کرونا حال فعالان دانشجویی را بد کرده است

دانشجویان با دور شدن از فضای دانشگاه، دانشجو بودن را فراموش کرده و نسبت به بسیاری از مسائل بی‌اعتنا شده‌اند. انجمن‌های اسلامی دانشجویی نیز به دلیل این نبود کنشگری با موانع بسیاری روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته، تعطیلی هفت ماهه دانشگاه‌ها و به دنبال آن حضور نیافتن دانشجویان، مشکلات متعددی برای فعالیت‌های دانشجویی ایجاد شد و انجمن‌ها را مجبور به ادامه کار در شبکه‌های اجتماعی کرد.

انجمن‌های اسلامی دانشجویان پیش از شیوع ویروس کرونا با مسائل متعددی مواجه بودند که با افزایش همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تشدید شد و کار اعضای آن‌ها را سخت‌تر از گذشته کرد. دانشجویان علاوه بر اینکه حمایتی از طرف دانشگاه احساس نمی‌کنند با ریزش مخاطب و ناکامی در اجرای برنامه‌ها نیز مواجه شده‌اند.

انجمن‌ها در طول هر ترم با برگزاری نشست‌های مختلف از جمله تشکیل کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های سیاسی و برگزاری تریبون‌های آزاد حضور فعالی داشتند و دانشجویان نیز از این برنامه‌ها استقبال می‌کردند. تصویب شیوه نامه جدید انضباطی در تابستان سال گذشته از مشکلات مهمی بود که انجمن‌های اسلامی با آن روبرو شد و با تصویب آن اختیارات انجمن‌های اسلامی کمتر از گذشته شد.

با شیوع ویروس کرونا و فاصله گرفتن دانشجویان از فضای دانشگاه، شیوه نامه جدید انضباطی فعالیت‌ها را محدودتر کرد و موانع زیادی در مقابل انجمن‌ها قرار داد؛ نظارت زیاد بر اجرای برنامه‌ها و لزوم اخذ مجوز اجرای برنامه‌های مجازی، فعالیت دانشجویی در دوران کرونا را سخت‌تر کرد.

اعضای انجمن‌های دانشجویی در دوران شیوع بیماری کرونا سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند که برای پشت سر گذاشتن آن، نیاز به حمایت دانشگاه دارند؛ دانشگاهی که این روزها خود برای برگزاری کلاس‌ها با مشکلات متعددی روب رو است.

حال باید دید انجمن‌ها چگونه این دوران را پشت سر خواهند گذاشت و چگونه تجربیات به دست آمده را برای تدوین نقشه راه آینده بکار خواهند گرفت؟

فعالیت دانشجویی با حضور دانشجو معنا دارد

حسام‌الدین جنتی، سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران می‌گوید که انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از سال ۱۳۲۱ فعالیت داشته و با محدودیت‌هایی هم مواجه بوده که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش آن‌ها هستیم. یکی از این محدودیت‌ها گسترش سیاست‌گریزی دانشجویان و ایجاد جو امنیتی در دانشگاه بوده است.

به گفته وی، فعالیت دانشجویی با حضور دانشجو معنا دارد و اکنون که شیوع کرونا حضور دانشجو را محدود کرده با پویا نبودن فعالیت‌های دانشجویی روبرو هستیم.

به گفته این فعال دانشجویی، تبعات شیوع کرونا تشکل‌ها را مجبور کرده تا به ظرفیت فضای مجازی بیشتر توجه کنند که مشکلات خاص خودش را دارد؛ هر چند این اتفاق نکته مثبتی داشته و آن این است که می‌توانیم مخاطبان را از تمام کشور جذب کنیم.

جنتی خاطر نشان می‌کند: در شرایط شیوع بیماری کرونا، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز برگزاری جلسه‌های آنلاین را در دستور کار خود قرار داده و برای تحقق آن دنبال تعیین چارچوب‌ها هستند. بیشتر تمرکز انجمن بر استفاده از پتانسیل‌های فضای مجازی بوده و در طی آن جلسات مذهبی، سیاسی و فرهنگی برگزار خواهد شد.

فضای دانشجویی حضور دانشجو در دانشگاه را می‌طلبد

مهتاب بیات، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است قبل از شیوع ویروس کرونا برنامه‌هایی به صورت منظم در دانشگاه برگزار می‌شد که انجمن در حال حاضر در اجرای آن‌ها ناکام مانده است؛ زیرا فضای دانشجویی حضور دانشجو در دانشگاه را می‌طلبد و با وجود ویروس کرونا فعالیت‌ها مانند سابق تأثیرگذار نیست.

وی می‌گوید: چندی پیش قصد داشتیم در یکی از شبکه‌های مجازی در مورد آموزش مجازی دانشگاه پخش زنده داشته باشیم که دانشگاه با آن مخالفت کرد و تلاشمان بی نتیجه ماند. دخالت‌های دانشگاه قانونی نیست و نباید در راستای کاهش فعالیت‌های مجازی انجمن‌ها که تنها راه موجود برای آنهاست تلاش کند.

به گفته این فعال دانشجویی، انجمن اسلامی علامه طباطبایی برنامه‌هایی را برای عبور از محدودیت‌های فعلی دارد، اما برای عملی شدن آن‌ها قطعیتی در نظر نمی‌گیرد؛ زیرا همه چیز به حمایت دانشگاه و مخاطبان بستگی دارد. انجمن فعلاً در حال فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بوده و تا حدودی با ریزش مخاطبان مقابله کرده است.

رفع مشکلات انجمن‌های اسلامی زمان بر است

ساجد سهرابی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است که انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی مانند سایر دانشگاه‌ها با شیوع ویروس کرونا مخاطبان خود را از دست داده است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر به علت فضای سیاسی جناحی نامناسب و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، کمتر به مسائل سیاسی و فرهنگی توجه شده و این موضوع بر میزان مخاطبان انجمن‌های اسلامی تأثیر گذاشته است.

به گفته این فعال دانشجویی، پیش از شیوع کرونا تدابیری برای ایجاد الگوها و ایده‌های نو و به روز و به تبع آن جذب مخاطب اندیشیده شد؛ اما حالا مشکلاتی داریم که رفع آن زمان بر است؛ البته انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی و اعضای آن به صورت مجازی فعالیت کرده و برنامه‌هایی برای جذب مخاطب در هفته‌های آتی برگزار خواهند کرد.

جذب مخاطب روز به روز سخت‌تر می‌شود

محبوبه سادات مبلغ، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید: جذب مخاطب در تمامی نهادها و انجمن‌های دانشجویی روز به روز سخت‌تر شده و در پی آن ریزش بیشتر می‌شود. زمانی که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود، توانایی ما برای جذب مخاطب با استفاده از برگزاری برنامه‌ها و کارگاه‌ها بیشتر می‌شود.

وی می‌گوید که امیدوار بودیم بیماری کرونا زودتر برطرف شود و به دانشگاه بازگردیم تا برگزاری برنامه‌هایمان را برای جذب مخاطب ادامه دهیم.

به گفته این فعال دانشجویی، انتشار نشریه به صورت اینترنتی و بعد از آن برگزاری کلاس‌های آنلاین با استادان دانشگاه از مهم‌ترین اقدامات در این دوران بوده است و تا جبران ریزش مخاطب ادامه خواهد داشت.

انجمن‌های اسلامی از مهم‌ترین تشکل‌های دانشگاه برای افزایش آگاهی دانشجویان و معرفی ارزش‌ها و آرمان‌ها به آنها هستند، اما امروز حالشان خوب نیست و باید پرسید چرا متولیان دانشگاه‌ها به دنبال درمانی برای آن‌ها نیستند؟

کد خبر 444325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.