طراحی دوباره مدارس برای دوران پساکرونا

معماران سراسر دنیا در تلاشند مدارس را از نو طراحی کنند تا پایداری، رفاه عاطفی و سلامت جسمی را برای دانش‌آموزان در دوران پسا کرونا به ارمغان آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از ظهور ویروس کرونا اغلب مدارس در سراسر جهان تعطیل شد و آموزش دانش‌آموزان به صورت مجازی برگزار شد. اگرچه این استراتژی مزایای بسیاری داشت و مانع از ادامه یافتن زنجیره شیوع بیماری از کودکان به سایر اعضای خانواده و به تبع در جامعه شد، با این حال چالش‌های بیشماری نیز سر راه والدین و آموزش قرار داد. بسیاری از والدین در سراسر دنیا از توان مالی کافی برای تهیه تلفن همراه هوشمند برخوردار نبودند و در نتیجه فرزندانشان از امکانات آموزش مجازی محروم می‌ماندند. این تنها یک نمونه از چالش‌های موجود برای خانواده‌ها جهت حضور فرزندان در کلاس‌های آموزشی آنلاین است؛ سیستم آموزشی نیز مشکلات زیادی را در دوران شیوع کرونا متحمل شده است. در این راستا، اخیراً گروهی از معماران اهل نیویورک در آمریکا دست به ایده‌پردازی زده و تلاش کرده‌اند فضاهای داخلی و بیرونی مدارس را به گونه‌ای طراحی کنند تا پس از پایان یافتن دوران شوم شیوع کرونا پایداری، رفاه عاطفی و سلامت جسمی را به دانش‌آموزان هدیه کنند.

یادگیری در همه جا اتفاق می‌افتد

مقامات رسمی هند، معماران شرکت آمریکایی CetraRuddy را به کالیکوت، شهری در ایالت کرالا دعوت کرده‌اند تا به طراحی مدرسه‌ای عظیم در این شهر بپردازند. مدرسه فوق فضایی گسترده برای تعداد دو هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز از کلاس‌های اول تا ۱۲ را در بر خواهد گرفت و یکی از شاهکارهای معماری هندوستان بشمار خواهد رفت. این طرح قرار است در محل یکی از مدارس قدیمی اجرا شود که پیش از این پذیرای دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی بوده است. در طراحی این سازه جنبه‌های مختلف محیط آموزشی نظیر ایجاد فضاهایی برای یادگیری فردی و گروهی، کلاس‌های درسی در محیط باز و طراحی سبز ساختمانی در نظر گرفته خواهد شد.

معماران مرکز آموزشی کالیکوت با تمرکز بر اجرای ایده "یادگیری در همه جا اتفاق می‌افتد" تلاش کرده‌اند فضای مدرسه جدید را طوری طراحی کنند تا آموزش جامع را به تصویر بکشند. آموزش فراگیر در طراحی این مدرسه بخوبی در نظر گرفته شده و در نتیجه خانواده‌ها می‌توانند در کنار کودکانشان نقش فعالی در فرآیند یادگیری ایفا کنند.

یادگیری در فضاهای باز برای دوران پساکرونا یک ضرورت است

گروهی از معماران آمریکایی بر این باورند که ارتباط مستقیم یک فضای آموزشی با محیط بیرونی در طراحی مدارس برای دوران پساکرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر آن‌ها معتقدند که محیط‌های آموزشی از این پس باید مملو از نور، هوا و فضای بیرونی باشند تا دانش‌آموزان را در محیطی امن و مطلوب به یادگیری مطالب درسی تشویق کنند. معماران شرکت نیویورکی Cooper Robertson در آخرین طراحی خود قرار است مدرسه‌ای بین‌المللی در ناسائو، پایتخت و بزرگترین شهر در کشور باهامای آمریکای مرکزی ایجاد کنند که از یک فضای یکپارچه تشکیل خواهد شد و امکان تهویه هوا برای تمام فضاهای داخلی را فراهم می‌آورد.

هر کلاس درس از یک ایوان بزرگ خواهد داشت که فضای داخلی کلاس درس را به محیط باز پیرامون مرتبط می‌کند. از دیگر ویژگی‌های مهم و جالب مدرسه فوق می‌توان به وجود کلاس‌های درسی در فضای باز، پاویون‌هایی زیبا در محوطه مدرسه و درهایی به سبک ورودی‌های پارکینگ اشاره کرد که امکان رفت و آمد بین فضاهای داخلی و بیرونی را فراهم می‌آورد.

معماران آمریکایی در نظر دارند در طراحی مدرسه بین‌المللی ناسائو برای دوران پساکرونا، گسترش فضاهای سبز را در محوطه باز مرکز آموزشی جز اولویت‌های خود قرار دهند، که این کار نه تنها شادابی را برای دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورد، محیط آموزشی را نیز از هرگونه مواد آلاینده در امان می‌دارد. از سوی دیگر وجود فضاهای سبز گسترده به واسطه خنک‌سازی و ایجاد عایق می‌تواند منجر به مصرف کمتر انرژی شود که این امر کاهش هزینه‌ها را برای مدرسه در پی دارد.

کد خبر 444626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.