۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
اهمیت استیتمنت در عکاسی

یک داور عکس گفت: رویکرد یا موضوع مجموعه ما نشان می‌دهد که عکس‌های ما نیاز به بیانیه دارد، استیتمنت یک امر اجباری نیست و عکاس باید شرایط موجود را بسنجد و در صورت نیاز بیانیه خود را برای عکس بنویسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوفر حقیقی، داور دهمین نمایشگاه سالانه کانون عکس اصفهان سه شنبه _۲۵ شهریور ماه_ در حاشیه این نمایشگاه و در موزه هنرهای معاصر، اظهار کرد: مجموعه‌های زیادی در این نمایشگاه وجود داشت، اما استیتمنت‌های خوبی نداشتند و همین باعث شد این عکس‌ها و مجموعه‌ها مورد توجه قرار نگیرد. در موارد دیگر شاهد بودیم که عکس‌ها خوب نبود، اما از استیتمنت‌های خوبی برخوردار بود که این مورد نیز در لیست آثار منتخب قرار نگرفت. ابتدا مجموعه‌ها و سپس استیتمنت ها را داوری کردیم و بعد از آن این دو را با یکدیگر نگاه می‌کردیم.

وی ادامه داد: تعداد افراد شرکت کننده در این نمایشگاه کم بود و شاهد وجود آثار کمی بودیم، اما از لحاظ کیفی این آثار در رده‌های خوبی بودند و نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشتند. خط کشی بین علوم و دانش‌های گوناگون به طور کامل از بین رفته است، انواع علوم به یکدیگر وصل شده‌اند که همین باعث شده با کمک یکدیگر دانش را گسترش بدهند.

داور نمایشگاه خط روشن اضافه کرد: در دوران مدرن عکاسی باید از همه این دانش‌ها استفاده کرده و یک عکاس باید خود را مسلط بر دانش‌هایی بکند تا عکس‌های خود را از دام کلیشه و بی معنایی نجات دهد. گاهی اوقات یک عکس بدون نیاز به بیانیه حرف خود را به مخاطب می‌رساند، اما در برخی موارد باید یک بیانیه مناسب برای رساندن مفهوم یک عکس نوشته شود که این نوشته باید جذاب باشد تا مخاطب با نگاه کردن به عکس متوجه ایده عکاس شود.

حقیقی افزود: رویکرد یا موضوع مجموعه ما نشان می‌دهد که عکس‌های ما نیاز به بیانیه دارد، استیتمنت یک امر اجباری نیست و عکاس باید شرایط موجود را بسنجد و در صورت نیاز بیانیه خود را برای عکس بنویسد. قالب‌های قدیمی عکاسی هیچ‌گاه به کلیشه تبدیل نمی‌شود که این موضوع برعکس نقاشی است. قالب‌های مختلفی در عکاسی وجود داد و عکاس می‌تواند در هر زمان آن‌ها را با موضوعات و ایده‌های جدید نشان بدهد تا به بیان جدیدی برسد.

وی با بیان اینکه برای نوشتن یک بیانیه خوب ابتدا باید منظور عکس را دریابیم، گفت: باید همه جوانب را در نظر بگیریم و چندین متن را آماده کنیم و در بین آن‌ها بهترین و مرتبط‌ترین را انتخاب کنیم، گاهی اوقات متن‌ها باید آگاهانه و مستقل باشد تا مخاطب جذب ایده عکاس شود. باید عکس‌های متنوع بگیریم تا بتوانیم در بین آن‌ها بهترین‌ها را انتخاب کنیم اگر می‌خواهیم از یک مجموعه استقبال شود باید دیدگاه متفاوت و ایده‌های جدیدی داشته باشیم که این کار نیازمند یک شخص پویا است تا بتواند به نتیجه ایده‌آل برسد.

این عکاس تصریح کرد: در برخی موارد عکاس از تک عکس‌ها استفاده کرده و از طریق آن‌ها به مجموعه‌هایی مرتبط دست پیدا می‌کند، ابتدا باید معانی تک عکس درک شود تا بتوانیم یک مجموعه خوب تولید کنیم با استفاده از این معانی می‌توان یک بیانیه مناسب نیز برای مجموعه خود بنویسیم که شرط همه اینها درک معنی و مفهوم یک عکس است.

یک عکاس باید با همه شاخه‌های هنر آشنایی داشته باشد

همچنین احسان روح‌الامین دیگر داور این آثار اظهار کرد: انتظار من بیشتر از اینها بود و آثاری که من تماشا کردم خوب نبود و گویا از جهان دیگری آمده بود، افراد هنرمند باید با تمرین و کسب تجربه به درجات بالا برسند و تنها آکادمی‌ها به پیشرفت افراد کمک نمی‌کنند.

وی ادامه داد: دوست داشتم شاهد یک آثار مدرن و امروزی باشم، اما بسیاری از کارها به این شکل نبود، صفر تا صد این پروژه‌ها باید با تلاش زیاد اجرا شود تا شاهد ارائه آثار بهتری از هنرمندان باشیم. باید از ترکیب‌های اطراف خود استفاده کنیم، زیرا این کار برای ارائه یک پروژه خوب ضروری است، انتظار ما این بود کارهای متنوع‌تری را ببینیم، زیرا در فضای مجازی مرز بین هر چیز بسیار کمرنگ شده است. این بحث به ما کمک می‌کند تا در ارائه کارهای هنری دستمان باز باشد.

این داور افزود: یک هنرمند باید با همه شاخه‌های هنر آشنایی داشته باشد و یک عکاس باید به جز عکاسی با طراحی و رنگ بندی‌ها آشنا باشد تا در محیط‌های مختلف از این موضوعات بهره بگیرد. باید از دیدگاه هنری به موضوعات نگاه کنیم تا بتوانیم یک محتوای جدید و نو تولید کنیم، بهتر است سعی کنیم موضوعات نامربوط را به یکدیگر ارتباط دهیم و قطعاً اگر این کار بشود شاهد یک اثر ماندگار خواهیم بود.

روح‌الامین اضافه کرد: اکنون در فضای مجازی زیاد پرسه می‌زنیم همین موضوع به خلق یک اثر کمک می‌کند باید سلیقه و نوآوری داشته باشیم تا محتوا ماندگار و مدرنی را ایجاد کنیم، این حرکت ریسک پذیری زیادی می‌خواهد، اما ما باید این کار را انجام دهیم زیرا با کسب تجربه می‌توانیم به درجات بالایی در هر زمینه در هنر برسیم. باید به مد روز و سلیقه‌های کنونی مخاطب دست پیدا کنیم و در پروژه خود از آن‌ها استفاده کنیم زیرا در دوره معاصر این کار کمک زیادی به دیده شدن پروژه ما می‌کند.

کد خبر 444530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.