هشدار صندوق جهانی طبیعت درباره زوال کم سابقه حیوانات وحشی و آینده بشر

آغاز فصل گاوبانکی و مستی مرال ها تا مشاهده ۲۱ قلاده یوزپلنگ در سمنان، هشدار دوباره صندوق جهانی طبیعت نسبت به نابودی ۲.۳ درصد جمعیت حیوانات وحشی و دستگیری ۵ مظنون تیراندازی به محیط بان تهرانی را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تازه‌ترین گزارش موسوم به "سیاره زنده" که هر دو سال توسط صندوق جهانی طبیعت منتشر می‌شود از کاهش قابل توجه تنوع زیستی در جهان حکایت دارد.

در این گزارش که جزئیات آن روز پنجشنبه منتشر شد تاکید شده است که بیش از دو سوم حیوانات وحشی در کمتر از پنجاه سال گذشته به دلیل فعالیت‌های انسانی از بین رفته‌اند.

صندوق جهانی طبیعت در این گزارش با اشاره به کاهش چشمگیر جمعیت گونه‌های جانوری و زوال کم سابقه حیوانات وحشی نسبت به خطرات ناشی از این فروپاشی برای آینده بشریت هشدار داده است.

کاهش ۶۸ درصدی جمعیت مهره‌داران

بر اساس این گزارش جمعیت مهره‌داران جهان، اعم از پرندگان، ماهی‌ها، پستانداران، دوزیستان و خزندگان بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ به طور متوسط ۶۸ درصد کاهش یافته است.
صندوق جهانی طبیعت روز پنجشنبه سیزدهمین گزارش دوسالانه خود را در خصوص وضعیت تنوع زیستی در جهان با به روز رسانی کامل «شاخص سیاره زنده» منتشر کرد.

«شاخص سیاره زنده» امسال توسط انجمن جانورشناسی لندن محاسبه شده و در آن داده‌های علمی مربوط به ۲۰ هزار و ۸۱۱ جمعیت مختلف به نمایندگی از ۴ هزار و ۳۹۲ گونه جانوری مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گفته " ورونیک آندریو"، مدیر اجرایی دفتر صندوق جهانی طبیعت در فرانسه، مسئله کاهش جمعیت مهره‌داران به ویژه باید امسال مورد توجه قرار گیرد زیرا به اعتقاد وی ریشه‌های همه‌گیری بیماری ویروسی کووید ۱۹ به نحوه تولید محصولات غذایی، چگونگی مصرف و نیز بحران زیست محیطی موجود پیوند خورده است.

مهره‌داران کمتر از پنج درصد از گونه‌های جانوری شناخته شده را نمایندگی می‌کنند اما بیش از دیگران در معرض تحقیق و مطالعه قرار دارند.

آمریکای لاتین و کارائیب با بیشترین میزان کاهش

جمعیت مهره‌داران بر اساس شاخص تازه سنجش تنوع زیستی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ترتیب با ۵۸ و ۶۰ درصد کاهش همراه بوده که حکایت از روند صعودی کاهش جمعیت دارد.

شاخص سیاره زنده علاوه بر میانگین کاهش، به ارزیابی پراکندگی این معیار در مناطق مختلف جهان پرداخته و یادآور شده که آمریکایی لاتین و کارائیب شاهد بیشترین میزان کاهش جمعیت مهره‌داران بوده‌اند.

میزان ۹۶ درصدی ثبت شده برای آمریکای لاتین و کارائیب به صورت ویژه در تازه‌ترین شاخص سیاره زنده مورد اشاره قرار گرفته و تاکید شده است که مناطق یاد شده هرگز تا پیش از این به این میزان در معرض کاهش جمعیت مهره‌داران قرار نگرفته بودند.

تأثیر تخریب ۹۰ درصد تالاب‌های جهان بر کاهش قابل توجه جمعیت گونه‌های زیستی

صندوق جهانی طبیعت در به روز رسانی دو سال گذشته گزارش «شاخص سیاره زنده» خود بر انفجار مصرف گرایی و نقش آن در کاهش چشمگیر جمعیت حیوانات تاکید کرده بود.

این گزارش همچنین با اشاره به بهره برداری‌های انسانی از منابع طبیعی یادآور شده بود که تنها کمتر از یک چهارم از مناطق خشک زمین از دسترسی و بهره برداری انسانی مصون هستند و ادامه شرایط موجود سبب خواهد شد تا میزان خشکی‌های در امان مانده از تبعات فعالیت‌های انسانی به ده درصد کاهش یابد.

شاخص سیاره زنده در به روز رسانی تازه خود بار دیگر بر زیاده روی در بهره‌برداری انسانی از منابع طبیعی به خصوص در پهنه‌ها و رودخانه‌های آب شیرین تاکید می‌کند و یادآور می‌شود که تخریب حدود ۹۰ درصدی تالاب‌های جهان از سال ۱۷۰۰ تا کنون و دستکاری و ایجاد تغییرات در میلیون‌ها کیلومتر رودخانه در جهان تأثیر چشمگیری بر جمعیت شناسی گونه‌های جانوری آبزی داشته است.

۲۱ قلاده یوزپلنگ در استان سمنان شناسایی شد

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: از ابتدای امسال تا امروز ۱۹ قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شناسایی شد و با احتساب ۲ قلاده شناسایی شده در منطقه شکار ممنوع چاه شیرین، تعداد یوزپلنگ‌های شناسایی شده در استان سمنان به ۲۱ قلاده رسید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: در محدوده پارک ملی توران شهرستان شاهرود دوربین گذاری توسعه یافت تا احتمال شناسایی یوزپلنگ‌ها افزایش یابد.
به گفته عبدوس وسعت منطقه توران ۱.۵ میلیون هکتار است که از این وسعت تنها ۱۰۰ هزار هکتار پارک ملی است اما زیستگاه یوزپلنگ بیش از وسعت این پارک است.

وی یادآور شد: ۱۰۰ درصد محدوده پارک ملی توران و بخش‌هایی از محدوده امن که بهترین زیستگاه یوز آسیایی است از آغل و دام به منظور حفاظت از جان یوزپلنگ آزادسازی شد.

شروع فصل گاوبانکی و مستی مرال ها در مازندران

مرال یا گوزن قرمز که در گویش مازندرانی به آن گاو کوهی " اشکار گو" نیز گفته می‌شود، گونه نماد جانوری استان مازندران و بزرگترین پستاندار علفخوار از گونه‌های با شکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال است.

فصل گاوبانگی فرا رسیده و آغاز رقابت گوزن‌های نر جهت از میدان به در کردن سایر گوزن‌ها و در اختیار گرفتن قلمرو و بقای نسل بزرگترین گوزن ایران که با راهکارهای مدیریتی مناسب جهت حفظ و حفاظت از این گونه با ارزش همراه است.

حفاظت مناسب از گونه با ارزش مرال و انجام اقدامات حفاظتی در مناطق جنگلی مازندران تنها با تلاش شبانه روزی محیط بانانی به دست می‌آید که با تمام وجود سعی دارند محیطی امن برای زاد و ولد این گونه با ارزش فراهم کنند. از جمله این اقدامات برپایی چادرهای گاوبانگی از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه گشت و کنترل و نظارت مناطق زیستگاهی است تا علاوه بر کوتاه کردن دست شکارچیان متخلف که با تقلید صدای گوزن سعی در شکار آنها دارند اطلاعات لازم از وضعیت جمعیتی، زیستگاهی و پراکنش این گونه حمایت شده را نیز به دست آورند.

مرال یا گوزن قرمز به عنوان نماد تنوع زیستی استان مازندران از گونه‌های حمایت شده‌ای است که در جنگل‌های شمال از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش‌های از خراسان شمالی پراکنش دارد و مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهمترین زیستگاه‌های مرال در استان است که در فصل گاوبانکی با برپایی ۳۰ چادر و استقرار محیط بانان در این چادرها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه شرق استان را تحت پوشش و حفاظت دارند.

دستگیری ۵ مظنون تیراندازی به محیط بان تهرانی

فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: پنج نفر از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در این حادثه و تخلفات شکار و صید دخیل بودند، دستگیر و به مراجع امنیتی و قضائی تحویل داده شدند.

وی افزود: پس از انجام هماهنگی برای انتقال محیط بان مجروح به بیمارستان، کار اصلی روی شناسایی و دستگیری متخلفان متمرکز شد و به سرعت مبادی ارتباطی منطقه در ارتفاعات و در زمین تحت کنترل کامل قرار گرفت و تیم‌هایی هم برای تعقیب ضارب و دیگر متخلفین متواری شده در منطقه اختصاص یافت.


زندی با قدردانی از همکاری و همراهی قوه قضائیه، نیروی انتظامی، پلیس امنیت و دیگر نهادهای مربوطه در شناسایی و دستگیری متخلفین تصریح کرد: تا ساعت ۱۲ شب چهارشنبه یعنی کمتر از ۲۴ ساعت، پنج نفر از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در این حادثه و تخلفات شکار و صید دخیل بودند، دستگیر و به مراجع امنیتی و قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در میان دستگیر شدگان سه نفر از اتباع افغان نیز وجود دارند.

زندی همچنین در تشریح جزئیات بیشتر این حادثه گفت: روز گذشته پس از انتقال محیط بان مجروح به بیمارستان، موقعیت اطراف از سوی محیط بانان مورد بررسی و پایش قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در این بررسی دوربین چشمی محیط بان که به گردن وی آویزان بود پیدا شد و در کمال تعجب و ناباوری مشاهده شد سه گلوله اسلحه ساچمه زنی به این دوربین چشمی اصابت کرده و دوربین را متلاشی کرده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران فضل و رحمت الهی، وجود این دوربین چشمی و همکاری و سرعت عمل در انتقال و مداوای این محیط بان را حافظ جان امیرحسین کریمیان دانست و خاطرنشان کرد: شاید اگر این دوربین چشمی به گردن محیط بان ما نبود، ضایعه و فاجعه به مراتب بزرگ‌تر و جبران ناپذیری اتفاق می‌افتاد.

لغو پروانه‌های شکار و صید در اصفهان تا اطلاع بعدی

معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد: تا اطلاع بعدی هیچ گونه پروانه شکار و صید از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان صادر نخواهد شد.

همچنین پروانه‌های صادر شده پیشین از جمله صید سهره طلایی با تور، صید ماهی با قلاب و شکار گراز که تاریخ آن‌ها دارای اعتبار است لغو و غیرقابل استفاده است.

کد خبر 443581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.