فضاهای اداری در پساکرونا چگونه خواهد بود؟

سال‌ها پیش از انتشار ویروس کرونا بسیاری از طراحان بر لزوم استفاده از نور طبیعی، تهویه هوا و ارتباط فضاهای اداری با طبیعت برای بهبود سلامت جسمی و روحی کارمندان تاکید کرده‌اند که شیوع بیماری کووید-۱۹ بر ضرورت پیاده‌سازی این ایده افزود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتیجه تحقیقات مختلف حاکی است که احتمال انتقال ویروس از یک فرد به دیگری در یک محیط بسته حدود ۲۰ برابر بیشتر از محیط‌های باز است، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از مدیران مراکز کاری و اداره‌ها مایل باشند فضاهای اداری را به محیط‌های باز گسترش دهند. فواید وجود نور طبیعی و هوای تازه در یک محیط اداری بر هیچ کس پوشیده نیست اما ظهور بیماری کووید -۱۹ این حقیقت را بیش از پیش آشکار کرد. هم اینک نیز در ساحل غربی آمریکا بسیاری از مراکز اداری در فضاهای باز دایر است و انتظار می‌رود که شیوع ویروس کرونا این ایده را در سایر سرزمین‌های جهان نیز گسترش دهد.

گروهی از معماران آمریکایی در لس‌آنجلس مجوز احداث سازه‌ای به مساحت ۵۰۰ هزار فوت مربع را به عنوان یک مرکز اداری کسب کرده‌اند و قرار است به زودی ساخت و ساز این ساختمان عظیم را آغاز کنند. مرکز اداری فوق از پنج طبقه تشکیل خواهد شد و محیط اداری آن به فضاهای بیرونی نیز امتداد خواهد یافت. تمام راهروهای دایره‌ای ساختمان در فضای باز قرار خواهد گرفت و هر طبقه از یک بالکن وسیع برای برگزاری جلسات کاری مختلف برخوردار خواهد بود. این بالکن‌ها در قسمت شمالی ساختمان واقع خواهد شد تا ضمن تأمین سایه مورد نیاز در فضای باز، از خیس‌ شدن محیط در زمان بارش باران حفظ شود. جالب است بدانید که طراحی ساختمان اداری جدید لس‌آنجلس پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ انجام گرفت، اما ظهور این بیماری بر اهمیت این نوع معماری برای حفظ سلامت کارمندان افزود و معماران را به تلاش بیشتر برای تکمیل این پروژه سوق داد.

برنامه‌ریزان شهری در دره سیلیکون، منطقه‌ای واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا، نیز به منظور حفظ کارمندان خود از ابتلا به بیماری‌های واگیردار نظیر کرونا فضای دو ساختمان اداری محله را از نو طراحی کرده‌اند. هر دوی این ساختمان‌ها از بالکن‌هایی بسیار بزرگ برخوردار هستند و در نتیجه قابلیت گسترش محیط اداری به این بالکن‌ها در آن‌ها وجود دارد. معماران قصد دارند فضای گسترده بالکن‌ها را که از مساحت‌هایی بیش از سه هزار فوت‌مربع برخوردار است، به وسیله دیوارهایی از هم جدا کنند و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار دهند. در این طرح، تنها فضای بین اتاق‌ها به وسیله دیوار از هم جدا می‌شود اما سقف اتاقک‌ها همچنان باز باقی می‌ماند تا کارکنان بودن در محیط باز اداری را تجربه کنند.

در شهرستان مارتینز کالیفرنیا نیز یک سالن بزرگ کنفرانس که بزرگترین فضای یک اداره به حساب می‌آید، قرار است به زودی از نو طراحی و به یک فضای داخلی و بیرونی تبدیل شود. این سالن که ظرفیت پذیرش ۱۷۵ نفر را دارد قرار است به وسیله دیواری در قسمت پشتی سالن به فضای باز اطراف راه پیدا کند تا تعداد ۱۰۰ مهمان دیگر را در خود جای دهد. معماران در نظر دارند این دو فضا را به گونه‌ای منعطف طراحی کنند تا علاوه بر کارکرد یک سالن کنفرانس به عنوان مرکزی برای برگزاری ورکشاپ‌های آموزشی مختلف و همچنین مکانی برای ایجاد تعامل بین کارکنان عمل کند.

بدیهی است که به وجود آوردن یک محیط اداری در فضای باز مستلزم اقدامات و تامین امکانات مختلف نظیر منبع انرژی قدرتمند، دسترسی کارمندان به اینترنت پرسرعت، ایجاد سایه‌بان مورد نیاز برای حفظ کاربران از تابش خورشید و همچنین جلوگیری از نفوذ باران و برف به محیط کاری اشاره کرد. شاید ایجاد پاویون‌ها یکی از بهترین ایده‌ها برای گسترش فضاهای کاری در محیط‌های باز باشد که طراحان لس‌آنجلسی به بهترین نحو ممکن از این ایده بهره گرفته‌اند. این افراد پاویون‌هایی مستطیلی با بام‌های مثلثی ایجاد کرده‌اند که ضمن تأمین نور کافی از طریق خورشید، سایه‌ای گسترده نیز برای کاربران ایجاد می‌کند.

کد خبر 445000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.