رایزنی ایران و روسیه در خصوص تازه ترین تحولات منطقه

سفیر ایران در روسیه و معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص تازه‌ترین تحولات منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایمنا، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو و آندره رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کرده و دو طرف در خصوص تحولات منطقه‌ای رایزنی کردند.

در این بیانیه گفته شده است: در این دیدار، در خصوص مسائل مهم دستور کار منطقه‌ای ازجمله وضعیت منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی تبادل نظر شد.

جزییات بیشتری از دیدار سفیر ایران در روسیه و معاون وزیر خارجه روسیه منتشر نشده است.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه همکاری نزدیکی در امور منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی دارند و به طور منظم دو طرف در مورد اوضاع این مناطق رایزنی می‌کنند.

تهران و مسکو بر اساس انگاره تهدید مشترک خارجی، به حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای به‌ویژه آمریکا و ناتو در منطقه آسیای مرکزی می‌نگرند.

منطقه آسیای مرکزی و قفقاز به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و دارا بودن ذخایر انرژی برای آمریکا و قدرت‌های اروپایی از اهمیت خاصی برخوردارند. تحولات و شرایط این منطقه پس از فروپاشی موجب شد که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای نفوذ در کشورهای استقلال‌یافته در این منطقه تلاش کنند.

به همین دلیل ایران و روسیه برای تامین ثبات این منطقه و جلوگیری از نفوذ بازیگران فرامنطقه ای در منطقه قفقاز جنوبی، دریای خزر و آسیای مرکزی با یکدیگر تعامل می‌کنند.

تهران و مسکو در مورد سایر مناطق ازجمله خاورمیانه و خلیج فارس نیز همکاری می‌کنند و تعامل دو کشور مانع از پیروزی تروریست‌های مورد حمایت غرب و آمریکا در وهله اول گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق و بهبود نسبی اوضاع این دو کشور شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 444510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.