گرایش صهیونیستی همیشه قصد داشته مسلمانان را به عقب بکشاند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: گرایش صهیونیستی همواره قصد داشته مسلمانان را به عقب کشانده و نخستین قبله‌گاه آن‌ها را هدف قرار دهد که این موضوع برای ملت‌های مسلمان، به ویژه کشورهای عربی سخت و دردآور است.

جلال خوش چهره در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون عادی سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در چنین مواردی باید میان دولت و ملت تفاوت قائل شد؛ زیرا از سال ۱۹۶۷ به بعد شکاف زیادی بین دولت‌ها و ملت‌های عرب وجود داشته و درنتیجه آنچه سبب محافظه کاری در ایجاد روابط دولت‌های عربی با تل‌آویو شده، ترس از ملت‌هایشان است.

وی افزود: تفاوت عقاید و ایدئولوژی میان دولت و ملت کشورهای عربی، باعث ایجاد فاصله بین منافع ملت و اهداف دولت شده است؛ علاوه بر اینکه وجود رژیم صهیونیستی و از بین بردن کشوری مانند فلسطین، تحقیری برای ملت‌های عرب بوده است. گرایش صهیونیستی همواره قصد داشته مسلمانان را به عقب کشانده و نخستین قبله‌گاه آن‌ها را هدف قرار دهد که این موضوع برای ملت‌های مسلمان، به ویژه کشورهای عربی سخت و دردآور است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تحقیر شدن‌های مداوم دولت و ملت‌های عربی با شروع قرن ۲۱، گفت: پس از اشغال عراق، تعهداتی به نفع عادی سازی وضعیت تل‌آویو به عنوان کشوری جعلی داده شده که در کشورهای عربی صورت گرفته است.

خوش چهره ادامه داد: اروپایی‌ها همواره این نکته را گوشزد می‌کنند که آمریکا زمانی میانجی‌گر و عامل گفت و گو است که یکجانبه گرا نباشد و حرمت و هویت ملت‌های عرب و مسلمان را در قبال رژیم صهیونیستی رعایت کند.

وی تصریح کرد: دولت‌های عربی با برجسته کردن خطر ایران، بستری ذهنی و عینی ایجاد کردند تا تمهیدات لازم را برای عادی سازی روابط با تل‌آویو فراهم کنند. این اتفاق نتیجه‌ای به جز کمک به تحکیم موقعیت رژیم صهیونیستی، بدون ایجاد پل ارتباطی میان دولت‌های عربی و ملت‌هایشان نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ملت فلسطین و دولت خودگردان در یک تک‌صدایی کم نظیر، خطر عادی سازی روابط بین دولت‌های عربی و تل‌آویو را محکوم کردند، گفت: دولت‌های عربی پس از اجلاس صلح تا امروز آرمان گرایی فلسطین را کم رنگ کرده و تهدیدهای منطقه‌ای را جایگزین آن کرده‌اند، اما این مسئله موجب ایجاد تحولات مهم و تنش‌های سیاسی و اجتماعی در کشورهای عربی خواهد شد.‌

کد خبر 444136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.