انتخاب گونه‌های کاشته شده در کمربند سبز جنوبی مشهد با تأیید متخصصان

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از انتخاب گونه‌های کاشته شده در کمربند سبز بر اساس دستورالعمل‌های تهیه شده و با تأیید کمیته فنی شناسایی گیاهان و متخصصان و اساتید مطرح کشوری خبر داد.

مهدی یعقوبی در حاشیه بازدید از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه درختکاری در کمربند جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: توسعه کمربند سبز با توجه به ارزش زیست محیطی این پروژه و آینده تفرجگاهی آن برای این کلانشهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و غالب گونه‌های موجود در کمربند سبز بومی و کم نهاده هستند. در حال حاضر نیز کاشت هیچ گونه درخت غیربومی در دستور کار نیست.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته بیش از ۴۴۰ هزار اصله درخت و درختچه، در سطحی بالغ بر ۹۰۰ هکتار در کمربند سبز کاشته شده است، افزود: در شش ماهه نخست سال جاری نیز بالغ بر ۱۰ هزار اصله درخت و درختچه در مساحتی بالغ بر ۳۲ هکتار کاشته شده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه در شش ماهه دوم شرایط برای کاشت درختان مساعد تر است؛ بیش از ۹۵ هزار اصله درخت دیگر در مساحتی بالغ بر ۵۲۰ هکتار کاشته شود.

یعقوبی با بیان اینکه تأمین آب مورد نیاز برای آبیاری این گونه‌ها از محل اراضی کمربند سبز یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری است، افزود: در شش ماهه اول سال جاری با ساماندهی چشمه ماهور و احداث برکه در ابتدای نه دره به منظور جمع آوری آب‌های سطحی، گام‌های مناسبی در این راستا صورت گرفت؛ همچنین در این بازه زمانی بیش از صد هزار هلالی در بالادست تشتک‌های درختان موجود در عرصه‌های شیبدار ایجاد شد تا از حرکت روان آب در اثر بارش‌ها جلوگیری شود و بخش قابل توجهی از آب ناشی از باران، با نفوذ به لایه‌های زیرین زمین و در جهت آبیاری درختان مورد استفاده قرار گیرد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: این سازه‌های آبی همچنین در مهار سیلاب‌ها در مسیر درها نیز مثمر ثمر خواهند بود.


وی ادامه داد: از میان گونه‌های کاشته شده از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در کمربند سبز جنوبی، بیش از ۵۲ درصد از گونه‌ها مثمر و مابقی غیر مثمر بوده است.

کد خبر 446203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.