تولید کفپوش الاستیک با بازیافت ضایعات لاستیکی در مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از تولید بیش از پنج هزار و ۶۰۰ مترمربع کفپوش الاستیک با استفاده از بازیافت لاستیک‌های فرسوده در شش ماهه ابتدایی سال ۹۹ در مجتمع بازیافت لاستیک سازمان پسماند خبرداد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات مدیریت زباله‌های شهری وجود لاستیک‌های فرسوده خودرو است و با توجه به اینکه این لاستیک‌ها دیر تجزیه‌پذیر است می‌تواند برای سالیان طولانی در محیط زیست باقی مانده و اثرات مخربی برجای بگذارد.

وی افزود: در همین راستا سال ۱۳۸۹ مجتمع صنعتی بازیافت لاستیک در مجموعه شهرداری مشهد راه‌اندازی شد تا از طریق بازیافت لاستیک‌های فرسوده علاوه بر تولید محصولات بازیافتی از این لاستیک‌ها، بخش قابل توجهی از اثرات منفی زیست محیطی ناشی از رهاسازی و دفن لاستیک‌ها در محیط زیست کاهش یابد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه این مجموعه ظرفیت دریافت بیش از سه هزار تن لاستیک فرسوده را در طول سال دارد، افزود: ضایعات لاستیک پس از جمع آوری از آپاراتی‌ها، انبارهای اسقاط لاستیک و انبارهای بازیافتی به این مجموعه ارسال شده و پس از انجام فرآیندهای تخصصی ویژه به محصولاتی نظیر گرانول لاستیک، پودر لاستیک و کفپوش الاستیک تبدیل می‌شود که در این میان تولید کفپوش‌های الاستیکی با توجه به گستردگی استفاده در محیط‌های شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: کاهش دفن مواد دیر تجزیه‌پذیر، استفاده مجدد از منابع با صرف انرژی و هزینه کمتر و کاهش آلودگی خاک، تنها بخشی از مزایای بازیافت لاستیک‌های مستعمل در این واحد تولیدی است.

یعقوبی افزود: در سال ۹۸ با استفاده از ۴۲۱ تن لاستیک مستعمل، ۲۹۴ تن گرانول لاستیک، ۳۰ تن پودر لاستیک و بیش از ۸۶۰۰ متر مربع کفپوش الاستیکی در این واحد تولید شد و در سال جاری نیز از ابتدای امسال تا پایان مردادماه با استفاده از ۳۳۳ تن لاستیک فرسوده، ۲۳۱ تن گرانول لاستیک، ۲۱ تن پودر لاستیک و بیش از ۵۶۰۰ متر مربع کفپوش الاستیک تهیه شده است.

معاون شهردار مشهد با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مکان‌هایی که کفپوش‌های الاستیکی تولید شده توسط این واحد در آن استفاده می‌شود، زمین‌های بازی کودکان است، افزود: در سال گذشته با استفاده از کفپوش‌های الاستیک تولید شده در این واحد صنعتی، مجموعه بازی کودکان در ۲۹ بوستان شهری پوشانده شده است.

کد خبر 445452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.