مشکل کمبود نهاده‌های دامی تا پایان شهریورماه حل می‌شود

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود. از جمله مهمترین آنها می‌توان به آزادسازی زاینده‌رود از ۷۰ بند مجاز و غیرمجاز در بستر رودخانه، ترخیص یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی از بنادر کشور و آغاز ساخت پروژه ساخت ۵۴ هزار واحد مسکن ملی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد در هفته‌های اخیر موضوعی است که نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته است. این مسئله سبب افزایش بی‌رویه قیمت محصولات دامی و علاوه‌بر آن از بین رفتن بسیاری از دام‌ها می‌شود زیرا به نظر می‌رسد نهاده‌های دامی حتی به قیمت‌های بالا نیز در بازار یافت نمی‌شود.

در راستای حل این مشکل در هفته‌ای که گذشت مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از ترخیص یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره)، بندرعباس و چابهار به طور همزمان خبر داد و گفت: بارگیری این نهاده‌ها به سمت استان‌ها در حال انجام است.

به گفته طلایی، نیاز بخش تولید به کنجاله سویا ۴۰۰ هزار تن است که تا پایان شهریورماه تأمین می‌شود و حتی برای مهرماه نیز مشکلی در تأمین این کالا نخواهیم داشت. اکنون ۷۵۰ هزار تن ذرت و ۱۵۰ هزار تن جو در حال ترخیص از کشتی‌ها و ارسال به استان‌های محل مصرف است.

وی تاکید کرده‌است: به طور قطع، ترخیص این میزان نهاده دامی در سامانه بازارگاه می‌تواند در کاهش قیمت نهاده‌های دامی در بازار تأثیر داشته باشد.

سد زاینده رود ۶۵ درصد کاهش ذخیره آبی دارد

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تشریح آخرین وضعیت ذخیره آبی سدهای این استان، گفت: سد مخزنی زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و در مقایسه بلند مدت ۵۰ ساله ۶۵ درصد کاهش ذخیره آبی دارد.

امینی افزود: با توجه به توزیع آب کشاورزی تا پایان ماه شهریور در حوضه زاینده رود و همچنین پیش آگاهی هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع بارندگی‌های پاییزی از پایان ماه آذر، مصرف بهینه آب در بخش شرب و بهداشت ضروری است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز از آزادسازی و ساماندهی زاینده رود از سراب تا پایاب با هدف تسریع جریان زاینده رود و نظارت بر برداشت غیرقانونی خبر داد.

ساسانی با اشاره به اقدامات در راستای حفاظت از رودخانه زاینده رود از سراب تا پایاب، اظهار کرد: دفتر مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای با به کار گیری بیش از یکصد نفر علاوه بر ایجاد فرصت شغلی مستقیم برای بخش خصوصی موجب شد تا پس از شناسایی موارد تخلف در مسیر رودخانه‌های استان اصفهان و صدور اخطاریه‌های لازم، پیگیری‌هایی را برای بازگرداندن حریم و بستر رودخانه به وضعیت سابق در دستور کار قرار دهد و اگر همکاری انجام نشود با شکایت به مراجع قضائی موارد تخلف را دنبال کند.

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه رسوب در سطح و طول دریاچه سد زاینده رود وجود دارد، گفت: اگر حجم رسوب به بدنه برسد با درنظر گرفتن نقاط پایدار سد و خط قرمز شرب، دریچه تحتانی سد را برای خروج رسوب باز می‌کنیم؛ نمی‌توان عملیات خاصی در اینگونه سدها انجام داد.

احسان الله ایمنی با اشاره به اینکه رسوب زدایی تخصصی و شست و شوی سدها به هیدروگرافی و نقشه برداری از سطح آب نیاز دارد، به ایمنا گفته است: این عملیات در سال‌های اخیر در سد زاینده‌رود انجام شد که نشان می‌داد رسوب در سطح و طول دریاچه است و کنار بدنه سد نیست که برای رسوب زدایی بتوان به طور خاص اقدام کرد اما با در نظر گرفتن نقاط پایدار سد و خط قرمز شرب اصفهان در زمان بهره برداری اگر حجم رسوب به بدنه برسد، دریچه تحتانی سد را برای خروج رسوب باز می‌کنیم.

۳۰۰ هزار نفر وام ودیعه مسکن گرفتند

معاون مسکن و ساختمان ضمن اعلام این مطلب که ۴۴۰ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن درخواست کردند و از این تعداد ۳۳۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند، از پرداخت این وام به ۳۰۰ متقاضی خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی ورود دولت در بحث کنترل اجاره بها را اقدامی مثبت و نتیجه بخش عنوان کرد و با اشاره به آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن ار بانک‌ها خواست تا اهتمام بیشتری در ابن خصوص داشته باشند.

معاملات مسکن شهر تهران در نیمه اول شهریورماه نسبت به مدت مشابه ماه قبل به میزان ۳۷.۷ درصد کاهش داشته که حاکی از تداوم افت معاملات مسکن در شهریورماه است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از واگذاری یا در شرف واگذاری اراضی ۱۱۵ هزار واحد مسکن ملی به شکل گروهی به واجدان شرایط خبر داد و گفت: علاوه بر ساخت و ساز مسکن ملی به شکل گروهی برای متقاضیان ثبت نام کننده مسکن ملی ساخت ۳۰۰ پروژه معادل ۵۴ هزار واحد آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از بسته شدن همه پرونده‌های باز مسکن تا پایان سال خبر داد.

راه‌اندازی سامانه معاملات طلا و سکه تا پایان سال

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه این سامانه در مراحل طراحی قرار دارد، گفت: در نظر داریم تا با انجام عملیات و اقدامات لازم و تکمیل این سامانه، تا پایان امسال کار رونمایی و راه اندازی انجام شود.

به گفته کشتی آرای، با راه اندازی این سامانه و همچنین با توجه به آغاز به کار سامانه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۴۰۰ به بعد، می‌توان از بسیاری از معاملات مشکوک، پولشویی و دلال بازی جلوگیری کرد. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که حافظ منافع مشتریان و فعالان صنف طلا و سکه است و بی شک اتفاق خوبی برای سر و سامان دادن به این بازار است.

راهکارهای کنترل بازار بورس

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره روند فعلی بورس اظهار کرد: سیر دلایل ریزش بورس مشخص است اما متأسفانه برخی از مسئولان به جای پاسخگویی به تناقض گویی روی آورده‌اند. عذر خواهی کردن و پذیرش اشتباه قدم اول برای حل این مشکل است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه با بیان اینکه تفکر حباب ترکانی از بازار سرمایه باید به دیگر بازارهای مالی منتقل شود، گفت: سیر دلایل ریزش بورس مشخص است اما متأسفانه برخی از مسئولان به جای پاسخگویی به تناقض گویی روی آورده‌اند. عذر خواهی کردن و پذیرش اشتباه قدم اول برای حل این مشکل است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نه فقط دولت که حکومت و قوای دیگر هم از بازار سرمایه حمایت خواهند کرد. در این زمینه دولت دو تصمیم مهم گرفته است که در روزهای آینده اجرا خواهد شد.

دژ پسند با بیان اینکه یکی از تصمیمات مهم این بود که به افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی کمک می‌کنیم، گفته است: اقدام دیگری که انجام شد این است که از سال ۹۴ در قانون رفع موانع تولید حکمی داشتیم که صندوق توسعه ملی باید سالیانه یک درصد ورودی خود را به عنوان سپرده در صندوق تثبیت سرمایه بورس قرار می‌داد و چون تا کنون اختلاف نظر بین بورس و صندوق توسعه ملی بود، این مهم انجام نشد.

وی افزود: پس از پیگیری‌ها در نهایت به اجماع رسیدیم که این کار انجام شود و در آینده نزدیک تمام سنوات گذشته (از سال ۹۴ تا ۹۸) یک درصد ورودی محاسبه و جزو منابع صندوق تثبیت می‌شود. همچنین مقرر شد حقوقی‌های دولتی وابسته به دولت خرید و فروش خود را با پایداری بورس هماهنگ کنند، یعنی بورس باید روند هماهنگی داشته باشد.

افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات (سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کسانی که سعی در جا انداختن واژه مجعول اینترنت ملی دارند، به کشور خیانت می‌کنند؛ شبکه‌ملی اطلاعات مادر شبکه‌های کشور است که اینترنت تنها یکی از سرویس‌های آن است.

آذری جهرمی اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات، ضامن رشد اقتصادی و اشتغال جوانان کشور است.

کد خبر 443599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.