پرونده‌های باز مسکن مهر تا پایان سال بسته می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی از بسته شدن همه پرونده‌های باز مسکن تا پایان سال خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، فرزانه صادق مالواجرد با اشاره به ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز دارای ظرفیت‌های خوبی است که می‌تواند با شورای عالی استان‌ها همکاری کند.

وی افزود: این شورا بر اساس قانون سال ۱۳۵۲ تشکیل شد و بر اساس بند ۳۰ این مصوبه کلیه طرح‌های جامع، لوایح و آئین نامه‌ها و هر آنچه که مربوط به کالبد سرزمینی ایران است در این شورا مورد بحث و بررسی و تصویب قرار می‌گیرد. همچنین بر اساس بند ۶ این قانون مصوبات این شورا لازم‌الاجرا برای شهرداری‌هاست.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: آنچه که باعث می‌شود در شهرهای ما بر اساس آن طرح‌ها صدور پروانه ساخت انجام شود طرح تفصیلی است. طرح‌های تفصیلی در مقیاس یک ده هزارم ترسیم شده است و آنچه که ملاک کار شهرداری‌هاست طرح‌های تفصیلی یک دو هزارم است.

صادق مالواجرد با بیان اینکه کمک شورای عالی استان‌ها می‌تواند در تهیه طرح‌های جامع و فرایند تصویب آن بسیار مثمر ثمر باشد تصریح کرد: مدت زمان تهیه طرح‌های جامع در استان‌ها بسیار زیاد است و گاهی بین ۳ و ۴ سال طول می‌کشد که فقط به دست شورای عالی شهرسازی و معماری برسد.

وی گفت: بنابراین تمام تلاش ما این است که پروسه تصویب طرح‌های جامع در شورای عالی شهرسازی و معماری سرعت بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طرح‌های جامع در صورت پیگیری شوراها می‌تواند با سرعت بیشتری به نتیجه رسیده و تصویب شود. بنابراین این مشکل با پیگیری اعضای شورای عالی استان‌ها و شورای شهرها از شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها می‌تواند سریع‌تر انجام شود.

صادق مالواجرد با بیان اینکه تهیه طرح‌های تفصیلی بر اساس طرح‌های جامع انجام می‌شود، گفت: طولانی شدن زمان تهیه و تصویب طرح‌های جامع سبب می‌شود طرح‌های تفصیلی دیرتر تهیه شود و حتی تهیه طرح‌های تفصیلی کندتر از تهیه طرح‌های جامع است.

وی شورای عالی استان‌ها را رکن چهارم حاکمیت دانست و عنوان کرد: از آنجایی که اعضای شوراها نمایندگان مردم هستند و وظیفه پیگیری و مطالبه خواسته‌های مردم و نظارت بر اجرای آن را دارند. اینکه در حال حاضر تهیه طرح‌های جامع تا ۱۰ سال طول می‌کشد و اتفاقات ناگواری را در شهرها رغم می‌زند. بنابراین شوراها می‌توانند به ما کمک کنند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: ما آمادگی داریم کارگروه مشترکی با شورای عالی استان‌ها برای بهبود فرایندهای تصویب و نظارت تشکیل دهیم.

صادق مالواجرد خاطرنشان کرد: هماهنگی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود می‌تواند راهگشا باشد و از آنجایی که اعضای شورای شهر نمایندگان مردم هستند و نه شورای شهرداری مطالبه من این است که در تسریع تصویب طرح‌های جامع پیش قدم باشند.

وی همچنین درباره مشکلات مسکن مهر گفت: شما می‌دانید که مشکلات مسکن مهر فقط به گردن وزارت راه و شهرسازی نیست و در تأمین زیرساخت‌های آن چندین وزارت خانه نقش خواهند داشت. هفته گذشته در جلسه‌ای تصمیم‌گیری شد که تا پایان سال هیچ پرونده بازی از موضوع مسکن مهر نداشته باشیم و تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی هم همین موضوع بوده است.

کد خبر 443490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.