پرسه در کافه‌های نادری

نمایشگاه نقاشی "کافه‌های نادری" که شامل آثاری از یزدان سعدی است در گالری سیحون تهران به نمایش درآمده است؛ این آثار روایتی از کافه‌نشینی مردم تهران در ابتدای دهه ۱۳۸۰ است.

یزدان سعدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کافه نشینی در فرانسه پس از انقلاب کبیر برای حمایت از هنرمندان و روشنفکران در پاریس شکل گرفت و بدل به معاشرتی خارج از فضای خانه‌ها شد. آرام آرام کافه‌ها تبدیل به پاتوقی برای هنرمندان و روشنفکران شدند، اگر به بلوار "سن ژرمن" پاریس سری بزنیم در کافه"دولپه "و "دو مگو" میزهایی را می‌بینیم که به نام هنرمندان و نویسندگان بزرگ قرن بیستم مزین است. از آن جمله می‌توان به ژان پل سارتر، سیمون دوبوار، آلبرکامو و ارنست همینگوی اشاره کرد.

وی افزود: کافه‌ها از بدو تأسیس در ایران نماد مدرنیته شهری شدند. فرنگ رفته‌های دیروز ضرورت وجود کافه‌ها را دریافتند و کم کم کافه‌ها در تهران نمایان گشتند. کافه‌های "گراند هتل" و "لقانطه" اولین‌ها از این دست بودند، اما حکایت کافه نادری چیز دیگری است.

این هنرمند نقاش ادامه داد: کافه نادری بدل به اولین پاتوق هنرمندان و روشنفکران ایران شد. به عنوان هنرمندی کافه نشین که بیشتر آثار کوچکم در همین کافه‌ها خلق شده است، در دو دهه حضور هر روز ضرورت وجودی این کافه‌ها را در ساختار شهری امروز ایران عمیقاً درک می‌کنم و طی این سال‌ها همیشه دنبال شنیدن دوباره صدای شاعری چون "نیما" بودم که در محفلی شاعرانه شعرهای نوی خود را بخواند. صادق هدایتی که در جمع مینوی و علوی و فرزاد از داستان سگ ولگردش بگوید و عبدالحسن نوشینی که با لورکا (همسرش) نمایشنامه دو پرسوناژ را آرام روخوانی کند. این مجموعه آثار از کافه‌ها حاصل همین پرسه‌های دائمی در کافه‌های این ابر شهر پانزده میلیونی تکیه داده بر البرز است که دیگر یادش نمی‌آید روزگاری در کافه نادری چه بزرگانی از هنر و شعر و عشق سخن می‌گفتند.

سعدی تصریح کرد: داستان بازرونق این کافه‌ها به اوایل دهه هشتاد برمی‌گردد که مجدداً باز شدند و من جزء اولین کسانی بودم که در این کافه‌های هنری شروع به کشیدن نقاشی می‌کردم؛ در واقع از فضای کافه به عنوان دفتر کار استفاده می‌کردم.

وی افزود: مجموعه آثار "کافه‌های نادری" به غیر از یک اثر که آپارتمانی است و در دهه ۹۰ خلق شده است، حاصل کافه‌نشینی در سال ۸۰ است. این کافه‌ها می‌خواستند یاد کافه نادری را زنده نگه دارند تا پاتوقی برای هنرمندان باشد که موفق هم بودند.

این هنرمند نقاش گفت: اسم نمایشگاه کافه‌های نادری با "ی" قرمز رنگ است چرا که رویکرد من کافه نادری و کافه‌هایی که نام این کافه را زنده نگه داشتند بوده است همچنین زمانی که "ی" حذف شود می‌شود کافه‌های نادر که از لحاظ مامن بودن برای هنرمندان در بین دیگر کافه‌های موجود کمیاب و نادر است. در این مجموعه ۳۰ اثر از کافه‌های چهارراه ولی عصر تا تجریش با تکنیک میکس‌مدیا روی کاغذ خلق شده‌اند.

سعدی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و صفر شدن بازدید از گالری‌ها استقبال از نمایشگاه "کافه‌های نادری" بسیار خوب بود به گونه‌ای که در روز افتتاحیه شش بار گالری پر و خالی شد ضمن اینکه این بازدیدها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه بود.

به گزارش ایمنا، علاقه مندان می‌توانند تا ۹ مهرماه از نمایشگاه کافه‌های نادری در گالری سیحون واقع در تهران، خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ دیدن کنند.

کد خبر 444198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.