سرمایه‌گذاری در مداخلات مراقبتی به نفع افراد کم‌شنوا است

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی و مدیر مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرمایه‌گذاری در مداخلات مراقبتی مقرون به صرفه به نفع افراد کم شنوا خواهد بود و سود مالی مؤثری را برای کل جامعه به ارمغان خواهد داشت.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سعید محمودیان در آستانه ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) روز جهانی ناشنوایان اظهار کرد: شعار این هفته «شنوایی برای زندگی: اجازه ندهید کم شنوایی محدودتان کند» است و تأکید سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ میلادی بر روی مداخلات به موقع و مؤثری متمرکز شده است که بتوان بر اساس آن اطمینان حاصل کرد که افراد دارای اختلال کم شنوایی قادر به دستیابی به همه قابلیت‌های اصلی زندگی خود در همه ابعاد باشند.

محمودیان در خصوص پیام‌های کلیدی هفته جهانی ناشنوایی گفت: مراقبت از گوش و سلامت شنوایی، راه‌های ارتباطی ما را با افراد جامعه خودمان و جوامع مختلف و در سطوح جهانی در ابعاد مختلف زندگی میسر می‌سازد، ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آنها، نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: برای افرادی که به نوعی دچار کم شنوایی هستند، انجام مداخلات مناسب و به موقع مراقبتی می‌تواند دسترسی به آموزش، اشتغال و ارتباطات مؤثر را در جامعه تسهیل کند. عدم دسترسی افراد کم شنوا به مداخلات به موقع و مناسب مراقبتی، نظیر استفاده از سمعک و پروتزهای کاشت حلزون شنوایی، آثار سوئی را در ابعاد جهانی به وجود می‌آورد.

محمودیان بیان کرد: انجام مداخله‌های به موقع شنوایی در کشورها باید از طریق نظام‌های مراقبت بهداشتی اولیه انجام پذیرد.

وی گفت: شنوایی مناسب و برقراری ارتباط مؤثر در همه مراحل زندگی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. باید با اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند: محافظت شنوایی در برابر اصوات بلند، اجرای اقدامات مراقبتی از سلامت گوش و شنوایی و ایمن سازی افراد در برابر بیماری‌های عفونی از ابتلاء به کم شنوایی (و بیماری‌های گوشی مربوط به آن) جلوگیری کرد.

محمودیان افزود: دولت‌ها باید برای ادغام برنامه‌های مراقبت از گوش و شنوایی در برنامه‌های ملی سلامت کشور با هدف توسعه پایدار و پوشش جهانی بهداشت اقدام کنند، سرمایه گذاری در مداخلات مراقبتی مقرون به صرفه به نفع افراد کم شنوا خواهد بود و سود مالی مؤثری را برای کل جامعه به ارمغان خواهد داشت.

وی گفت: با شناسایی به موقع کم شنوایی و بیماری‌های گوش و دریافت مراقبت‌های به موقع و مقتضی، می‌توان این مشکل را کنترل و از عوارض آن جلوگیری کرد، افرادی که در معرض خطر کم شنوایی هستند، باید شنوایی خود را به طور دوره‌ای ارزیابی کنند.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: افرادی که دچار کم شنوایی یا دارای بیماری‌های گوش با خطر کم شنوایی هستند، باید مراقبت‌های خود را از یک ارائه دهنده خدمت شنوایی شناس در سطوح مختلف خدمات مراقبتی مربوطه تحت نظارت شبکه بهداشت و درمان دریافت کنند. اقدامات به موقع پیشگیرانه برای جلوگیری و رفع کم شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی یک ضرورت است.

کد خبر 446828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.