اعتراض جهانی دانش‌آموزان به تغییرات آب‌وهوایی

برای اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا، دانش‌آموزان سراسر جهان در اعتراض به کاستی اقدامات لازم برای مقابله با شرایط اضطراری تغییرات آب‌وهوایی دست به اعتصاب خواهند زد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از دانش‌آموزان سراسر جهان خواسته شده است که روز جمعه در اعتراض به بی‌توجهی به شرایط حاد تغییرات آب‌وهوایی و بکار نبردن هیچ‌ راهکاری در این زمینه، با تجمع در خیابان‌ها اعتصاب کنند و یا مخالفت خود با این بی‌مسئولیتی رهبران جهانی را با استفاده از ظرفیت فضاهای آنلاین و دنیای مجازی فریاد بزنند. این اعتراض اولین اقدام در نوع خود از زمان شیوع ویروس کرونا است و تمرکز اصلی آن روی " ماپا" (Mapa) قرار دارد که اصطلاحی جدید برای توصیف "بیشترین مردم و مناطق تحت‌تأثیر" این بحران است. البته برگزارکنندگان این رویداد اصطلاح قبلی یعنی "جنوب جهانی" (the global south) را ترجیح می‌دهند. در هر صورت از معترضین خواسته شده است که در این اعتراض از نماد ماپا که دو مشت در هم فشرده با انگشتان شست رو به بالا است به‌عنوان نماد قدرت، همبستگی و امید استفاده کنند.

با وجود گسترش رخدادهای ناگوار آب‌وهوایی در سراسر کره زمین هم‌چون وقوع آتش‌سوزی‌های عظیم در امتداد ساحل غربی ایالات‌ متحده‌ آمریکا، همچنین رسیدن فعال‌ترین فصل طوفانی پیش‌بینی‌ شده برای کارائیب در دهه‌های اخیر، معترضین در نظر دارند که وضعیت آسیب‌پذیرترین افراد در این حوادث را با نبود تعهدات سیاسی در زمینه تغییرات آب‌وهوایی و نیز بازگشت میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به دوران پیش از کرونا (با توجه به رشد مجدد انتشار بالای دی اکسید کربن در اقتصادهای توسعه‌ یافته) بسنجند. به گفته گرتا تونبرگ، پیشگام و فعال سوئدی اعتصاب مدارس به شرایط بد آب‌وهوایی که از تغییرات اقلیمی ناشی می‌شود در حال گسترش است ولی هنوز هم مسئولین این معضل را به‌عنوان یک بحران در نظر نمی‌گیرند. حال‌ آن‌ که جهان در یک وضعیت اضطراری قرار دارد که همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد هرچند همه ساکنان زمین به یک اندازه از عواقب این بحران رنج نمی‌برند.

در شرایط فعلی، جهان درگیر یک بحران بهداشتی و فراگیر است که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شده و تا این لحظه ادامه داشته است، با این حال تغییرات آب‌وهوایی یک بحران عظیم است که همواره وجود داشته و هر سال بر شدت خطر آن افزوده می‌شود. شیوع کرونا و ایجاد محدودیت‌های جهانی برای مهار آن تا حدودی موفق به کاهش روند این بحران شد ولی با توجه به بازگشت بسیاری از جوامع به شرایط پیش از شیوع بیماری، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده بیش‌ازحد و سریع از منابع موجود مجدداً افزایش یافته است. به همین دلیل فعالان زیست‌محیطی بیش از این سکوت را جایز نمی‌دانند.

تخمین زده می‌شود اعتصاب روز جمعه که هم‌زمان با بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل برگزار می‌شود، بیش از ۶ میلیون مشارکت‌کننده داشته باشد، خصوصاً که در اکثر مناطق جهان با آغاز سال تحصیلی جدید مدارس بازگشایی شده‌اند. این اولین بار است که مراسم سالگرد تاسیس سازمان ملل به‌صورت آنلاین خواهد بود و دبیر کل آن با قرار دادن تجزیه‌وتحلیل وضعیت آب‌وهوایی در اولویت کار، خواستار بهبود اقتصادی سبز در دوران بحرانی کووید -۱۹ شده است. در این مراسم بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان نیز درباره تعیین برنامه‌های انگلیس برای میزبانی اجلاس بعدی آب‌وهوای سازمان ملل در سال آینده موسوم به Cop26 سخنرانی خواهد کرد که مذاکرات مربوط به آن قرار بود در نوامبر سال گذشته برگزار شود ولی شیوع کرونا باعث شد که یک سال به تعویق بیفتد.

در Cop26 از رهبران جهان انتظار می‌رود که به‌منظور کاهش انتشار کربن دی‌اکسید برنامه‌های ملی تقویت‌ شده‌ای را ارائه دهند زیرا تعهدات فعلی که تحت نظارت توافقنامه پاریس قرار دارد بسیار ضعیف است و نمی‌تواند مطابق با مفاد قرارداد حرارت جهانی را به کم‌تر از دو درجه سانتی‌گراد برساند. علی‌رغم افت موقت میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در نیم‌سال اول سال جاری که به دلیل تعطیلی‌ها و قرنطینه‌های ناشی از کرونا اتفاق افتاد، بازگشت مجدد جوامع سراسر جهان به روند پیشین هرگونه تأثیرات مثبت ایجاد شده را منتفی کرد و کاملاً مشخص است که برای ایجاد تغییرات ساختاری موردنیاز برای تأثیرگذاری مداوم بر روند تولید گازهای گلخانه‌ای، سیاست‌های قوی‌تری لازم است و Cop26 یکی از آخرین فرصت‌ها برای قرار دادن جهان در مسیر تحقق تعهدات توافق‌نامه پاریس محسوب می‌شود. با این حال نبود مشارکت‌های عمومی برای دستیابی به این اهداف منجر به ایجاد نگرانی‌های فزاینده‌ای شده است چرا که بدون بهکارگیری اقدامات فوری فرصت موجود برای دستیابی به آینده‌ای پایدار و باثبات از دست خواهد رفت.

به عبارت دیگر، همه‌گیری جهانی کووید -۱۹، علی‌رغم مشکلات بسیاری که به بار آورد هم‌چون زنگ خطری برای جهانیان عمل کرد که به آن‌ها نشان دهد بحران زیست‌محیطی هرچند سرکوب و انکار شده، سال‌های طولانی در چند قدمی بشر بوده است و اکنون با سرعتی باور نکردنی در حال تبدیل شدن به فاجعه بزرگی است که در مقابل آن تأثیرات ناگوار ناشی از کووید -۱۹ تنها مشکلاتی ناچیز به حساب می‌آیند.

کد خبر 446032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.