بهترین ماده برای تولید ماسک‌های خانگی/کوچک‌ترین یخچال جهان ابداع شد

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ابریشم در مقایسه با موادی مانند کتان و بعضی مواد مصنوعی نظیر پلی استر، از کیفیت بالاتری برای تولید ماسک‌های ضد کرونا برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دستگاهی برای ردیابی ویروس‌های موجود در هوا، ابداع کوچک‌ترین یخچال جهان، کشف بهترین ماده برای تولید ماسک‌های خانگی، پیام هشدار دوچرخه هوشمند به مالک خود و فروش نمونه اولیه یک موبایل بازی رایانه‌ای به قیمت ۳۴ دلار را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

دستگاهی که ویروس‌های موجود در هوا را ردیابی می‌کند

محققان روس دستگاهی برای ردیابی ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا ساخته‌اند که دقت بسیار بالایی دارد. این دستگاه چند برابر نمونه‌های آنالوگ کوچک‌تر و دقیق‌تر بوده و در حقیقت یک ابزار اپتیکی برای انجام فرایند تشخیصی در محیط‌های شلوغ است.

این دستگاه ردیابTrigger-BIO نام دارد و میزان حساسیت آن بسیار بالا است. در حقیقت این دستگاه می‌تواند پاتوژن‌هایی با غلظت ۱۰ تا ۲۰ ذره را به ازای هر لیتر در هوا طی مدت یک تا دو ثانیه ردیابی کند.

به گفته محققان این دستگاه مواد آلاینده را جدا می‌کند و هرگونه ذرات آئروسل بیوژنیک (زیست زاد) از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها و باکتری‌های سمی را شناسایی می‌کند. آن‌ها معتقد هستند این دستگاه به رصد مداوم اماکن شلوغ و همچنین ایمن نگه داشتن واحدهای عمومی و نظامی کمک می‌کند.

کوچک‌ترین یخچال جهان ابداع شد

محققان کوچک‌ترین یخچال جهان را ابداع کرده‌اند که در حوزه خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی دستاورد مهمی به حساب می‌آید. این یخچال در حقیقت یک دستگاه خنک کننده ترموالکتریک با ضخامت ۱۰۰ نانومتر است و به نظر نمی‌رسد در یک آشپزخانه کارآیی زیادی داشته باشد، اما در حقیقت دستاوردی مهم در حوزه خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی قدرتمندی که به طور معمول دمای بالایی دارند، محسوب می‌شود.

یخچال کوچک با استفاده از نیمه رساناهایی ساخته شده که با توجه به طراحی و جهت کاربردشان سرد یا گرم هستند و هنگامی که یک سمت چنین نیمه رسانایی داغ می‌شود، سمت دیگر خنک می‌شود؛ بنابراین این یخچال‌ها در فناوری‌های خنک کننده بسیار کارآمد بوده و حتی می‌توان از آن‌ها برای تولید برق استفاده کرد.

هرچند نیمه رساناهای مذکور در مقیاس‌های بزرگ‌تری نیز کارآمد هستند، اما پژوهشگران UCLA اندازه آن‌ها را به حدی کاهش دادند که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست. آن‌ها با استفاده از نوار چسب پولک‌های بسیار ریز ماده نیمه رسانا را از یک تکه بزرگ آن جدا کردند، در مرحله بعد پولک‌های مذکور آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کردند تا نسخه‌ای بزرگ‌تر را بسازند.

کریس ریگان، استاد فیزیک این دانشگاه و محقق ارشد پژوهش می‌گوید: یخچال مذکور به دلیل اندازه کوچک خود میلیون‌ها بار سریع‌تر از یخچال‌های خانگی است.

ابریشم بهترین ماده برای تولید ماسک‌های خانگی

تحقیق تازه‌ای که توسط دانشگاه سین سیناتی صورت گرفته نشان می‌دهد استفاده از ابریشم برای تولید ماسک مزایای مختلفی دارد؛ از جمله این مزایا می‌توان به خاصیت ضدمیکروبی ابریشم اشاره کرد. از سوی دیگر ماسک‌های تولید شده با ابریشم در مقایسه با ماسک‌های تولید شده با کتان و پلی استرهای مصنوعی کیفیت بالاتری داشته و راحت‌تر است.

با توجه به کمیابی و قیمت بالای ماسک‌های جراحی و ماسک‌های N۹۵، تولید ماسک‌های خانگی با ابریشم، گزینه معقول و نسبتاً کم هزینه‌ای بوده، ابریشم در برابر نفوذ گرد و خاک نیز مقاوم‌تر است و مانع بهتری در برابر ترشحات ناشی از عطسه دیگران محسوب می‌شود.

همچنین در صورتی که برای تهیه ماسک‌های ابریشمی از دو لایه از این ماده استفاده شود، توانایی آن برای متوقف کردن و فیلتر کردن ذرات عطسه و سرفه بیشتر شده و در عین حال برای تنفس نیز مشکلی ایجاد نمی‌شود.

دوچرخه هوشمند به مالک خود پیام هشدار می‌دهد

یک شرکت تجاری از تولید دوچرخه‌ای برقی خبر داده که مجهز به سیستم شناسایی هوشمند آسیب دیدن است و می‌تواند این موضوع را به مالک خود اطلاع دهد. سیستم یادشده فعلاً در مرحله بررسی است و بعد از نهایی شدن بر روی دو مدل از دوچرخه‌های جدید برقی شرکت کاوبوی به نام‌های کاوبوی دو و سه نصب می‌شود.

این سیستم مبتنی بر استفاده از حسگرهایی برای کنترل سقوط دوچرخه یا برخورد آن با موانع مختلف است و در صورت چنین رخدادی سیستم هوشمند دوچرخه‌های کاوبوی موضوع را در قالب پیام هشدار برای دو شماره تماس ثبت شده در اپلیکیشن این دوچرخه ارسال می‌کند.

در صورت به همراه نداشتن گوشی یا اختلال ارتباطی با اپلیکیشن دوچرخه کاوبوی، می‌توان از سیم کارت نصب شده بر روی دوچرخه مذکور برای اطلاع رسانی به دو شماره فهرست تماس استفاده کرد. سیستم جی پی اس نصب شده روی این دوچرخه اطلاع از موقعیت مکانی و محل وقوع رویداد را هم ممکن می‌کند.

از جمله دیگر مزایای این دوچرخه‌ها می‌توان به تایرهای مقاوم در برابر پنچری اشاره کرد. زمان عرضه دقیق و قیمت دوچرخه‌های یادشده هنوز اعلام نشده است.

فروش نمونه اولیه یک موبایل بازی رایانه‌ای

یکی از توسعه دهندگان نرم افزار تصاویری از نمونه اولیه نسل دوم موبایل اکسپریا پلی منتشر کرده که دارای مکانیسم کشویی است. این نمونه اولیه به قیمت ۳۴ دلار برای فروش عرضه شده است.

امروزه می‌توان یک دسته کنترل را به موبایل چسباند و به راحتی از بازی رایانه‌ای لذت برد، اما قبل از عرضه موبایل‌های مخصوص بازی رایانه‌ای به طور گسترده، موبایل اکسپریا پلی متعلق به شرکت سونی به بازار عرضه شده بود که یک دسته کنترل زیر نمایشگر آن مخفی شده بود و به کاربر اجازه می‌داد در زمان دلخواه از بازی رایانه‌ای لذت ببرد.

هرچند سونی هیچ گاه خبری درباره ساخت نسخه جدید این دستگاه منتشر نکرد، اما به نظر می‌رسد این شرکت قصد داشته به طور واقعی نسخه جدید این موبایل را بسازد و در همین راستا تصاویری از موبایل «اکسپریا پلی ۲» فاش شده است. این تصاویر نشان می‌دهد نمونه اولیه این موبایل دارای مکانیسم کشویی است و ظاهر آن شباهت زیادی به اکسپریا پلی اولیه دارد.