همه چیز درباره فیلم گیلدا

یک فیلم دیگر از سینمای ایران، به دلیل شیوع کرونا قید نمایش روی پرده سینماها را زد و راهی اکران آنلاین شد؛ گیلدا به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی در سال ۹۵ جلوی دوربین رفت، اما سه سال در تله توقیف گرفتار بود تا اینکه توانست مجوز اکران آنلاین را کسب کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "گیلدا" ساخته مشترک امید بنکدار و کیوان علی محمدی است که فیلمنامه آن را نیز به طور مشترک با علی اکبر حیدری به نگارش در آورده‌اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «گیلدا زنی بازیگر و صاحب کافه‌ای به نام سپید است. او که سیاه‌ترین شب زندگی‌اش را پشت سر می‌گذارد، برای نجات زندگی خودش تا صبح فردا فرصت دارد و فیلم، اتفاقات این شب را به نمایش می‌گذارد.»

اینکه تمام داستان یک فیلم در یک کافه روایت شود، علاوه بر نوگرایی، ریسک بالایی دارد که به نظر می‌رسد این دو کارگردان چندان در مدیریت این ریسک، موفق نبوده‌اند. داستان گیلدا در یک بی نظمی آغاز و روایت می‌شود. قرار است زنی به نام گیلدا، ستاره سینما باشد و در ادامه مخاطب به دنیای فیلمنامه‌ای که قرار است گیلدا در آن بازی کند پرتاب می‌شود، فیلمنامه‌ای که در واقع، بخشی از حال و روز گیلدا را بازگو می‌کند. فیلمنامه‌ای عجیب و غریب که مکان و زمان مشخصی ندارد و از چند اپیزود شلخته و بی نتیجه تشکیل شده است.

به نظر می‌رسد فیلم، حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد و در اپیزودهای مختلف آن، چند موضوع تکراری مانند مشکلات و معضلات اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسائل اجتماعی دیگر با پرداختی کلیشه‌ای و تکراری به تصویر کشیده شده است. با همه این تفاسیر، گیلدا به مراتب ضعیف‌تر از آثار قبلی سازندگانش بشمار می‌آید و مخاطب را در پایانی بی سر و ته سرگردان می‌کند.

درباره بازیگران گیلدا

مهناز افشار در نقش گیلدا، ایفای نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد و حامد کمیلی، سیاوش مفیدی، هادی حجازی‌فر، حمیدرضا پگاه، رضا شفیعی‌جم، مهدیار عزیزی، مرتضی اسماعیل کاشی، سعید چنگیزیان و فرخ نعمتی، بازیگران دیگری هستند که در گیلدا ایفای نقش کرده‌اند. به نظر می‌رسد بنکدار و علیمحمدی، در هدایت بازیگران، موفق عمل کرده‌اند، مهناز افشار در این فیلم، ایفاگر پنج نقش متفاوت است.

این دو کارگردان همزمان با آغاز اکران فیلمشان درباره بازی افشار نوشتند: "مهناز افشار، ریسک پذیرش نقش گیلدا را که به راستی چالش بزرگی در بازیگری بود، به جان خرید. این بار نگران بود، اما همچنان با خنده می‌گفت: با این پنج نقش فیلم شما، یا من به اوج می‌رسم یا باید با سینما خداحافظی کنم! فیلم البته به دلایلی که اینجا جای گفتنش نیست، صلاح دیده نشد که در جشنواره نمایش داده شود. چون گفتند اگر نمایش داده شود، حتماً سیمرغ مال اوست و خب آن سال قرار دیگری بود."

انتخاب دیگر بازیگران و هدایت آنها نیز در نوع خود جالب است. سیاوش مفیدی که بیشتر به عنوان بازیگر طنز شناخته می‌شود، در گیلدا ایفاگر نقش همسری قلدر است که خشونت زیادی در وجودش دارد. مفیدی به خوبی از ایفای این نقش برآمده است.

دیگر انتخاب ریسک‌پذیر سازندگان گیلدا، رضا شفیعی جم است که وضعیتی مشابه مفیدی دارد و به عنوان یک کمدین شناخته شده است و در ایفای یک نقش کاملاً جدی و متفاوت موفق عمل کرده است.

درباره کارگردان‌های گیلدا

امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، مفهوم کارگردانی مشترک را وارد سینمای ایران کردند. گیلدا، چهارمین تجربه فیلمسازی مشترک آنها پس از "شبانه"، "شبانه روز" و "ارغوان" است. این دو کارگردان در ابتدا در عرصه مطبوعات با یکدیگر همکاری کردند و در نشریات مختلفی همچون نقد سینما، ماهنامه فیلم و ماهنامه زنان قلم زدند.

بعد از آن بود که تیم دونفره شان شروع به ساخت فیلم‌های کوتاه، تجربی و مستند کردند تا اولین فیلم بلندشان با عنوان شبانه را جلوی دوربین بردند. دو فیلم کوتاه، هشت فیلم مستند، یک مجموعه تلویزیونی و پنج فیلم سینمایی، حاصل همکاری این دو فیلمساز است. علی اکبر حیدری، نویسنده جوان، از سومین فیلم سینمایی آنها، ارغوان، به تیم دونفره آنها دعوت شد و از آن پس در زمینه فیلمنامه نویسی با این دو فیلمساز همکاری کرده است.

حواشی فیلم گیلدا

گیلدا بی دردسر اکران نشد. علیمحمدی در مصاحبه‌ای گفت: "می‌گفتند قصه‌ای که مرتضی اسماعیل کاشی بازی می‌کند، کامل حذف شود که ما نپذیرفتیم. گفتند برای اینکه تماشاگر، همدلی کمتری با این شخصیت پیدا کند باید برخ از پلان‌ها و دیالوگ‌ها حذف شود یا اینکه در برخی از پلان‌ها موهای او که ترنس است دیده نشود و از آن طرف هم گفتند این آقا، چون اروتیک است، باید به طور کل سیاه و سفید شود که ما گفتیم هیچ منطقی برای سیاه و سفید کردن آن نداریم اما در نهایت پروانه نمایش، یکی از شروط اکران این فیلم را تغییر رنگ اعلام کرد که در نهایت رنگ این پلان را تغییر دادیم."

حاشیه دیگر فیلم گیلدا، حذف تصویر مهناز افشار از تبلیغات این فیلم است. عبدالرضا کاهانی، کارگردان سینما، در واکنش به حذف تصویر این بازیگر از تبلیغات گیلدا نوشت: " حذف چهره مهناز افشار از تبلیغات فیلم‌ها، حذف یک انسان از داشتن حقوق اولیه زندگی است. خانه سینما و اهالی آن اعتراضی به حذف همکارشان ندارند؟! آنها قرار است دقیقاً به چه جرمی معترض باشند."

گروه سازندگان این فیلم، همزمان با اکران گیلدا، یادداشتی را با این مضمون منتشر کردند: "چرا تصویر مرتضی اسماعیل‌کاشی، مانند مهناز افشار از تبلیغات شهری فیلم گیلدا حذف شده است؟ شاید به این خاطر که درد شخصیت راد رامش ِ فیلم گیلدا با بازی مرتضی اسماعیل‌کاشی، دردی است که از واقعیت جامعه آمده است. به این دلیل که او فقط یک شخصیت خیالی نیست. او همان میم است، همان پسران و برادران ترنسکچوالی است که از طرد و تحقیر و تمسخر خسته‌اند و نیاز به درک و همدلی دارند. "

کد خبر 444974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حسین GB ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    24 31
    فیلم بشدت مزخرفی بود. خاک بر سر اونی که بخواد این فیلم رو ببینه
    • درزطل IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      34 3
      خاک برسرخودت بیشخصیت نفهم
    • مجید IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      22 3
      سلام متاسفم برای این افرادکه تربیت خانوادگی ندارندحالا تواگرنمیخوای ببینی دلیل نمیشه به شخصیت بقیه توهین کنی مشخص است درکودکی خیلی اذیت شدی که اینجوربرات عقده شده که به همه توهین کنی درست نیست یک کم ادب هم چیزخوبی است شماحق نداری به شخصیت تک تک این عزیزان که فیلم رادیدن توهین کنی اقایان بنده عذرخواهم ازهمه شما بزرگان ودلیران درودبرشما
  • علی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    7 24
    عالی بود
  • محمد IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    12 4
    فیلم به شدت شلخته با نقد های گل درشتی از مشکلات جامعه بود! همون خوبه اکران عمومی بهش نداند حیف پول بلیط!
  • آرامش IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    16 2
    خودت که این فیلمو دیدی پس اول خاک بر سر خودت .
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    6 3
    سلام..بنظرم فیلم جالبی از اب درنیامده..البته خیلی زحمت کشیدن که خوب بشه ولی نشده وخیلی شلخته وبی نظم هست..اکران انلاین کار خوبی بود.چون درگیشه با شکست مواجه میشد
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    9 2
    حیف وقتی که تلف شد
  • سهیل IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    7 1
    بخدا کم کم میگم دیگه هیچ فیلم ایرانی رو نگاه نکنم چون واقعا مزخرفن
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    6 2
    مزخرف و چرت، ادم نمیفهمه اخرش چی شد اصلا
  • احمد IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    4 2
    داغون و مزخرف
  • ل FR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    3 5
    فیلم خوبی بود. ایده جالب و تازه ای بود. داستانش خوب بود