آسیا پیشرو در حمل و نقل سالم در دوران کرونا

مردم در بسیاری از شهرهای آسیایی به نرم‌افزارهای متعددی برای گوشی‌های تلفن همراه خود، کیوسک‌های کنترل تب و پناهگاه‌های هوشمند در اتوبوس‌های عمومی دسترسی دارند که به آن‌ها کمک می‌کند خود را از خطر ابتلا به ویروس کرونا نجات دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حتی با وجود اقدامات زیادی که برای ایمن‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی در سراسر جهان انجام شده، همچنان سازمان بهداشت عمومی توصیه می‌کند مردم تا جایی که امکان دارد از سوار شدن بر این وسایل خودداری کنند. با این حال در بسیاری از شهرهای آسیایی از دهلی در هند گرفته تا سئول در کره جنوبی، مقامات رسمی نرم‌افزارهایی مخصوص تلفن همراه ایجاد کرده و در اختیار مردم قرار داده‌اند که از طریق آن افراد با تب بالا را در حین سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی مشخص می‌کند. علاوه بر این کیوسک‌های کنترل دمای بدن در ایستگاه‌های اتوبوس و پناهگاه‌هایی هوشمند به صورت ایستگاه اتوبوس‌ها تعبیه شده که مردم را از ایمنی سفر خود در این وسایل عمومی مطمئن می‌کند.

مقامات سئول در یک ماه گذشته تعداد ۱۰ پناهگاه اتوبوسی ایجاد کرده که همه آن‌ها انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید می‌گیرند و به دستگاه‌های فرابنفشی مجهز هستند که هوای داخل را از وجود هرگونه ویروس پاک می‌کنند. علاوه بر این اغلب اتوبوس‌های این کلانشهر از دوربین‌هایی برخوردار است که دمای بدن افراد مسافر را روی مانیتورهایی نشان می‌دهد. پناهگاه‌های هوشمند در اتوبوس‌های عمومی کلانشهر سئول، در کنار کاربرد اصلی و بسیار مفید خود به شهروندان امکان تجربه استفاده تکنولوژی در زندگی روزمره خود را می‌دهد. علاوه بر این تمام مردم شهر به طور برابر، غنی یا فقیر می‌توانند از این فن‌آوری جالب بهره گیرند.

در سنگاپور نیز کیوسک‌هایی با امکان استفاده آزاد برای عموم مردم در ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس‌های عمومی نصب شده که به مسافران اجازه می‌دهد قبل از سوار شدن بر وسیله نقلیه عمومی، دمای بدن خود را چک کنند. بدیهی است که اگر فردی دارای تب بالا باشد سایر مسافرین وضعیت او را به راننده خبر می‌دهند و در نتیجه از سوار شدن او در اتوبوس خودداری می‌شود. تب افراد به وسیله چراغ‌های نشانگر سبز و نارنجی مشخص می‌شود به این صورت که برای افراد سالم چراغ سبز روشن می‌شود اما افراد با تب بالا باعث روشن شدن چراغ نارنجی می‌شوند. وزیر فرهنگ، جامعه و جوانان سنگاپور اعلام کرده است که به زودی تعداد ۷۰ کیوسک کنترل دما در سراسر ایستگاه‌های اتوبوس نصب شده و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد. اگرچه کنترل دمای بدن مردم سنگاپور در این کیوسک‌ها اجباری نیست، اما اغلب مردم به میل و اراده خود، قبل از سوار شدن بر اتوبوس‌های عمومی از این کیوسک‌ها برای کنترل تب خود استفاده می‌کنند، تا از ایمنی خود و همسفرانشان مطمئن شوند.

در سراسر کشور چین و همچنین کلانشهر دهلی در هند، تمام مسافران موظفند قبل از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی از طریق نرم‌افزارهای مخصوصی که روی گوشی‌های تلفن همراه خود دارند ثابت کنند که دمای بدنشان بالا نیست. بسیاری از منتقدان استدلال کرده‌اند که چنین برنامه‌هایی می‌تواند امکان محروم‌سازی افراد فقیر از استفاده وسایل حمل و نقل عمومی را بیشتر کند چرا که این افراد معمولاً از تلفن‌های همراه هوشمند برخوردار نیستند و همین امر مانع از سوار شدن آن‌ها بر وسایل نقلیه عمومی می‌شود. با این حال مقامات رسمی شهرهای چین و دهلی بر استفاده از نرم‌افزارهای فوق برای تامین ایمنی شهروندان تاکید کرده‌اند.

تا زمانی که بیماری کووید -۱۹ در کمین جوامع نشسته، انتظار می‌رود که دولت‌ها نه تنها اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری در پیش گیرند، بلکه آن‌ها را از ایمنی محیط اطرافشان مطمئن کنند. از سوی دیگر با وجود اقدامات سختگیرانه و هوشمندانه در وسایل حمل و نقل عمومی، سازمان بهداشت جهانی همچنان توصیه می‌کند مردم سفر از طریق خودروهای شخصی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین وسایل حمل و نقل عمومی کنند.

کد خبر 443618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.