آماده‌باش اصولگرایان برای رقابت داخلی

فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان، درگیری‌ها در قره‌باغ، کارنانه دولت اصلاحات و تبعات ابتلای ترامپ به بیماری کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۱۳ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احتمالات را سنجش کنیم‌» با انتشار یادداشتی از حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل به بررسی تئوری‌های توطئه در کشور پرداخته و نوشته است: بعضی مسائل از ذهن برخی افراد که فقط تئوری توطئه را قبول دارند، برمی‌آید ولی این تئوری توطئه، کلیدی است که بعضی قفل‌ها را باز می‌کند و حیف که فقط در عالم ذهن خیلی از معماها را حل می‌کند. البته در سیاست هیچ امر مطلقی وجود ندارد و می‌توان هر احتمالی را مطرح کرد و با قرائن و شواهد و فکت‌های موجود آن احتمال را سنجش کرد. اما صرف ارائه احتمال، تحلیل نیست بلکه باید این احتمال را سنجش کنیم یعنی احتمال سنجی یکی از ابزارهای تحلیل تحولات بین‌المللی است؛ بنابراین اینکه برخی می‌گویند چون ترامپ به دنبال کسب آرای بیشتر است، مظلوم‌نمایی می‌کند و شایعه مبتلا شدنش به کرونا را درست کرده، به این نکته بی‌توجه هستند که ممکن است حالت عکس این موضوع اتفاق بیفتد و موقعیت بدتری برای ترامپ به‌وجود بیاورد چون دیگر حداقل دو هفته در کمپین‌های انتخاباتی شرکت نمی‌کند و رقیبش این فرصت را به‌خوبی دارد تا در ایالت‌هایی که به‌خصوص آرا لب به لب هست، شرکت و رأی بیشتری را کسب کند.

تمارض، راه‌حل مناسبی برای اینکه بتواند آرای بیشتری کسب کند یا عقب‌ماندگی‌اش را جبران کند، نیست و حتی ممکن است ترامپ را در شرایط بدتری قرار دهد. موضوع دیگری که باید توجه کنیم این است که دروغگویی و به‌کارگیری ابزار حقه‌بازی روی ذهنیت مردم آمریکا تأثیر می‌گذارد و با افشا شدن مساله نتیجه مطلوب نخواهد بود. همانطور که نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا فقط وقتی که اثبات شد دروغ گفته، مجبور به استعفا شد. مایکل مور، مستندساز مشهور آمریکایی هم که ابتلای ترامپ به کرونا را رد کرده به موضوع مهم نقش دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌های قرن بیست‌ویکم کم‌توجهی کرده که با وجود آنها نمی‌توان موضوع به این مهمی را مخفی کرد.

سوال این است که ترامپ، همسر و مسئول ستاد انتخاباتی‌اش که مبتلا به کرونا شده‌اند را چه کار کند؟ با کنار هم گذاشتن اینها، می‌بینیم این فقط ذهن سیال ماست که مرتب تئوری توطئه را برای هر چیزی به‌کار می‌برد و در مورد این موضوع هم می‌تواند به کار ببرد و فقط ضررش این است ما را از واقعیت‌ها دور کرده و اسیر یکسری ذهنیت‌ها می‌کند. طبق قانون آمریکا اگر حال رئیس‌جمهور ناخوش باشد، معاونش کشور را اداره می‌کند ولی انتخابات به تأخیر نمی‌افتد، مگر اینکه شرایط ویژه‌ای به‌وجود آید و کرونا، ترامپ را شکست دهد! که در این‌صورت باید انتخابات جدیدی برگزار شود. چرا باور نمی‌کنیم آدمی که آنقدر بی‌احتیاط بود و به‌راحتی راجع به کرونا صحبت می‌کرد، خودبه‌خود ممکن است کنترل‌های لازم را انجام نداده و بیمار شود. بهتر است خودمان را اسیر حدس زدن نتیجه انتخابات آمریکا نکنیم و برای شرایط ۵۰-۵۰ ای که به‌وجود می‌آید، برنامه داشته باشیم و بتوانیم کار درست را انجام دهیم. اینکه فکر کنیم کدام یک برنده می‌شوند، کمکی به کشور نیست و باید برای هر دو وجه از قبل برنامه‌ریزی داشته باشیم.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آماده‌باش اصولگرایان برای رقابت داخلی» به بررسی تحرک انتخاباتی جبهه اصولگرایی برای ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: در روزهایی که بود و نبود اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با اما و اگرهای زیادی روبرو است، اصولگرایان با خیالی راحت استارت حضور جدی در انتخابات را زده‌اند و بعید به نظر نمی‌رسد که با چند کاندیدا وارد گود رقابت شوند.

نزدیک به هشت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقیمانده است و اصولگرایان جدی‌تر از قبل برای حضور پرقدرت در میدان انتخابات خیز برداشته‌اند و برخلاف اصلاح‌طلبان که هنوز در گیرودار حضور داشتن یا نداشتن در انتخابات هستند، در تلاش هستند تا از میان لیست بلندبالای کاندیداهای احتمالی با سازوکاری مشخص به یک یا چند کاندیدای مشخص برسند. به نوشته خبرآنلاین، اگر تا چند هفته قبل خبرهای جسته و گریخته از جلسات پشت پرده و غیررسمی اصولگرایان منتشر می‌شد، طی روزهای اخیر اما تشکل‌های مختلف اصولگرا رسماً از ورود خود به مباحث انتخاباتی روایت کرده‌اند، از جبهه پایداری که می‌گوید جلساتش را کلید زده است تا تشکل زیر نظر محمدرضا باهنر که تاکید می‌کند حضور جدی در انتخابات خواهد داشت. در این میان نمی‌توان از تلاش‌های آغاز شده از سوی جامعه روحانیت مبارز نیز عبور کرد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خاتمی گفت به جدم قسم بیش از این‌کاری از دولت برنمی‌آید» به بررسی کارنامه دولت اصلاحات پرداخت و نوشت: احمد مازنی، نماینده سابق مجلس، در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان مسئول وضع فعلی کشور هستند یا عوامل دیگری هم در شکل‌گیری این اوضاع تأثیرگذار است، گفت: «فکر می‌کنم در شرایطی که مردم گرفتار مشکلات معیشتی، تحریم و کرونا هستند، اینکه جناح‌های سیاسی بخواهند رفع مشکلات را به یکدیگر حواله دهند زیبنده نیست و صرفاً به ضرر یک جناح نخواهد بود؛ چراکه مردم حاکمیت را یکپارچه می‌بینند، هرچند گاهی به یک جریان اقبال نشان می‌دهند و گاهی به جریان مقابلش یا گاهی نیز مانند سال گذشته چندان میلی به صندوق رأی نشان نمی‌دهند.»

وی افزود: «بیان چنین حرف‌هایی بیشتر نمک‌پاشیدن بر زخم مردم است تا مرهم گذاشتن بر آن. هر جریانی باید به سهم خود از مردم عذرخواهی کند؛ چرا که وجود این وضعیت شایسته و زیبنده مردم نیست.»

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه تنها عذرخواهی برای مردم کافی نیست، تصریح کرد: «هم جناح اصلاح‌طلب و هم جناح اصولگرا باید به اندازه سهم خود در ایجاد وضعیت فعلی عذرخواهی کنند. دولت مستقر و دولت پیش از آن هم باید به سهم خود پوزش بطلبد اما در کنار عذرخواهی باید برنامه هم داشته باشند تا وضعیت را از حالت فعلی خارج کنند.»

مازنی ادامه داد: «یا باید در کنار عذرخواهی به گوش مردم برسد که بیش از این از دست دولت برنمی‌آمده یا باید ضمن پوزش‌طلبی برنامه‌ای برای برون‌رفت نیز ارائه شود». این نماینده سابق مجلس یادآور شد: «از ویژگی‌های کار رئیس دولت اصلاحات این بود که با مردم با زبانی ساده سخن می‌گفت و مشکلات را بیان می‌کرد. یک بار را به خاطر دارم که در سخنرانی خطاب به مردم گفت به جدم قسم بیش از این از دولت کاری برنمی‌آید. وقتی مردم چنین صداقتی را می‌دیدند، راحت‌تر با مشکلات کنار می‌آمدند و آنها را تحمل می‌کردند.»

مازنی در پایان گفت: «اگر هر نهاد و جناحی به سهم خود پذیرای اشتباهات و قصور خود باشد و برای بهبود وضعیت راه‌حلی ارائه کند و به دنبال استفاده سیاسی از اوضاع فعلی نباشد، قطعاً زودتر و بهتر می‌توان مشکلات مردم را رفع کرد.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آیا صلح باکو- ایروان ممکن است؟» به بررسی هشدار ایران به طرف‌های درگیری در قره باغ پرداخت و نوشت: ارمنستان و جمهوری آذربایجان هر کدام دیگری را متهم به آغاز دور جدید درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ می‌کنند. نمی‌توان پیش‌بینی کرد این درگیری‌ها چه عواقبی برای منطقه خواهد داشت اما بخش عمده‌ای از آن به اراده روسیه و ترکیه بستگی دارد. آیا باکو و ایروان می‌توانند با هم به صلح برسند؟ پاسخ مثبت است، چراکه دوره همزیستی مسالمت‌آمیز این دو ملت (یا نیاکانشان) در کنار یکدیگر بسیار طولانی‌تر از دوران جنگ‌شان بوده و این جنگ اخیر نیز با فروپاشی امپراتوری‌های حاکم بر این کشورها درگرفته است. شاخه اروپایی بنیاد خیریه کارنگی در مقاله‌ای نوشت: راه‌حلی که برای این بحران پیدا می‌کنیم باید در چند سطح به این مشکل بپردازد؛ اول بستر ژئوپلیتیکی است، سلطه امنیتی ۲۷ ساله روسیه بر منطقه قفقاز باید خنثی شود، چراکه این سلطه به هیچ وجه باعث افزایش ثبات در این منطقه نبوده بلکه صرفاً در خدمت تثبیت و تقویت میراث شوروی عمل کرده است. برای انجام این کار می‌توان فرمت مذاکرات و آرایش میانجی‌گران را تغییر داد. هم ارمنستان و هم آذربایجان باید بدانند بدون استقلال از روسیه نه صلح درازمدت امکان‌پذیر است و نه استقرار دائمی دموکراسی. راه دیگر مشروعیت‌زدایی از تصرفات نظامی و جلوگیری از بکارگیری آنها به عنوان ابزار چانه‌زنی در مذاکرات است. با این کار دیگر هیچ یک از دو طرف به ماجراجویی نظامی تشویق نمی‌شوند. مذاکرات همچنین باید توافقی را به دو طرف پیشنهاد کند که هم باکو و هم ایروان از آن سود ببرند نه اینکه تلاش کند با استفاده از فشار نظامی، امتیازی را به دو طرف بدهد و درنهایت اینکه برای تغییر پارادایم کهنه و ما قبل مدرن این منازعه سرزمینی، هر گونه راه‌حلی برای این درگیری باید روابط میان دو کشور را در چارچوب معاصر فناوری اطلاعات، حقوق بشر و شرایط مرزها مورد ارزیابی قرار دهد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نگران استفاده ایران از فرصت بیماری ترامپ برای گرفتن انتقام ژنرال سلیمانی هستیم» به بررسی ابتلای دونالد ترامپ برای مبارزه با بیماری کرونا پرداخت و نوشت: کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در مصاحبه با سی ان ان گفت: باید در رابطه با شرایط کنونی رئیس‌جمهور شفافیت کامل وجود داشته باشد. اینکه فقط بگویند رئیس‌جمهور نشانه‌های کمی از مریضی دارد کافی نیست.

مورفی در ادامه گفت: با توجه به سن رئیس‌جمهور و شرایط جسمانی او، این ویروس می‌تواند کشنده باشد. در این شرایط من در رابطه با ایران به طور ویژه نگران هستم.

وی افزود: گزارش‌های اخیر حاکی است که این کشور هنوز قصد دارد کمپین خود برای گرفتن انتقام ژنرال قاسم سلیمانی که توسط آمریکا ترور شده را ادامه دهد.

سناتور دموکرات آمریکایی تاکید کرد: ما می‌دانیم که حملات راکتی علیه نیروهای آمریکایی در عراق افزایش یافته است. اکنون در شرایطی قرار داریم که تهدیدهای احتمالی در پیش است و رئیس‌جمهور ما قدرت تصمیم‌گیری در رابطه با این تهدیدها به ویژه اقداماتی که ایرانی‌ها می‌خواهند انجام دهند را ندارد.

مورفی تصریح کرد: پس اکنون یک مسئله بسیار مهم این است که ما بدانیم شرایط رئیس‌جمهور تحت کنترل است. بسیار مهم است که در رابطه با شرایط کنونی رئیس‌جمهور شفافیت وجود داشته باشد.

کریس مورفی در اردیبهشت سال‌جاری نیز گفته بود: ایران امروز تقریباً در همه زمینه‌ها در خاورمیانه قوی‌تر و آمریکا نسبت به چهار سال گذشته ضعیف‌تر شده است.

وی با اشاره به افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی از زمان ترور سردار سلیمانی افزود: زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور شد، ایران این امکان را نداشت که به‌سمت نیروهای آمریکایی در عراق تیراندازی کند.

کد خبر 447840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.