اکنون زمان انتخاب شهردار غیربومی نیست/ بوشهر برنامه‌ای برای آینده ندارد

چهار نفر از اعضای شورای شهر بوشهر به انتخاب شهردار جدید این شهر اعتراض داشته و معتقدند انتخاب وی روال قانونی را طی نکرده است که اگر ادعای آن‌ها اثبات شود بوشهر در معرض انتخاب شهردار برای چندمین بار در دوره پنجم شورا می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید نورالدین امیری ۱۴ اردیبهشت‌ماه از سمت شهرداری بوشهر استعفا داد و دلیل استعفای خود را اختلاف با شورای شهر دانست و گفت: دو راه پیشروی من بود؛ یا با این وضعیت می‌ساختم و شهر به خاطر اختلافات ضرر می‌کرد و یا کنار می‌رفتم تا به شهر آسیبی نرسد. دلیل استعفای من نه مشکل خانوادگی بوده و نه شخصی بلکه مهمترین دلیل استعفا از شهرداری بوشهر این بود که می‌خواستم شهر ضرر نکند.

از آن زمان بوشهر با سرپرست اداره می‌شد تا اینکه پس از چهار ماه اعضای شورای شهر بوشهر از میان چهار کاندیدای شهرداری، سکان شهرداری بوشهر را با پنج رأی موافق به حسین صالحیان سپردند. هرچند هنوز فرجام شهرداری که در یک مرتبه در این مدت چهار انتخاب شد مشخص نشده است.

با این حال پس از انتخاب صالحیان به عنوان شهردار، چهار تن از اعضای شورای شهر بوشهر با ارسال متنی به وزارت کشور اعتراض خود را به نحوه انتخاب او اعلام کردند. اکبر توسلی عضو شورای اسلامی شهر بوشهر، یکی از امضا کنندگان این نامه است که در گفت‌وگو با ایمنا دلایل اعتراض خود را مطرح کرده است که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

به نظر می‌رسید با انتخاب شهردار جدید سردرگمی در مدیریت شهری رفع شود ولی از اعتراض چهار عضو شورا این امر ظاهر شده که شهرداری بوشهر همچنان بلاتکلیف است؛ موضع اعضای مخالف شورا در این خصوص چیست؟

من و سه نفر دیگر از اعضای شورای شهر به برگزاری جلسه انتخاب شهردار اعتراض داریم چون در روز ارائه برنامه نامزدهای شهردار بوشهر قرار نبود انتخاب شهردار اتفاق افتد و باید طبق آئین‌نامه شورا، دعوتنامه کتبی انتخاب شهردار به اعضای شورا ابلاغ می‌شد.

در یک جلسه هفت ساعته پای شنیدن صحبت‌ها و برنامه نامزدهای شهرداری مرکز استان نشستیم اما فرصت برای بررسی برنامه‌ها نداشتیم. انتخاب شهردار در شهرهایی مانند تهران با یک هفته فاصله برای بررسی توسط اعضای شورا اتفاق می‌افتد حال چرا باید جلسه انتخاب شهردار بوشهر پیامکی باشد؟

آرامش کافی در جلسه مذکور برقرار نبود که بتوانیم گزینه اصلح را انتخاب کنیم زیرا هنوز سرانجام پرونده انتخاب آقای خورشیدیان به عنوان شهردار کاملاً مشخص نشده است؛ شورا فرصت سه ماهه انتخاب شهردار را ازدست داده بود که در این خصوص برخی شبهات قانونی پیش می‌آید. اکنون مشخص نیست آیا شورای اسلامی شهر می‌تواند بعد از این فرایندی که پشت سر گذاشته شهردار دوباره را انتخاب کند یا خیر؟ سازمان‌های نظارتی باید مشخص کنند که آیا شورای شهر بوشهر از نظر قانون می‌تواند شهردار را انتخاب کند یا خیر؟

از طرفی مشخص نیست شهردار جدید شرایط احراز این پست را دارد یا نه و معلوم نیست هیئت رئیسه اقداماتی درباره بررسی صلاحیت آقای صالحیان انجام داده یا نه؛ باید شرایط احراز وی از نظر وزارت کشور تأیید شود تا ما در مقام انتخاب مجدد شهردار قرار نگیریم.

در این خصوص باید یک کارگروه در شورای شهر شکل می‌گرفت تا شرایط احراز بررسی و نظر دستگاه‌های مربوطه شفاهی گرفته شود تا چند روز بعد نخواهیم به ابتدای مسیر بازگردیم و دوباره زمان ازدست بدهیم.

اگر این شک و شبهه‌های قانونی برطرف شود، آیا شهردار جدید می‌تواند در زمان باقی مانده از دوره پنجم شورا وظایف محوله را به خوبی انجام دهد؟

بارها در جلسات اشاره کردم در این فضا و این شرایط خاص که زمان کوتاهی تا پایان دوره پنجم باقی مانده هیچکس بهتر از همکارانمان در مجموعه شهرداری بوشهر نمی‌تواند ایفای نقش کند زیرا اگر فردی از داخل شهرداری انتخاب شود، شناخت و آگاهی به مراتب بیشتری از دیگران به ساختار شهر و شهرداری بوشهر دارد.

بوشهر نیروهای بزرگی داشته که اکنون نماینده مجلس هستند، آقای اسکندرپور که الان شهردار شیراز است قبلاً در مجموعه شهرداری بوشهر بوده و دهها نمونه دیگر؛ زمان درحال از دست رفتن است و همچنان مشخص نیست شناخت، آگاهی، توجیه و منطق پشت انتخاب شهردار جدید بوشهر چیست؛ به نظرم باید در این خصوص برای مردم شفاف سازی شود.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد اگر واقعاً می‌توانست در حد شهردار شهری مثل بوشهر باشد در همان یزد شهردار می‌ماند نه اینکه در یزد شهردار نمی‌شود و کرسی شهرداری بوشهر در این وضعیت و زمان باقیمانده به او داده می‌شود.

قطعاً نمی‌توان سابقه فعالیت آقای صالحی‌نیا در شهرداری یزد را نادیده گرفت اما باید بدانیم که شهرداری بوشهر، جایگاه کوچکی نیست بلکه بوشهر با بیش از پنج هزار سال قدمت شهر بزرگی است و اعضای شورا در نظر داشته باشند که اگر قرار است فردی از بیرون از استان بیاید باید در حد و اندازه این شهر باشد. آقای صادقیان برای ما قابل احترام است ولی وقتی شهر یزد شهردار اصفهان را به عنوان شهردار خود انتخاب می‌کند، چرا باید بوشهر معاون شهرداری یزد را انتخاب کند؟

چرا با گزینه غیربومی مخالف هستید؟

اینکه بخواهیم فردی غیربومی را وارد شهر کنیم که مجدد بخواهد بافت شهری، شرایط جغرافیایی، ساختار شهرداری، شورا و حاکمیت استان و شهرستان را بشناسد، پروسه‌ای زمان‌بر بوده و من در مورد این گزینه نظرم منفی است.

شورای پنجم باید در اولین سال فعالیت با تبیین برنامه و مشخص کردن رویکرد خود و با توجه به ضرورت‌های شهر بوشهر شهردار غیربومی را از طریق فراخوان انتخاب می‌کرد نه اینکه در مدت سه سال، هشت شهردار و سرپرست شهرداری انتخاب شوند و وضعیت کنونی شهر و شهرداری نتیجه این بی‌برنامگی شورا باشد که در این خصوص به عملکرد شورا به‌ویژه هیئت رئیسه انتقاد جدی وارد است بنابراین اکنون زمان انتخاب شهردار جدید نیست.

این موضعی که در برابر هیئت رئیسه دارید گاهاً ظن وجود مقاصد شخصی شما را از سوی هیئت رئیسه مطرح کرده، آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟

این مطالب و نیت‌خوانی‌ها را تکذیب می‌کنم؛ من حدود ۲۰ سال در مرکز استان سابقه کار دارم و به صورت پلکانی تا معاونت شهردار این شهر بالا آمدم و الان در شورا در خدمت مردم هستم. وقتی فردی قوانین و مقررات شورایی را به درستی نمی‌داند نمی‌تواند در کرسی هیئت رئیسه شورا باشد، هدف پر کردن این کرسی‌ها نیست بلکه دانش، آگاهی و شناخت از جایگاهی است که فرد در آن سمت قرار گرفته است.

هرجا انتقادی کرده‌ام طبق مستندات و قوانین و مقررات بوده است؛ بارها در جلسات علنی شورا اشاره کردم از شورای دانا، شهرداری توانمند شکل می‌گیرد. شورا باید تکلیف خود را روشن کند که دنبال چیست. برنامه، شکوفایی، رویکرد، توسعه، نوآوری، شفاف سازی، کدامیک در اولویت فعالیت شوراست؟ باید برنامه، مسیر و هدف مشخص باشد اما در شورای فعلی بوشهر هدف مشخص نیست و اینکه ما حرف‌های بحق را می‌زنیم و دوستان تفسیر دیگری می‌کنند، به نظرم این رویه در جایگاه منتخبان مردم نیست.

من در شورا دنبال هیچ سهم خواهی نبوده‌ام و اگر بودم معاملات خاص را انجام می‌دادم و راه دیگری را انتخاب می‌کردم. سعی کرده‌ام با توجه به سوگندی که یاد کردم وارد مسیر اشتباه و انحراف نشوم. حالا اینکه برخی جواب قانونی من را نیت خوانی می‌کنند، پذیرفتنی نیست. من سوال منطقی می پرسم و به سوالاتشان جواب منطقی می‌دهم اما دوستان نیت‌خوانی می‌کنند.

انتقادی که به رویه شورای پنجم وارد می‌کنید در چه حوزه‌ای است؟

در این سه سال تلاش کردم که اعضای شورا یک خط مشی را برای شورا، شهر و شهرداری ترسیم کنند چون تا وقتی شورا تا خط مشی نداشته باشد، به مقصد نمی‌رسد؛ اگر شورای شهر و مدیریت شهری تهران، اصفهان و دیگر شهرها را مدنظر قرار دهید می‌بینید که برنامه مدیریت شهری مشخص است و برنامه چهار یا پنج ساله برای فعالیت خود دارند.

در بوشهر این برنامه نامعلوم است درحالی که باید رویکرد و برنامه شورا و شهرداری مشخص باشد یعنی همه بدانند کجای کار قرار دارند؛ بدین شکل برای مردم نیز مسیر توسعه شهر قابل لمس خواهد بود.

اینکه میلیاردها تومان اعتبارات و بودجه را تصویب می‌کنیم و در پایان می‌بینیم پروژه‌های ناتمام، و آسیب‌های شهری و معضلات زیادی وجود دارد و نارضایتی مردم درحال افزایش است، مجموعه شورا و شهرداری زیر سوال می‌رود بنابراین نباید بدون برنامه و رویکرد و بدون خط مشی و چشم‌انداز شهر را توسعه داد.

رئیس و عضو شورا هرکدام یک رأی دارند اما آن رأی تأثیر گذار است که با علم و آگاهی باشد و بتوان از آن دفاع کرد. اینکه شورا را به صورت محفلی و قبیله‌ای اداره کنند در همه جای دنیا منسوخ شده است. آرا باید به جمع‌بندی در خصوص برنامه‌های شهر برسد نه اینکه شورا را دو قسمت کنند و در یک شورای ۹ نفره پنج نفر هر مسیری انتخاب کردند بروند.

با این توصیف یعنی مدیریت شهری بوشهر را فاقد برنامه مشخص می‌دانید؟

بعد از سه سال کار در شورا باز هم مردم به دنبال انقلاب شورا هستند. به دنبال کمک کردن به وضعیت شهر هستند، اگر برنامه‌ای وجود داشت چرا باید این موارد مطرح شود؟ به دست آوردن کرسی‌ها کار سختی نیست ولی نگه داشتن و رضایتمندی و توسعه دادن، فعال بودن و فعال شدن هنر است.

ابتدای شورای پنجم مطرح کردم که باید یک برنامه چهار ساله تنظیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم و اولین مصوبه شورای پنجم تدوین برنامه و تعیین رویکرد چهار ساله باشد. اینگونه رویکردها و اولویت‌ها مشخص شده و بودجه براساس نیازمندی و رویکردها بسته می‌شود ولی بعد از سه سالی که از عمر شورا می‌گذرد شورای شهر بوشهر در هرکدام از زمین‌ها درجا زده و مشخص نیست اولویت در دوره پنجم گردشگری بوده یا فضای سبز یا جذب سرمایه‌گذار یا دیگر موارد که این موضوع نشان دهنده بی‌برنامگی در شهر است.

ابتدای شورای پنجم اگرچه اخطار داده بودیم ولی بعضی از همکاران وارد معامله شدند و یک نیروی بازنشسته را به کرسی شهردار تحمیل کردند و بعد از سه ماه موضوعی که گفتیم اتفاق افتاد و وی با توجه به قانون ابلاغ بازنشستگی برکنار شد؛ این نشان از انتخاب بدون دانش و آگاهی شهردار بوده و این رویه اکنون نیز وجود دارد که برای شهر آسیب‌زا خواهد بود.

کد خبر 443822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • زنده بودی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 0
    به خدا همین سرپرست شهرداری فرد مناسبی برای شهرداری است درسته غیر بومیه ولی کار بلده من در یکی از جلسات شهردار قبلی اقای امیری مهندس خورشیدیان در مورد مشکلات شهری بوشهر سخنرانی میکرد وراهکارها ی اصلاح شهری از پیشنهادهای ایشان بود پس یه کم شورای عزیز بیشتر در این مورد فکر ومشورت کنید
  • رضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 1
    خداییش ما دوتا ادم دیگه توی شورا مثل اقای توسلی داشتیم این وضع بوشهر نبود! دمت گرم و سرت سلامت مرد دلسوز و کاردان