امکان عزیمت به عراق وجود ندارد/ مجازات خاطیان ۶ ماه حبس

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان گفت: امسال با توجه به اینکه دولت عراق و ستاد ملی مبارزه با کرونا از پیش مشخص کرده‌اند که امکان عزیمت به عراق فراهم نیست، امکان خروج از مرز ایران وجود ندارد و حداقل مجازات برای افراد خاطی مدت شش ماه حبس است.

مهدی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه دولت عراق و ستاد ملی مبارزه با کرونا از پیش مشخص کرده‌اند که امکان عزیمت به عراق فراهم نیست، با توجه به اینکه زیارت امام حسین (ع) امری مستحب است اما امسال به دلیل شرایط ایجاد شده و برای حفظ سلامتی هموطنان همه زوار که قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دلیل آنکه پیاده روی اربعین به گونه‌ای است که ناگزیر ارتباطات اجتماعی ایجاد می‌شود و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فراهم نیست، توقع این است که همه به این تصمیم احترام بگذارند و برای سلامتی خودشان و زائران دیگر راهی مرزها نشوند.

وی افزود: با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفته امکان خروج از مرز ایران وجود ندارد و همین طور مرز عراق زائری را نمی‌پذیرد، این مورد حتی برای اتباع خارجی که در ایران هستند و هرساله این فرصت برای بازگشت به وطن‌شان فراهم می‌شود صدق می‌کند، در واقع توصیه می‌شود امسال از ظرفیت‌هایی که وجود دارد برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر استفاده شود، در واقع برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور خودمان برگزار می‌شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان در خصوص بازگشایی احتمالی مرزها، افزود: مرزهای ایران و کشور عراق به هیچ وجه باز نمی‌شود و اگر برخی تصور می‌کنند که می‌توانند از مرز ایران و عراق بگذرند سخت در اشتباه هستند، بلکه ممکن است عده‌ای به صورت غیرمجاز به خاک عراق وارد شوند که در قانون تا شش ماه حبس برای افراد خاطی در نظر گرفته شده است. این موضوع قانونی باید مورد توجه قرار گیرد و قطعاً حق نداریم ضوابط کشور دیگری را زیر پا بگذاریم.

وی در خصوص شناسایی آسان اتباع خارجی از سوی پلیس عراق، تصریح کرد: اگر کسی بتواند وارد کشور عراق شود با توجه به اینکه امسال در این کشور تبعه خارجی وجود ندارد حضور زائران از دیگر کشورها نمود روشنی داشته و بلافاصله مورد توجه قرار می‌گیرد، این در حالی است که سال‌های گذشته تعداد زوار خارجی بیش از حد تصور بود و امکان جداسازی وجود نداشت اما امسال بر اساس ضوابط کشور عراق تاکید شده است پذیرشی صورت نگیرد.

سلیمانی اظهار کرد: همانطور که اشاره شد حداقل مجازات برای افراد خاطی به مدت شش ماه است و قطعاً تبعاتی را برای دیپلماسی کشور ما دارد چرا که مسئولان باید پیگیر امور متخلفان باشند و هزینه‌هایی را برای دولت ایران و خاطیان ایجاد می‌کند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان، با اشاره به برگزار نشدن حج تمتع امسال، افزود: همانطور که امسال شاهد بودیم حج تمتع نیز تعطیل شد و تنها افرادی که در محدوده خانه خدا بودند بر اساس ضوابط شرعی اعمال حج را انجام دادند اما زائری از دیگر کشورها در این مراسم حضور نداشت، با وجود این و در خصوص همان عده نیز فاصله گذاری‌های دقیق در خصوص حج انجام شد اما جنس راهپیمایی اربعین به گونه‌ای است که امکان ایجاد فاصله گذاری اجتماعی فراهم نیست.

کد خبر 447150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.