خانه‌های پیش‌ساخته، راه‌حل بی‌خانمانی

بیش از ۲۸۰ هزار فرد بی خانمان در بریتانیا زندگی می‌کنند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بدیهی است که کمبود خانه‌های مقرون به صرفه، عامل اصلی بی‌خانمان شدن این جمعیت بشمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی کلانشهر کمبریج در انگلستان به منظور کاهش آمار بی‌خانمانی در شهر برای اولین بار در کشور از خانه‌های کوچک پیش‌ساخته بهره گرفتند. این خانه‌ها به طور کاملاً مستقل از یکدیگر اما در کنار هم، احداث شده، با این حال از قابلیت جابجایی برخوردار شده‌اند و به مالکان امکان انتقال آن‌ها به سایر نقاط کشور را می‌دهند. این خانه‌ها در پروژه‌ای آزمایشی طراحی شد اما پیامدهای حاصل از آن بسیار امیدبخش بود. خانه‌ها با کمترین هزینه ممکن و با سرعت ساخته شد و با قیمت مقرون به صرفه در اختیار افرادی قرار گرفت که پیش از این شب‌های خود را در پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی به روز می‌رساندند.

کیفیت زندگی

پروژه احداث خانه‌های پیش‌ساخته کمبریج با همکاری سه سازمان غیردولتی در شهر اجرا شد. یک مؤسسه خیریه هزینه لازم برای خانه‌سازی و تهیه تجهیزات ساختمانی را فراهم آورد و از ابتدای طراحی سازه‌ها تا بهره‌برداری از آن‌ها حضور فعال داشت. کارکنان این مؤسسه خیریه فعالیت خود را تنها به اجرای پروژه فوق محدود نکرده، بلکه از پشتیبانی کردن دائمی ساکنان آن خبر داده‌اند. یک بنگاه اجتماعی مسئولیت ساخت خانه‌های پیش‌ساخته را بر عهده گرفت و بنگاه اجتماعی دیگری نیز فضای مورد نیاز برای احداث خانه‌ها را فراهم آورد و برنامه‌ریزی امور مالی پروژه را تا پایان آن انجام داد.

خانه‌های پیش‌ساخته جدید ۲۵ مترمربع مساحت دارند و هر یک اتاق نشیمن، فضایی برای پخت و پز، اتاقکی برای خواب و سرویس بهداشتی جداگانه‌ای را در بر گرفته است. تمام سازه‌ها تجهیزات کاملی نظیر اجاق گاز، تلویزیون و ماشین لباسشویی را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد به طوری که کاربران تنها با آوردن لوازم شخصی خود می‌توانند با اطمینان خاطر تمام در آن‌ها ساکن شوند.

بدیهی است که پیش از این نیز چنین خانه‌های مسکونی به عنوان یک استراتژی کارآمد برای حل بحران بی‌خانمانی مردم در بسیاری از کشورهای جهان استفاده شده است. به عنوان مثال، شهردار کلانشهر ونکوور کانادا در سال ۲۰۱۸ ایجاد ۶۰۰ واحد مسکونی پیش‌ ساخته را آغاز کرد و پس از افتتاح این خانه‌های پیش‌ ساخته در اوایل سال ۲۰۲۰ افراد بی‌خانمان را در آن‌ها سکونت داد. همزمان با اجرای این پروژه، مقامات محلی سیاتل در ایالات متحده آمریکا نیز خانه‌هایی احداث کرده و در اختیار افراد کم‌درآمد شهر قرار دادند. شهردار سانفرانسیسکو نیز از هدف بلندپروازانه خود برای ساخت تعداد هزار خانه مسکونی تا سال ۲۰۲۴ خبر داده و اعلام کرده است که این خانه‌ها با قیمت بسیار مناسب در اختیار شهروندان کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه قرار خواهد گرفت.

زندگی مستقل

زندگی مردم در خانه‌های پیش‌ساخته کمبریج در همان سه ماه اول اجرای پروژه پیامدهای مثبت زیادی در پی داشته است. ساکنان از خانه‌های مستقل خود و امکاناتی که در اختیار آنان قرار داده شده است احساس رضایت می‌کنند و نسبت به آینده خود بسیار خوش‌بین هستند. علاوه بر این فضای بیرونی خانه‌ها که به عنوان مکان مشترک تمام ساکنان استفاده می شود به خوبی تمام طراحی شده و خوشنودی تمام ساکنان را در پی داشته است. همه افرادی که پیش از این در پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی سکونت داشته‌اند در این خانه‌های پیش‌ساخته احساس استقلال و آزادی می‌کنند.

جالب است بدانید که مؤسسه خیریه سهیم در احداث خانه‌های پیش‌ساخته کمبریج، افرادی را بکار گرفته است که ۶ روز از هفته را به نظافت فضای اطراف خانه می‌پردازند و تمام نیازهای ساکنان را برآورده می‌کنند. علاوه بر این یک سرپرست نیز برای مدیریت امور خانه‌ها به کار گماشته شده است و کم و کاستی‌های خانه‌ها و ساکنان را به مؤسسه فوق گزارش می‌دهد.

کد خبر 447958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.