بی‌حسی موضعی گیشه‌ها را جانی کم‌رمق بخشید

شیوع ویروس کرونا، دوران سخت و تلخی را برای سینما رقم زد. در ابتدای شیوع این بیماری، سالن‌های سینما برای چهار ماه تعطیل شدند و اکران آثار آماده نمایش به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خروج، ساخته ابراهیم حاتمی کیا، اولین فیلمی بود که اکران آنلاین را کلید زد و مخاطبان توانستند آن را از طریق وی او دی‌ها به تماشا بنشینند. پس از آن تعدادی دیگر از فیلم‌های آماده نمایش نیز راهی اکران آنلاین شدند.

نزدیک به دو ماه پیش بود که سالن‌های سینما با اکران دو فیلم شنای پروانه و خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری، بازگشایی شد اما علی رغم پیش بینی‌ها، این فیلم‌ها نیز نتوانستند گیشه شکست خورده سینما را نجات دهند و مردم را به سالن‌ها بکشانند تا همچنان اکران آنلاین، تنها گزینه قابل قبول برای اکران فیلم‌ها باشد.

اما در تصمیمی عجیب، سازندگان "بی حسی موضعی " تصمیم گرفتند تا فیلمشان را در سینما اکران کنند. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی حسین مهکام از چهارشنبه _نوزدهم شهریور ماه_ روی پرده رفت و در سه روز نخست نمایش خود حدود ۵۰ میلیون تومان فروش داشت. این رقم اگرچه در روزهای عادی اکران، ناچیز به نظر می‌رسد، اما با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا و روندی که در سه ماه گذشته بر گیشه سینمای ایران حاکم است قابل توجه نشان می‌دهد.

میزان فروش این فیلم، زمانی مهم جلوه می‌کند که بدانیم دو فیلم عطر داغ و یادم تو را فراموش، بعد از حدود دو ماه اکران به ترتیب ۳۲ و ۲۲ میلیون تومان فروش داشته‌اند.

همه چیز درباره بی حسی موضعی

بی حسی موضعی فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حسین مهکام و تهیه کنندگی حبیب رضایی است که در سال ۱۳۹۷ جلوی دوربین رفت. این فیلم ۳۰ فروردین سال ۹۸ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد. در خلاصه داستان بی حسی موضعی آمده است: "جلال، نویسنده‌ای بی‌محصول که از فشار ذهنی رد داده است، متوجه تغییری در زندگی خواهرش، ماری، به واسطه مردی به نام شاهرخ می‌شود. پس خانه پدری را ترک می‌کند. تماشاگر یک شب با او و دوست آهنگسازش، بهمن و راننده تاکسی عجیبی به نام بهمن همراه می‌شود. وجه مشترک این سه نفر این است که هر سه در وضعیت بی حسی بسر می‌برند. اما شب، آبستن اتفاقاتی عجیب است برای این پنج نفر…"

این فیلم فاقد یک داستان و قصه و اتفاقات مشخص است و نویسنده بخوبی توانسته که در جریان داستانش، تماشاگر را چندین بار غافلگیر کند و تماشاگر فیلم، همزمان با شخصیت‌های داستان، شبی عجیب و غریب و پر از حادثه را می‌گذراند. تم بی حسی موضعی، بی حس بودن کاراکترهای اصلی نسبت به رخ دادن هر اتفاق مهمی در طول داستان است. خونسردی تمام شخصیت‌ها، فضای این فیلم را خاص کرده و جدا از خلق موقعیت طنز در برخی از صحنه‌ها، ساختار کلی این اثر را یک دست می‌کند.

اگرچه این فیلم در بسیاری از جهات، شبیه فیلم "اسب حیوان نجیبی است" ساخته عبدالرضا کاهانی است، اما یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر ایران بشمار می‌رود که تماشاگر را با روایت غیر خطی داستان تا انتها مجذوب خود نگه می‌دارد.

گفتنی است بی حسی موضعی، نخستین اثر سینمایی حبیب رضایی در مقام تهیه کننده است.

حسین مهکام کیست

حسین مهکام، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران است. او در رشته تئاتر و همچنین فلسفه و کلام فارغ‌التحصیل شد و فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۸۵ و با نوشتن فیلمنامه فیلم آدم آغاز نمود. بعد از آن فیلمنامه‌های دیگری را نوشت و بازنویسی کرد که عبارتند از: بیست، با دیگران، هیچ، گهواره‌ای برای مادر، برف، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت و پدر آن دیگری.

مهکام با فیلم کشیش قلب به جرگه کارگردانان پیوست و بعد از آن آزادی مشروط و آندرانیک را کارگردانی نمود. آندرانیک در بخش بازیار سی و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر جضور داشت و در سال ۹۷ در گروه هنر و تجربه سینماهای ایران به نمایش درآمد. رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، الهام کردا و آندرانیک خچومیان، بازیگران این فیلم بودند.

آزادی مشروط، اثر بعدی مهکام، در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شد. رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا مظفری، علیرضا آقاخانی، محمد کارت، محمد علی کیانی. بهاران بنی احمدی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. آزادی مشروط اما در گیشه توفیقی نیافت و نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

بی حسی موضعی، تازه‌ترین اثر مهکام در مقام کارگردان است. مهکام چندی پیش، پروانه ساخت چهارمین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان " احمد به تنهایی " دریافت کرد و هم اکنون در مرحله پیش تولید به سر می‌برد.

درباره بازیگران و مورد خاص سهیل مستجابیان

حبیب رضایی، باران کوثری، پارسا پیروزفر، حسن معجونی، سهیل مستجابیان و محمد بحرانی، ایفای نقش‌های اصلی بی حسی موضعی را بر عهده دارند. پیروزفر که بازیگر گزیده‌کاری است، آخرین بار در سال ۹۳ در فیلم سینمایی نزدیک‌تر به کارگردانی مصطفی احمدی به عنوان بازیگر و در کنار بازیگرانی همچون صابر ابر، پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی، شیرین یزدانبخش و ستاره اسکندری حضور یافته بود. بی حسی موضعی، تازه‌ترین فعالیت این بازیگر در عرصه سینما بعد از پنج سال است.

اما مهم‌ترین حاشیه بی حسی موضعی، مربوط به حضور سهیل مستجابیان در این فیلم به عنوان بازیگر بود. مستجابیان اگرچه بازیگری تئاتر را از چند سال پیش تجربه کرده است، اما بیشتر به عنوان یک فعال اینستاگرامی شناخته می‌شود که دابسمش‌هایش او را در این فضا معروف کرده است. انتخاب او به عنوان یکی از بازیگران اصلی بی‌حسی موضعی، اعتراض‌ها و انتقادهای زیادی را در پی داشت.

این که آیا صرف دیده شدن چند ویدئو در اینستاگرام، می‌تواند فردی را به بازیگر تبدیل کند و آیا این انتخاب‌ها تنها برای فروش و جذب مخاطب بیشتر بوده یا سازندگان، استعداد ویژه ای در این چهره‌های اینستاگرامی دیده‌اند بحثی بود که با انتخاب مستجابیان بیشتر از گذشته داغ شد.

مستجابیان در مقابل این حملات تنها به گزارش خبرگزاری فارس درباره ورود چهره‌های اینستاگرام به بازیگری و نام بردن از او در میان آنها، واکنش نشان داد و یادداشتی منتشر کرد: "خبرگزاری محترم فارس، سلام. ممنون بابت مقاله‌ای که در نکوهش ورود افرادی چون این حقیر به عرصه سینما و تئاتر منتشر کردید. فقط نکته این که ۲۰ سالی هست که در زمینه بازیگری تئاتر فعالیت می‌کنم (یعنی از سه سال قبل از تأسیس خبرگزاری شما) و نمایش‌های اتوپیای مشکوک و بگرد تا بگردم را تقریباً ۱۳ پیش روی صحنه بردیم، خیلی قبل‌تر از شهرتی که اشاره فرمودید. التماس تفکر و کمی تحقیق. "

گروه بازیگران بی حسی موضعی، بازی درخشانی را ارائه کرده‌اند و اتفاقاً یکی از بازی‌های بی نقص و استاندارد فیلم، مربوط به سهیل مستجابیان در نقش بهمن، دوست آهنگساز جلال است.

گفتنی است این بازیگر، نخستین بازیگری است که با فیلم تازه مهکام، تنهایی احمد، قرارداد بسته تا بار دیگر جلوی دوربین این کارگردان نقش آفرینی نماید.

کد خبر 444719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.