آتش نشانان اصفهان به چه معترض هستند؟

روز گذشته دوشنبه هفتم مهرماه ۹۹ همزمان با روز آتش نشانی و ایمنی تعدادی از آتش نشانان اصفهانی در تجمع اعتراضی در مقابل استانداری اصفهان با در دست داشتن پلاکاردهایی حقوق و مزایای قانونی خود را از مسئولان مطالبه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «ما آتش نشانان شهر اصفهان خواهان اجرای صحیح قانون در خصوص حقوق و مزایا و احقاق حقوق ضایع شده خود هستیم» این جمله‌ای است که بر روی یکی از پلاکاردهای آتش نشانان نوشته بود؛ آنها معتقدند که باید مزایای قانونی مشاغل سخت و زیان‌آور که پیش از این طبق مصوبه دولت مشمول آن شده‌اند، به آنها تعلق گیرد. آتش نشانان همچنین خواستار تعیین تکلیف برای وضعیت استخدامی خود شدند.

«از مدت‌ها پیش به صورت حضوری و مکتوب از مسئولان شهرداری درخواست کردیم که موضوع سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش نشانان، مسأله بازنشستگی و مزایا و حقوق آنها را که در تبصره دو ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی اشاره شده را مورد توجه قرار دهند و اجرایی کنند، اما متأسفانه این موضوع تنها در شهر اصفهان اجرا نشده و در سایر کلانشهرها طبق قانون به آتش نشانان تعلق می‌گیرد.» این بخشی از گفته‌های «حمیدرضا قربی» نماینده آتش‌نشانان معترض بود.

وی با بیان اینکه مشکلات آتش نشانان از سال‌ها قبل وجود داشته و به زخم کهنه تبدیل شده است، می‌افزاید: با توجه به اینکه بارها خواسته‌های خود را پیگیری کردیم، اما پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکردیم روز گذشته مجبور به دادخواهی از طریق تجمع در مقابل استانداری اصفهان شدیم.

قربی ادامه می‌دهد: بعد از اعتصاب آتش نشانان جلسه‌ای با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان برگزار شد که در این جلسه تاکید کردیم که هیچ زیاده‌خواهی نداریم و تنها می‌خواهیم حقوق ما بر اساس قانون و مقررات کشور پرداخت شود.

وی اظهار می‌کند: این سوال برای آتش نشانان اصفهان مطرح شده که چرا حقوق آتش نشانان تهران ماهانه ۱۵ میلیون تومان، آتش نشانان شیراز ۱۰ میلیون تومان است، اما آتش نشانان اصفهان باید کمتر از نصف این حقوق را دریافت کنند در حالی که همه برای شهر خود جان بر کف تلاش می‌کنیم.

قربی با بیان اینکه قراردادهای کارکنان آتش نشانی هیچ وجاهت قانونی از نظر قانون کار و مقررات استخدامی سازمان‌ها و شهرداری‌ها ندارد، تصریح می‌کند: قراردادهای آتش نشانان در اصفهان به صورت دلخواه انجام می‌شود به طوری که از آتش نشانان عملیاتی در لیست بیمه با عنوان شغلی کارمند اعلام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های انجام شده در قراردادهای جدید عنوان شغلی تعدادی از آتش نشانان اصلاح شده که اگر پیگیری‌ها قبلی نبود اصلاح عناوین شغلی هرگز انجام نمی‌شد.

نماینده آتش‌نشانان معترض می‌گوید: با توجه به اینکه شغل آتش نشانان سخت و زیان‌آور و به صورت شیفتی است باید مزایای ویژه همچون تعطیلی کار، شب کار، فوق‌العاده ویژه، فوق‌العاده روزهای تعطیل برای آنها در نظر گرفته شود.

آتش نشانان هیچ امنیت شغلی ندارند

وی با بیان اینکه آتش نشانان هیچ امنیت شغلی ندارند، اظهار می‌کند: با وجود مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته و ارائه مدارک و اسناد طی سه ماه گذشته نه تنها این حقوق و مزایا پرداخت نشد بلکه در ماه گذشته ۵۰۰ هزار تومان از حقوق این بخش از نیروهای آتش‌نشانی کسر شده است.

وی با بیان اینکه آتش نشانی اصفهان از ۲۰ سال گذشته تاکنون هیچ تبدیل وضعیتی نداشته است، تصریح می‌کند: از سوی دیگر در اقدامی خلاف قانون از سال‌ها قبل تاکنون با آتش‌نشانان قراردادهای شرکتی و موقت منعقد می‌شود.

مسئولان وعده‌های داده شده را محقق کنند

«علی قاسمی» یکی دیگر از آتش نشانان معترض در این باره به ایمنا، اظهار می‌کند: در مدت ۱۱ سال که در سازمان آتش نشانی مشغول فعالیت هستم، مسئولان تاکید بر پیگیری مشکلات داشتند، اما در عمل اقدامی انجام نشده است.

وی تصریح می‌کند: از اعتراض رسمی قبلی آتش نشانان سه ماه گذشته و حدود ۷۰ جلسه توسط نمایندگان آتش نشانی با اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان شهرداری و مدیرعامل سازمان آتش نشانی برگزار شده، اما فقط وعده بررسی و پیگیری داده می‌شود.

این آتش نشان تاکید می‌کند: نیروهایی در سازمان آتش نشانی وجود دارند که با ۱۹ سال سابقه هنوز تبدیل وضعیت نشده که جای بسی تأمل دارد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل تجمع روز گذشته آتش‌نشانان تفاوت فاحش حقوق آتش نشانان شهر اصفهان با آتش نشانان سایر شهرهای کشور حتی شهرهای اطراف مثل لنجان، شاهین شهر و… است زیرا در این شهرها حقوق، مزایا و حق بازنشستگی و مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور به آتش‌نشانان تعلق می‌گیرد و تنها در اصفهان مزایایی همچون شب‌کاری، جمعه کاری مطابق با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور پرداخت نمی‌شود.

قاسمی با بیان اینکه موضوع سختی کار در حکم آتش‌نشانان در سال ۹۷ تصویب شده، اما برای آتش نشانان اصفهانی اعمال نشده است، اظهار می‌کند: قرار بود شب کاری، تعطیل کاری و حق شیفت کاری به حقوق ما اضافه شود اما متأسفانه هیچ وجهی دریافت نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه فیش حقوقی آتش نشانان اصفهان از ساختار و قاعده رسمی کشوری برخوردار نیست، می‌گوید: اصلاح عناوین شغلی در لیست بیمه، دیگر خواسته ما بوده زیرا در سنوات و حقوق و بازنشستگی ما اثر گذار است.

وی با بیان اینکه موضوع تعالی مسکن دیگر خواسته آتش نشانان اصفهان است که هنوز محقق نشده است، اظهار می‌کند: همواره سعی کردیم خواسته‌های خود را به صورت مسالمت‌آمیز مطرح کنیم تا حقی از ما ضایع نشوند و حرف‌های ما را بشنوند.

قانون در مورد آتش نشانان چه می‌گوید؟

«محمدرضا فاتحی» وکیل دادگستری و کارشناس حقوق عمومی با اشاره به مبانی قانونی این مسئله می‌گوید: به موجب ماده ۱ آئین‌نامه اجرایی بند (۵) جز (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی ماده (۷۶) قانون اصلاح مواد (۷۲) و (۷۷) و تبصره ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده (۷۶) مصوب ۱۳۷۱ مصوب ۱۳۸۰ موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۳۶۵/ ت ۳۶۰۰۵ ه مورخ ۰۵/‏۰۲/‏۱۳۸۶‬ مشاغل به دو گروه سخت و زیان‌آور و غیر سخت و زیان‌آور تقسیم بندی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تعیین سخت و زیان‌آور بودن شغل یا مشاغل بر اساس بررسی سوابق و شرایط محیط کار و توسط کمیته کارشناسان موضوع ماده ۲ آئین نامه اجرایی قانون تأمین اجتماعی و متعاقباً کمیته استانی موضوع ماده ۸ این آئین نامه مربوطه مشخص می‌شود.

این حقوق‌دان اضافه می‌کند: در مواد ۵۲ و ۶۵ قانون کار در کارهای سخت و زیان‌آور مزایایی پیش بینی شده است و چنانچه کارگاه دارای طرح طبقه بندی مشاغل باشد فوق‌العاده سختی کار با توجه به ماهیت شغل یا محیط کار پرداخت می‌شود؛ البته در قانون وجهی به عنوان سختی کار وجود ندارد و در صورتی که طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت اجرا شده باشد پرداخت فوق‌العاده سختی کار قابل اعمال است.

وی با اشاره به ماده ۱۴ آئین‌نامه اجرایی بند (۵) جز (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی، اظهار می‌کند: کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، معادل چهار درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان‌آور را که توسط صندوق تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه می‌شود به طور یکجا به سازمان یاد شده پرداخت کند.

فاتحی با اشاره به مصوبه شماره ۱۲۴۶۱۰/ ت ۴۴۵۴۷ ک مورخ ۰۶/‏۰۶/‏۸۹‬ وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک مصوب ۰۱/‏۰۶/‏۸۹‬ خاطرنشان می‌کند: کارگران تابع قانون کار و تأمین اجتماعی شاغل در دستگاه‌های اجرایی شامل وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها و سازمان‌هایی که شمول حکم بر آنها مستلزم ذکر نام است در مورد بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی می‌شوند.

وی تاکید می‌کند: سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش نشانان موضوع ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد است که این مقرره قانونی در مورد بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور است، اما آتش نشانان مشمول قانون کار که جز مستخدمین شهرداری‌ها هستند از این مزایا محروم بودند.

این حقوق‌دان ادامه می‌دهد: آتش‌نشانان مشمول قانون کار می‌توانند برای بهره‌مندی از شرایط بازنشستگی کارهای سخت و زیان‌آور از طریق کمیته‌های بررسی و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور درخواست خود را مطرح کنند؛ پس از تأیید درخواست آن‌ها در کمیته مزبور رأی کمیته تشخیص سخت و زیان‌آور بودن شغل، به تأمین اجتماعی ارجاع و سابقه کار آتش نشان با تأیید این کمیته جز سابقه کار سخت و زیان‌آور شناخته می‌شود.

وی می‌افزاید: سپس سازمان تأمین اجتماعی در صورت وجود شرایط بازنشستگی آتش نشان (یا هر متقاضی قانونی دیگر) طبق آئین نامه کارهای سخت و زیان‌آور به میزان چهار درصد مازاد حق بیمه را به صورت یکجا از شهرداری به عنوان کارفرما مطالبه و دریافت می‌کند.

شهرداری نمی‌تواند بدون دریافت مجوز از سازمان شهرداری‌ها اقدام کند

«حیدر قاسمی» معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: تعدادی از آتش نشانان اصفهان نسبت به این موضوع که وضعیت استخدامی آنها از قراردادی به پیمانی تبدیل نشده، اعتراض دارند که تحقق آن قائده و قوانین خاص خود را دارد و شهرداری نمی‌تواند بدون دریافت مجوز از سازمان شهرداری‌ها اقدام کند.

وی با بیان اینکه دیگر خواسته آتش نشانان حقوق برابر با کلان‌شهرهایی همچون تهران است، می‌افزاید: این افراد اطلاع ندارند حقوق آنها در مقایسه با نیروهای آتش نشان در بسیاری از شهرها بیشتر است، هر چند قانون نیز به صراحت اعلام کرده که تهران از سایر شهرهای کشور مجزا بوده و مستقل از هر قاعده است و قانون خاص خود را دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان خاطرنشان می‌کند: روز گذشته مقرر شد که کمیته‌ای متشکل از نماینده آتش‌نشانی، نماینده شهرداری و نماینده دفتر امور شهری استانداری تشکیل و قوانین و مقررات و درخواست‌ها بررسی و جمع بندی شود تا مسجل شود کدامیک منطبق با مقررات است تا به شهرداری اعلام و پیگیری لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه موضوع تبدیل وضعیت استخدامی آتش نشانان از طریق سازمان شهرداری‌ها پیگیری خواهد شد تا در صورت ارائه مجوز اقدامات لازم صورت گیرد، تصریح می‌کند: اگر قرار باشد شرایط آتش نشان از نظر تجربه، سوابق و محیط کار و انجام فعالیت برابر باشد، نباید تفاوتی بین کارکنان قراردادی و غیر قراردادی وجود داشته باشد و چنانچه تفاوتی وجود دارد، باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

در چارچوب قانون رضایتمندی آتش‌نشانان حاصل می‌شود

«علی‌اصغر ذاکری هرندی» مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با بیان اینکه تعدادی از آتش نشانان روز گذشته در جلسه‌ای درخواست‌های خود را با استناد به برخی بخشنامه‌ها و مصوبات مطرح کردند در حالی که بعضی از بخشنامه‌ها لغو شده است، می‌گوید: مقرر شد کمیته‌ای با حضور نماینده معاونت برنامه‌ریزی شهرداری، نماینده سازمان آتش نشانی، نماینده دفتر شهری برگزار و تمام قوانینی که مشمول آتش نشانان می‌شود را بررسی و صورت جلسه آن را اجرایی کنند.

وی تاکید می‌کند: نیروهای شرکتی از بسیاری از مسائلی که روز گذشته آتش نشانان مطرح کردند، استثنا بوده و به آنها تعلق نمی‌‎گیرد.

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با بیان اینکه سعی شده برابر قانون و در چارچوب قانون رضایتمندی آتش‌نشانان حاصل شود، اظهار می‌کند: قرار شد در سطح بالاتر تصمیمات کمیته در قالب مصوبه اجرایی شود.

به دنبال رفع مشکلات آتش نشانان هستیم

«آتشپاد محسن گلابی»، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه خواسته آتش نشانان اجرای قانون در پرداخت حقوق است، می‌گوید: بررسی و رسیدگی به تبعیضی که در پرداخت حقوق آتش نشانان کلانشهرها وجود دارد، یکی از خواسته‌های معترضان بوده است.

وی با بیان اینکه آتش نشانان تاکید دارند اگر قانون وجود دارد باید به درستی اجرا شود، تصریح می‌کند: برای تبدیل وضعیت استخدامی آتش نشانان مکاتباتی انجام شده و شهرداری اقدامات لازم را از طریق معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: کمیته‌ای در دفتر مدیر کل امور شهری استانداری تشکیل می‌شود تا موضوع تبدیل وضعیت و میزان دریافت حقوق و مزایای آتش نشانان بررسی و آنچه با قانون مطابقت دارد، اجرایی شود.

وی با بیان اینکه دیگر خواسته آتش نشانان تعیین وضعیت شغلی آنها بود، اظهار می‌کند: آتش نشانان تقاضای تبدیل وضعیت شغلی خود را داشتند، اما برای انجام این مهم مجوز مجلس شورای اسلامی نیاز است و البته دیوان عدالت اداری سال گذشته موضوع تبدیل وضعیت‌ها را لغو کرده است.

آتشپاد گلابی تصریح می‌کند: نامه درخواست برای تبدیل وضعیت قرارداد آتش نشانان به رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال شده و روز گذشته نیز جلسه‌ای با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیرکل دفتر امور شهری استانداری اصفهان برگزار و مقرر شد کمیته‌ای برای بررسی و رفع مشکلات آتش نشانان معترض تشکیل شود و بخش نامه‌ها و قراردادهای آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وی می‌افزاید: آتش نشانان موضوعی فراتر از قانون نمی‌خواهند و خواسته آنها اجرای قانون است، اما تبعیض در پرداختی‌های آتش‌نشانان تهران و برخی دیگر از کلانشهرها باید بررسی و پرداختی‌ها طبق قانون شود. ما نیز درصدد یافتن فرمولی هستیم که حقوق آتش نشانان را افزایش دهیم.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: تبدیل وضعیت منوط به تصویب مجلس است، اما پیشنهادی ارائه شده تا با پیگیری شهرداری و کمیته استانی به راه حل قابل قبول دست یابیم.

کد خبر 447034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.