هدفم را پیدا کرده‌ام/ با این وضعیت دلار شرکت در مسابقات جهانی سخت شده است

آنوشا مهدیان یکی از دختران با استعداد ورزش اصفهان است که عاشقانه شطرنج را دنبال می‌کند. وی از ۸ سالگی شطرنج را شروع کرده و در حال حاضر با ۱۶ سال سن از بازیکنان ملی پوش این رشته ورزشی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنوشا مهدیان شطرنج‌باز اصفهانی، عضو تیم ملی شطرنج ایران است که با ۱۶ سال سن دارای عنوان استاد فیده زنان است. وی در سال ۱۳۹۷، قهرمان شطرنج بانوان ایران شد.

از جمله افتخارات کسب شده توسط آنوشا مهدیان می‌توان به نایب قهرمان مسابقات قهرمانی بانوان کشور در سال ۱۳۹۸ و عضویت در تیم ملی کشور، مقام سوم مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان رده سنی زیر ۱۶ در سال ۲۰۱۹، مقام سوم مسابقات آسیا در سال ۱۳۹۸
و نایب قهرمان مسابقات سریع آسیا رده سنی زیر ۲۰ سال اشاره کرد.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار ایمنا با این شطرنج باز را می‌خوانید:

چه طور به شطرنج علاقه مند شدی؟

در زمان کودکی کلاس‌های هنری، موسیقی و ورزشی متفاوتی مانند اسب سواری، تیراندازی، پاتیناژ و شطرنج شرکت می‌کردم. بعد از گذشت مدتی در بین شطرنج و پاتیناژ بیشتر به سمت شطرنج کشیده شدم. تعریف استاد شطرنجم و پیشرفت زیادی که داشتم در این انتخاب شطرنج مؤثر بود.

از چه سالی به صورت حرفه‌ای شطرنج را دنبال کرده و در مسابقات شرکت کردی؟
کلاس سوم ابتدایی شطرنج را به شکل حرفه‌ای شروع کردم.
در سال ۹۱ در مسابقه قهرمانی کشور زیر ده سال در بابلسر شرکت کردم.
مسابقات بابلسر اولین مسابقه‌ای بود که شرکت می‌کردم و با توجه به این تازه سبک و حرکات را آموزش دیده بودم تجربه زیبایی برام به دنبال داشت و با بسیاری از بازیکنان آشنا شدم. این تجربه باعث شد جدی تر شطرنج را دنبال کنم.

بهترین لحظه‌ای تا به اینجا در مسابقات تجربه کردی را برایمان تعریف کن.

بهترین لحظات در هر مسابقه لحظه‌ای است که روی سکو قرار می‌گیری.

آبان سال گذشته توانستم مقام سوم جهان در رده سنی زیر ۱۶ سال دست پیدا کنم. زمانی که اسمم را برای رفتن روی سکو خواندند حس غیر قابل توصیفی داشتم و عمیقاً خوشحال بودم.

از اینکه با ۱۶ سال سن استاد فیده زنان هستی و مقام‌های بزرگی به دست آورده ای چه حسی داری؟

حس خوبی دارم و از اینکه در بین هم سن و سالان خود راه و هدف آینده ام را پیدا کرده‌ام. خوشحالم و زندگی نا مفهومی ندارم.

از سال بعد که مسابقات دوباره شروع شود و شرایط حضور در تمام مسابقات جهانی و اوپن برای من فراهم باشد تا ۵ الی ۶ سال آینده به هدف و خواسته ام می‌رسم.

سخت‌ترین حریفان در شطرنج از چه کشورهایی هستند؟

کشورهای روسیه، چین و هند سه کشوری هستد که رنک های اصلی بزرگسالان را در اختیار دارند البته در رده‌ی نوجوانان ایران مقام سوم در آسیا را دارد. این سه کشور بخاطر جمعیت بیشتر و پیشینه‌ی شطرنجی که دارند بازیکنان بیشتر و استاد بزرگان بیشتری دارند در نتیجه حریفان سخت‌تری اند.

در بین شطرنج بازان بزرگ دنیا دوست داری در مقابل چه کسی بشینی و مسابقه دهی؟

دوست دارم با خانم هویوفان از کشور چین که رنک یک جهان را دارد و خانم جوونگ جو که قهرمان جهان است، بازی کنم. در بین آقایان نیز دوست دارم با آقای مگنوس کارلسن قهرمان شطرنج جهان مسابقه دهم.

حمایت از شطرنج بازان چه طور است؟

تا سال گذشته حمایت خوبی از ما صورت نمی‌گرفت. سال گذشته که در تیم ملی نوجوانان و جوانان حضور داشتم مربی نداشتیم و بدون مربی در مسابقات جهانی شرکت کریم در صورتی که همه تیم‌های حاضر در مسابقات جهانی با چند مربی شرکت کرده بودند. وزارت ورزش به فدراسیون برای اعزام‌ها کم توجهی می‌کرد و فدراسیون بودجه‌ی کمی برای اعزام‌ها در اختیار داشت. مهم‌ترین موضوع در شطرنج بعد از تمرین کردن شرکت در مسابقات است که اگر بودجه برای کمک و اعزام ورزشکاران نباشد با این وضعیت دلار شرکت در مسابقات برای من ورزش کار بسیار سخت می‌شود.

با اینکه امسال وضعیت بخاطر ویروس کرونا نرمال نیست، با تلاش‌های زیاد خانم شادی پریدر، کلاس‌های آنلاین ما از ابتدای سال به طور منظم برگزار شد و استاد بزرگ احمدرضا پوررمضانعلی مربی تیم ملی بزرگسالان شد.
امیدوارم با از بین رفتن ویروس کرونا و از سرگیری مجدد مسابقات بودجه مناسب برای اعزام به ورزشکاران اختصاص داد شود.

ازبازی شطرنج چه درس‌هایی برای زندگی گرفتی؟

بعد از یک سنی مجبور هستیم مسابقات را تنها برویم، زود تر از هم سن و سال‌های خودم حس مسئولیت پذیری، اداره کردن امور و استقلال را به دست آوردم و از لحاظ عقلی و فکری بخاطر داشتن تجربه‌های بیشتر بزرگ‌تر از سنم باشم. بازی شطرنج از نظر شخصیتی باعث می‌شود کنترل آدم بر روی واکنش‌هایش بیشتر شود و بتواند صبورانه و با فکر بیشتر عمل کند، همچنین از شکست‌ها کم‌تر ناراحت شد و پیروزی‌ها و موفقیت‌ها را باید زود رها کرد و به تلاش برای موفقیت‌های بزرگ ادامه داد.

بزرگ‌ترین هدف ورزشی ات چیست؟

بزرگ‌ترین هدف برای من در حال حاضر دست پیدا کردن به مقام اول جهانی در رده بزرگسالان است همچنین بتوانم استاد بزرگ آقایان باشم.

استقبال از شطرنج در بین هم سن و سالان خودت را چه طور می‌بینی؟

شطرنج ایران هم در آقایان و هم در بانوان در جهان در رده بالایی قرار دارد و شطرنج‌بازان بزرگی داریم. به طور کلی استقبال از شطرنج در ایران خوب است اما استقبال بانوان از این رشته پایین است و این خوب نیست. به نظر من شطرنج برای خان‌ها در ایران رشته ورزشی مناسبی است زیرا بدون هیچ اختلافی از آقایان می‌توانند در این رشته ورزشی فعالیت داشته باشند.

الگوی ورزشی ات در شطرنج کیست؟

تا به حال الگویی نداشتم. از بچگی هیچ وقت کسی را نداشتم که بخواهم مثل آن شوم و همیشه خودم بوده‌ام اما از کارهای بقیه درس می‌گیرم.
اما از اینکه موفقیت‌های سارا خادم الشریعه را می‌بینم و از آن خوشحال میشوم و اعتماد به نفس بیشتری برای اینکه کارهای بزرگ را انجام دهم، پیدا می‌کنم.

فکر می‌کنی که در بین ده نفر برتر رنک جهانی قرار بگیری؟

چرا که نه! من همیشه تلاش می‌کنم. شاید تا یک دو سال آینده نتوانم در رنکینگ جهانی‌ام تغییر خاصی ایجاد کنم اما اگر ایران از بازیکنان حمایت بیشتری صورت گیرد و در کنار اعزام مسابقات جهانی به همه مسابقات اپن و المپیاد اعزام شویم، قطعاً من و بازیکنان دیگر مثل سارا خادم الشریعه می‌توانیم در بین بازیکنان تاپ جهان قرار بگیریم.

چه چیز شطرنج برائت لذت بخش است؟

شطرنج همیشه یک استرس خاصی دارد. این استرس یک جورایی معتاد کننده است. بعد از تجربه کردن آن متوجه می‌شوی این استرس، استرس بدی نیست و شیرین است و حس خوبی منتقل می‌کند. یاد می‌گیرید همیشه یک انتخاب دارید و باید بهترین انتخاب خود را داشته باشید تا برنده باشید.

با توجه به اینکه دانش آموز هستی، درس خواندن با شرایط اعزام‌ها و تمرینات برائت سخت نیست؟

من در مدرسه فرزانگان امین درس می‌خوانم. همیشه یک ماه قبل از امتحانات دی ماه و خرداد ماه را خالی کرده و در هیچ مسابقه و اعزامی شرکت نمی‌کنم. در آن یک ماه خودم را به تمام درس‌ها می‌رسانم و نمرات خوبی را کسب می‌کنم. معلمان و مدیر مدرسه نیز همکاری خوبی با من دارند و مشکلی از سمت مدرسه ندارم.

یک توصیه برای دختران هم سن و سالان خودت.

به دنبال هرچیزی که علاقه دارند بروند و تک بعدی نباشند. تنها درس را دنبال نکنند و در کنار آن کارهای ورزشی و هنری را دنبال کنند زیرا هم از درس خسته نمی‌شوند و هم مهارتی را یاد می‌گیرند. همچنین پشت کار داشته باشند و از سختی‌ها نترسند.

گفت و گو از: فاطمه شهسواری _خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 446230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیکتا رحمانی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    9 4
    افرین بر شما نازنین دختر ایرانی .در پناه خدا باشید پیروزی های بیشتر در انتظار شماست.