فرهنگ سازی صحیح، بهترین راهکار مقابله با کروناست

یک حقوقدان گفت: باید تمام افراد جامعه از تجهیزات بهداشتی برخوردار باشند تا بتوانند پروتکل های‌بهداشتی را رعایت کنند لذا با همین قوه قهریه اندک و فرهنگ سازی‌ صحیح می‌توانیم سلامت جامعه را تأمین کنیم.

بهنام نقی‌پور، استاد دانشگاه و حقوقدان، در گفتگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح مجازات احتمالی از سوی دولت و مجلس برای آنان که در معابر عمومی پروتکل‌های بهداشتی‌ را رعایت نمی‌کنند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اجرای این قبیل طرح‌ها، راه به جایی نمی‌برد، چرا که لزوم رعایت الزامات بهداشتی باید در باور مردم نهادینه شود. درست است که قانون و الزام‌آور بودن آن می‌تواند راهگشا باشد اما تا افراد فکر سلامتی خود و دیگران نباشند، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و اوضاع وخیم‌تر می‌شود.

وی قانونی که مردم را مجبور به زدن ماسک و اجرای پروتکل های‌بهداشتی می‌کند را کافی ندانست و افزود: قوه قهریه مثل تصویب قانون برای مردم کافی نیست، بلکه باید به موضوع فرهنگ سازی بیشتر پرداخت، باید رسانه‌ها، صداوسیما و دستگاه‌های متولی بیش از این آموزش‌های لازم را ارائه دهند تا رعایت اصول بهداشتی فراگیرتر شود.

نقی پور با اشاره به لزوم هماهنگی‌ دستگاه‌های اجرایی در خصوص این نوع فرهنگسازی‌ افزود: وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، به عنوان اصلی‌ترین سیاستگذاران این حوزه، باید با وزارتخانه‌های‌ دیگر هماهنگی‌لازم را داشته باشند و تنها مرجع راهکارهای مقابله با این بیماری‌ باشند. همانطور که روزهای‌گذشته دیدیم درباره بازگشایی‌ مدارس سیاستگذاری درستی نشد و هفته‌ای پرتنش برای وزرات آموزش و پرورش و خانواده‌های دانش آموزان رقم خورد.

این استاد دانشگاه تصویب قانون از سوی مجلس برای مقابله با اجرا نشدن پروتکل های‌بهداشتی‌ از سوی‌ مردم را پیچیده دانست و تصریح کرد: پیشنهاد تصویب قانون از طرف مجلس کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد و فرآیندهای زیادی درگیر در این مسئله خواهد بود در واقع باید امکانات برای اعمال چنین قانونی‌ فراهم باشد و تمامی‌ افراد جامعه از تجهیزات بهداشتی برخوردار باشند تا بتوانند پروتکل‌های‌ بهداشتی را رعایت کنند، در حال حاضر تنها راهکار همان سیاست هایی‌ است که دولت تدوین می‌کند و به طور مثال افراد بدون ماسک نمی‌توانند وارد ادارات شوند و خدمات بگیرند. لذا با همین قوه قهریه اندک و فرهنگ سازی‌ صحیح می‌توانیم سلامت جامعه را تأمین کنیم.

کد خبر 443258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.