اصلی‌ترین رسالت دانشگاه حل مسائل کشور است/آموزش مجازی فرصتی برای به روز کردن محتوای دروس

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اصلی‌ترین رسالت دانشگاه حل مسائل کشور است. دانشگاه در کشوری که نیروی انسانی قوی را به عنوان سرمایه اصلی در اختیار دارد، تأثیر بسزایی در ارتقای کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی ابطحی امروز سه شنبه _۲۵ شهریورماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان جزء ۱۳ دانشگاه بزرگ و یکی از پنج دانشگاه برتر فنی و مهندسی کشور است. این دانشگاه جایگاه ویژه‌ای در آموزش، پژوهش و فناوری دارد و در عرصه ملی و بین‌المللی نیز مطرح است.

وی افزود: فعالیت‌های خوبی در ۴۰ سال گذشته در دانشگاه شکل گرفته که مدیون پایه گذاری درست و تعریف متناسبی است که از دانشگاه وجود داشته است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: امروز بحث دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مطرح شده و نزدیک سه دهه است که پارک‌های علم و فناوری در دنیا رونق گرفته است. طراحان دانشگاه از روز نخست آن را به نحوی طراحی کردند تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

ابطحی عنوان کرد: هدف این دانشگاه پاسخگویی و حل مسائل کشور است. دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۴ دانشکده و هفت پژوهشکده دارد که این پژوهشکده‌ها تقاضا محور هستند و در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه عمل می‌کنند.

اقدامات دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه نوآوری

وی تصریح کرد: دو پژوهشکده دانشگاه در مشارکت با صنعت ایجاد شده‌اند؛ پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی اصفهان با فولاد مبارکه هرمزگان و پژوهشکده آب نیز با سازمان آب و فاضلاب استان، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت محیط زیست تعامل دارد.

ابطحی افزود: دانشگاه صنعتی با مجموعه مترو اصفهان نیز ساختار پژوهشی مشترک خواهد داشت. همچنین مؤسسه هیدروکرتینگ در دانشگاه پایه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه در حوزه نوآوری اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان با بخش صنعت مشارکت کرده است و به زودی در دانشگاه اولین مرکز رشد نوآوری کشور در زمینه زیردریا فعال می‌شود که این اقدام با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در حوزه نفت نیز مرکز نوآوری تخصصی نفت شکل می‌گیرد، تصریح کرد: زمانی‌که صنعت در ایجاد یک زیرساخت مشارکت دارد، به معنی این است که همکاری درازمدتی انجام خواهد شد.

ابطحی ادامه داد: این دستاورد نتیجه سال‌ها تلاش است و نیاز داریم در شرایط کنونی کشور مسائل را در درون کشور حل کنیم.

اصلی‌ترین رسالت دانشگاه حل مسائل کشور است

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین رسالت دانشگاه حل مسائل کشور است. در کشوری که نیروی انسانی قوی به عنوان سرمایه اصلی وجود دارد، دانشگاه تأثیر بسزایی در ارتقای کشور خواهد داشت. چنانچه کل دستگاه‌های اجرایی پاسخگوی مسائل حال کشور باشند، می‌توان گفت دانشگاه آینده این سرزمین است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به خدمات دانشگاه صنعتی اصفهان در زمان بروز کرونا و فرصت‌ها و تهدیدهای این شرایط گفت: دانشگاه در تمام زمینه‌های فنی و مهندسی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در سرشاخه علوم فیزیک و ریاضی فعال است و تنها دانشگاه فنی کشور محسوب می‌شود که در حوزه کشاورزی و محیط زیست نیز فعالیت دارد و پژوهش انجام می‌دهد، زیرا محور توسعه کشور کشاورزی است و زمینه‌های استقلال آن را فراهم می‌کند.

ابطحی گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا زیرساخت‌های خوبی برای آموزش غیرحضوری فراهم شد و دانشگاه صنعتی اصفهان می‌تواند به عنوان یک سرمایه بزرگ از آن استفاده کند.

آموزش مجازی فرصت به روز کردن محتوا را فراهم می‌کند

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه شیوع کرونا علاوه بر سختی‌ها، فرصت‌هایی نیز فراهم کرد، افزود: استادی که به صورت غیرحضوری تدریس می‌کند و یک شبکه اجتماعی کمکی در کنار خود دارد، می‌تواند با دانشجویان خود به صورت رو در رو در ارتباط باشد، دانشجویان از او سوال کنند و نظر خود را بدهند؛ اگرچه این نوع فعالیت زمانی را از استاد می‌گیرد، اما موجب شده تا تفاوت‌های فردی بین دانشجویان بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و اگر مشکلی وجود داشت برطرف شود.

ابطحی خاطر نشان کرد: فرصت دیگر آموزش مجازی به روز کردن محتواست، زیرا استاد محتوای درسی خود را با دقت بیشتری به‌روزرسانی کرده و محتوای آموزشی خوبی را ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: اگر اسفند ماه سال ۹۸ نگرانی اساتید ما این بود که اسناد آموزشی و محتوا در دسترس عموم قرار می‌گیرند و مالکیت آن از بین می‌رود، اکنون و در سال ۹۹ باور آن‌ها این است که در دسترس بودن محتوای علمی برای همه به نوعی انجام رسالت در ترویج علم است و محتوای آموزشی اساتید این دانشگاه می‌تواند در اختیار سایر معلمان کشور نیز قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: ارائه محتواهای درسی به صورت مجازی این امکان را فراهم می‌کند تا این محتوا در صورت لزوم در اختیار کشورهای فارسی زبان دیگری قرار بگیرد و چنانچه لازم بود محتوا به زبان خارجی نیز ترجمه شود.

وی در مورد نحوه برگزاری کلاس‌های دروس عملی گفت: عمده کلاس‌های درس‌های عملی به صورت غیرحضوری برگزار شد. همچنین برای درس‌هایی که نیاز به کار عملی آزمایشگاهی داشت نیز با تهیه محتوای خوب این امکان فراهم شد تا دانشجویان به صورت غیرحضوری از محتوای کلاس‌های درس بهره مند شوند.

آموزش غیر حضوری در دوران شیوع ویروس کرونا

ابطحی با بیان اینکه مجموعه دانشگاه از اساتید و دانشجویان باهوش و نوآور تشکیل شده است، اظهار کرد: ارزیابی دانشجویان از نحوه تدریس استاد به خوبی انجام شد که این نظام از صفر تا ۲۰ استاد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا استاد به منظور بهبود کیفیت کار خود انعکاسی را داشته باشد و دانشجویان بتوانند در ارتباط با نحوه ارائه درس‌ها نظر بدهند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در این راستا به منظور رصد وضعیت دانشجویان با تمامی دانشجویان تماس گرفته شد؛ نزدیک به ۸۰ درصد این تماس‌ها موفق بود که اطلاعاتی نظیر سلامتی دانشجو و خانواده، در دسترس بودن اینترنت، داشتن تجهیزات مناسب و کافی برای دریافت محتوای درسی و وضعیت معیشت دانشجو سوال شد.

وی اظهار کرد: به دلیل تاکید بر آموزش دقیق، رعایت استاندارهای آموزشی و تاکید بر آموزش حضوری، طول ترم گذشته سه هفته افزایش پیدا کرد در نتیجه دانشگاه صنعتی آخرین دانشگاهی بود که امتحانات خود را برگزار کرد.

ابطحی با بیان اینکه امکان پوشش صد در صدی آموزش به صورت غیرحضوری فراهم شده است، افزود: ۹۷ درصد پوشش دروس در سامانه LMS ثبت شده است و پوشش ۹۹ درصدی غیرحضوری تحصیلات تکمیلی با کمی تأخیر انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: ۷۳۰ درس کارشناسی و ۴۳۰ درس تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی آموزش داده شد و آزمون ۲۹ هزار درس در مقطع کارشناسی و سه هزار و ۷۰۰ درس در مقطع تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی برگزار شد که دامنه وسیعی از آزمون‌ها را پوشش می‌دهد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: این آزمون‌ها با حضور تعداد مختلفی از دانشجویان از ۱۰ نفر گرفته تا بیشتر از دو هزار نفر و بدون وقفه برگزار شد.

کد خبر 444408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.