باید به این شهر الحاق شود، اظهار کرد: اصلاح اتفاقات اکنون مرق در آینده بسیار سخت خواهد بود و در بارگذاری‌های نگران کننده آن نیاز به اصلاحات بسیاری دارد.

وی افزود: اگر به این موضوع توجه نشود، اتفاقات جاری مرق جنوب شهر اصفهان را فلج خواهد کرد همانگونه که اکنون در برخی ساعات روز، خودروهای مراجعه کننده به سیتی سنتر بزرگراه‌های مجاور را قفل می‌کنند.

سوءاستفاده برخی افراد از خلاءهای طرح تفصیلی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: عمده پرونده‌های ساخت‌وساز به‌خاطر ایرادات طرح تفصیلی است بنابراین اگر بتوانیم با نگاهی متفاوت و به جای پرداختن به موضوعات موردی، تصمیم جامعی در این خصوص بگیریم، با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد که در این خصوص تشکیل کارگروه ویژه تصمیم‌گیری می‌تواند برای مؤثر باشد.

وی ادامه داد: مشکلات طرح تفصیلی زمینه تخلف و سوءاستفاده تعداد محدودی از افراد را فراهم کرده و در برخی موارد به اندازه میزان درآمد شهرداری از حوزه ساخت و ساز ظرفیتی برای تعدادی فراهم شده تا از این خلأ بهره برداری کنند.

ملت اضافه کرد: کدهای ارتفاعی طرح تفصیلی دچار مشکل بوده و افراد از طرق مختلف مانند کمیسیون ماده ۱۰۰ امتیاز کسب می‌کنند؛ در برخی موارد حتی میزان اضافه ساخت به اندازه بودجه یک منطقه برای مالک مجموعه مسکونی ارزش افزوده به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مالک از منافع حاصل از اضافه ساخت از طریق تبدیل مکمل، لابی و مشاعات به واحد مسکونی جدید بهره‌مند می‌شود، خاطرنشان کرد: درحالی که در طرح تفصیلی ارائه خدمات عمومی به میزان بارگذاری پیش‌بینی شده تعیین شده، اگر مجوز بارگذاری جدید در محلات شهر صادر شود، شهرداری برای ارائه خدمات اضافه‌تر باید هزینه کند تا یک منطقه شهر سرانه خدماتی آن تأمین شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با این رویه بخشی خاص از شهروندان از درآمد سنگینی نفع می‌برند که به دور از عدالت است بنابراین باید ساز و کاری برقرار شده و نظارت از سوی شهرداری و نظام مهندسی تشدید شود تا اگر ساخت غیرقانونی اتفاق افتاد ناظران پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این بناها در شهر برقرار باشد، ارائه خدمات مختل شده و سبب ایجاد ناامنی می‌شود بنابراین ضرورت بازنگری در سازوکارهای شهرداری در این خصوص باید در اولویت باشد و هزینه تخلف آنقدر سنگین شود که اگر شهروندی تخلفی کرد ضوابط مصوب را طی کند.

ملت گفت: از طرفی باید افرادی که اقدام به بارگذاری جدید می‌کنند، ملزم به تأمین بودجه ایجاد خدمات موردنیاز منطقه شوند و این قواعد به صورت واحد در تمام مناطق شهر قابل اجرا باشد.

رینگ چهارم نیاز به بودجه ملی دارد

وی اضافه کرد: با وجود آنکه شهرستان‌های اطراف اصفهان در پروژه رینگ چهارم حفاظتی سهیم هستند اما اگر سهم خود را در این پروژه انجام ندهند، هزینه‌ای روی دوش شهر و شهروندان اصفهان خواهد بود و با نیمه‌کاره رها شدن پروژه رینگ چهارم کارایی لازم را نخواهد داشت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تملک مربوط به این پروژه چه آن مقدار که در اصفهان است چه دیگر شهرستان‌ها، باید از سوی دولت انجام شود زیرا رینگ چهارم یک طرح ملی بوده و باید بودجه ملی صرف احداث آن شود.

وی اضافه کرد: اصفهان تنها شهری است که با استفاده از درآمد خود اقدام به ساخت رینگ حفاظتی کرده و باید مانند دیگر شهرها به دلیل آنکه مردم تمام شهرهای کشور از پروژه بهره‌مند می‌شوند، بودجه ملی دریافت کند.

ملت با اشاره به روند بررسی طرح ناژوان در شورای عالی شهرسازی و معماری، افزود: طرح نهایی که قرار است برای ناژوان اجرا شود، مصوبه شورای شهر اصفهان را ندارد و مسیر قانون در آن دور زده شده درحالی که بسیاری از کارشناسان نسبت به این طرح معترض هستند.

وی تاکید کرد: این طرح نیاز به بازنگری دارد و باید حساسیت و اثرگذاری آن با حضور کارشناسان بررسی شود.

مسئولان درباره آمار بالایی ابتلای به کرونا در اصفهان پاسخ دهند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تمام دستگاه‌های متولی باید در برابر سلامت شهروندان اصفهان مسئول باشند، گفت: حفظ جان شهروندان از مهم‌ترین ملزومات جامعه است.

وی ادامه داد: شدت شیوع کرونا و آمار بالای مبتلایان اصفهان نسبت به میانگین کشوری چه دلیلی دارد؟ باید نسبت به بررسی و آسیب شناسی اتفاقاتی که در اصفهان رخ داده آسیب شناسی شود و برای مدیریت میزان شیوع بیماری اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 447991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.