۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
چرخه خورشیدی ۲۵ چیست؟

چرخه خورشیدی که به‌عنوان چرخه فعالیت‌های مغناطیسی خورشید نیز شناخته می‌شود شامل تغییرات متناوب در ظاهر، امواج و فعالیت‌های خورشید است که در هر ۱۱ سال کامل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارشناسان ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) پس از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌های قبلی خود مبنی بر آغاز دوره شکل‌گیری چرخه خورشیدی جدید، بررسی چگونگی تأثیر طوفان‌های فضایی آینده بر زندگی و فن‌آوری‌های مورد استفاده روی زمین و پژوهشگران ساکن در فضا اعلام کردند که چرخه خورشیدی ۲۵ در حال آغاز است.

پیش‌بینی‌های هواشناسی فضایی برای حمایت از سفینه‌های فضایی و فضانوردان برنامه آرتمیس بسیار مهم است و بررسی محیط فضایی، اولین گام برای درک و کاهش میزان قرار گرفتن فضانوردان در معرض تابش فضایی محسوب می‌شود. سازمان NOAA امکان نظارت بر آب و هوای فضا را در زمان واقعی و توسط ماهواره‌ها فراهم کرده و پیش‌بینی‌های هواشناسی را ارائه می‌دهد.

هیئت پیش‌بینی رویداد چرخه خورشیدی، گروهی متشکل از متخصصان بین‌المللی با حمایت مالی ناسا و NOAA است. هیئت فعلی در دسامبر سال ۲۰۱۹ تشکیل شد و از احتمال وقوع چرخه خورشیدی ۲۵ خبر داده است. این گروه همچنین اعلام کرده که با توجه به متغیر بودن خورشید ممکن است وقوع این رویداد ماه‌ها طول بکشد. دانشمندان برای ردیابی روند این چرخه از لکه‌های خورشید استفاده می‌کنند. لکه‌های تاریک این ستاره با فعالیت‌های خورشیدی، اغلب به عنوان منشأ انفجارهای عظیم هم‌چون شراره‌های خورشیدی و یا برون‌ریزی هاله خورشید است که می‌تواند نور، انرژی و مواد خورشیدی را به فضا ارسال کنند.

موضوع قابل توجه اینکه فعالیت خورشید هرگز متوقف نمی‌شود و خروج از چرخه خورشیدی ۲۴ و آغاز چرخه جدید آن با عوض شدن رنگ نوسانات خورشیدی و فعالیت این ستاره مشخص می‌شود. برای تعیین شروع یک چرخه خورشیدی جدید نیز هیئت پیش‌بینی داده‌های ماهانه، لکه‌های خورشید را از مرکز داده جهانی مشاهدات طولانی‌مدت خورشیدی واقع در رصدخانه سلطنتی بلژیک دریافت و با ردیابی لکه‌ها و تعیین نقاط اوج و افول چرخه خورشیدی به کمک شاخص لکه‌های خورشیدی، زمان وقوع چرخه جدید را به دست می‌آورند.

این گروه انتظار دارند که با افول فعالیت خورشید به میزان حداقل، اوج حداکثر بعدی آن در جولای سال ۲۰۲۵ به وقوع بپیوندد. پیش‌بینی می‌شود چرخه خورشیدی ۲۵ به اندازه آخرین چرخه خورشیدی که کمی پایین‌تر از میزان متوسط بود، قوی باشد. به گفته پژوهشگران تنها این دلیل که یک چرخه خورشیدی پایین‌تر از حد متوسط فعالت کند، نمی‌تواند دلیلی برای این موضوع باشد که خطرات شدید آب‌وهوایی در فضا وجود ندارد.

دانشمندان در حال کار کردن روی مدل‌های پیش‌بینی‌کننده هستند تا بتوانند همانگونه که هواشناسان وضعیت زمین را پیش‌بینی می‌کنند، در آینده دقیقاً شرایط آب و هوایی فضا را پیش‌بینی کنند. این گروه معتقدند که هیچ وضعیت آب‌وهوایی بدی وجود ندارد و تنها مشکل کمبود و نبود آمادگی‌های لازم برای مقابله با آن است که پیش‌بینی کامل هوای فضایی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

درک چرخه‌های خورشید بخشی از این آماده‌سازی محسوب می‌شود؛ در همین این راستا قرار است رصدخانه L-1 در سال ۲۰۲۴ و قبل از اوج پیش‌بینی چرخه ۲۵ آغاز به کار کند و با آغاز عملکردی مشابه NOAA روی زمین، هوای فضا را از دیدگاه تحقیقاتی به دانش عملیاتی تبدیل کند.

کد خبر 444593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.