‌صندوق‌های ETF، اقتصاد دولتی ایران را کنترل می‌کنند

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: صندوق‌های ETF اقتصاد دولتی ایران را تا حد زیادی کنترل می‌کنند و سرمایه‌گذاری عمومی در سهم‌های آنها بخش قابل توجهی از نقدینگی موجود در بازار را جذب خواهد کرد.

محمدعلی سعیدیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین جزئیات ارائه شده در رابطه با عرضه اولیه سومین صندوق ETF دولتی در بازار سرمایه، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان خصوصی سازی که متولی اصلی تعیین چارچوب این صندوق‌ها برای عرضه در بورس است، مقرر شده سهام صندوق ETF سوم دولت مربوط به صنایع فلزی و خودروسازی باشد.

وی افزود: احتمالاً سهام شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه سپاهان، صنایع ملی مس، سایپا و ایران خودرو در این صندوق عرضه خواهد شد و با توجه به حجم معاملات روزانه سهم‌های مذکور در بازار سرمایه، استقبال عمومی از خرید این صندوق که به "داراسوم" شهرت یافته، بیشتر از صندوق‌های دارایکم و دارادوم خواهد بود.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه باید چارچوب معینی برای مدیریت دو خودروساز بزرگ پس از عرضه سهام آنها در صندوق داراسوم در نظر گرفته شود، تصریح کرد: بی‌شک نوع مدیریت و روند تولید محصولات در دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور پس از عرضه سهام آنها در صندوق ETF دولتی سوم متفاوت خواهد بود و باید منتظر چارچوب اجرایی جدید دولت برای اداره این صنایع شاخص باشیم.

سعیدیان اضافه کرد: شاید عرضه ایران خودرو و سایپا در صندوق دولتی داراسوم راهی برای کاملاً خصوصی کردن آنها از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد. بی‌شک دولت با واگذار کردن کامل سهام این دو خودروسازی دیگر نقشی در تصمیمات کلانی که در این صنایع اتخاذ می‌شود نخواهد داشت و همین امر التهابات جدیدی را از بازار سرمایه به بازار و صنعت خودرو وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در حقیقت صندوق‌های ETF یکی از مهم‌ترین روش‌های واگذار کردن صنایع به بخش مردمی اقتصاد یا همان بازار سرمایه است. ETF به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس گفته می‌شود که معمولاً دارای سبد متنوعی از دارایی‌ها و سهم‌ها هستند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه اجرای سیاست واگذاری سهم‌های دولتی از طریق صندوق‌های ETF از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد و با توجه به شرایط حاکم بر نظام اقتصادی تا پایان سال ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صندوق‌های ETF راهبردی برای افزایش سهم خصوصی از نظام اقتصادی ایران است و دولت به درست این سیاست را برای بهبود وضعیت اقتصادی عموم مردم در نظر گرفته است.

سعیدیان افزود: صندوق‌های ETF سهم بخش خصوصی از اقتصاد ایران را افزایش می‌دهد و تداوم عرضه سهم دولت از صنایع شاخص آنها را به نظام اجتماعی باز خواهد گرداند. این صندوق‌ها اقتصاد دولتی ایران را تا حد زیادی کنترل می‌کند و سرمایه‌گذاری عمومی در سهم‌های آنها بخش قابل توجهی از نقدینگی موجود در بازار را جذب خواهد کرد.

کد خبر 447575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.