تهران باید به سمت نورهای دوستدار محیط‌زیست برود

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: نورهای شبانه بر حیات درختان تأثیر دارد اما نمی‌توان شهر را تاریک کرد تا این مداخلات اکولوژیک ایجاد نشود.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر آلودگی‌های نوری بر حیات درختان و پرندگان اظهار کرد: زندگی با تکنولوژی، مقداری از زیست شبانه روز درختان به خصوص در شب را برای آنها مختل کرده اما همه جای دنیا، زندگی و زیست شبانه با نورها عجین شده است.

وی با بیان اینکه مداخله اکولوژیک به‌واسطه ایجاد نور در شب وجود دارد اما نمی‌توان برای کاهش اثرات آن اقدام زیادی کرد، افزود: در برخی نقاط شهر نور شدید بر روند فتوسنتز گیاهان تأثیرگذار بوده مانند نورپردازی که در داخل درختان خیابان ولیعصر طراحی و اجرا شده بود که تذکراتی دادیم و اصلاح شد ولی بقیه المان‌ها و عواملی که در شب تولید نور می‌کنند، ضرورت زندگی هستند و نمی‌توان شهر را به بهانه جلوگیری از خطرات ناشی از این نورها، از نظر ایمنی دچار مشکل و تاریک کرد.

عضو کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه اگرچه این موضوع ممکن است روی اکولوژی و محیط‌زیست تأثیر منفی داشته باشد اما نمی‌توان در این زمینه مداخله کرد، تصریح کرد: در آینده با پیشرفت تکنولوژی ممکن است نورهایی تولید شود که کمترین آسیب را به محیط زیست بزنند و می‌توان با استفاده از آن‌ها دغدغه محیط زیستی ناشی از نورهای شبانه را رفع کرد.

وی با بیان اینکه باید تکنولوژی را با حفظ محیط‌زیست منطبق کرد، گفت: به طور مثال بکارگیری چراغ‌های ال‌ای‌دی مقداری این مسئله را تلطیف کرده است. ما باید منتظر ایجاد تکنولوژی تولید نور با ماهیت «دوستدار محیط‌زیست» باشیم و فعالان و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه به سمت و سویی بروند که سازمان‌ها یا کارخانجاتی که نور را تولید می‌کنند، اصول محیط‌زیستی را رعایت و حفظ محیط‌زیست، جانوران و حشرات را لحاظ کنند.

کد خبر 443769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.