تدوین "اصفهان ۱۴۰۵" بر مبنای قوانین فرادستی

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قوانین فرا دستی چراغ راه شوراست تا بتواند نظارت خود را بر شهرداری داشته باشد، بر اساس این قوانین و راهبردی که شورا برای شهرداری تدوین کرده، بر معاملات شهرداری نظارت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پورمحمد شریعتی‌نیا در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با بیان اینکه شورای شهر علاوه بر عملکرد شهرداری بر مدیریت شهر نیز نظارت دارد، اظهار کرد: در سال ۷۶ اولین انتخابات شوراها برگزار شد و مردم برای انتخاب اعضای شوراها که نمایندگان خود آن‌ها برای نظارت بر کار شهرداری و شهر بودند، پای صندوق‌های رأی آمدند، شوراها به تمام مسائل مربوط به شهر می‌توانند ورود کنند، درباره مسائل نطق کنند و نظر بدهند.

وی با اشاره به محدودیت اختیارات در شوراهای شهری، ادامه داد: از زمانی که شوراها تشکیل شدند، اختیارات خوبی داشتند به ویژه شوراهای فرادستی مانند شورای استان، شهرستان و شهر که حتی در کنار مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی اختیاراتی برای وضع قانون دارند، اما به دلیل کم رنگ بودن موضوع مردم سالاری توسط مدیران اجازه وضع قانون به تصمیم گیران و شوراهای محلی داده نمی‌شود؛ از محدود شدن برخی اختیارات شوراها گله‌مندیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم تصویب و اجرای قانون مدیریت یکپارچه، افزود: بهتر است بسیاری از سازمان‌های خدمت‌رسان به مردم زیر نظر شورای شهر و مدیریت شهری باشد تا علاوه بر همراهی و هم‌افزایی در تسهیل امور مردم شهر از موازی‌کاری جلوگیری شود.

وظایف دائمی و اصلی شوراها

وی با ذکر وظایف شورا در قانون اساسی، خاطرنشان کرد: از جمله وظایف مقرر شده و دائمی شوراها انتخاب شهردار، نظارت بر همه امور شهرداری، نظارت مالی و نظارت بر اجرای بودجه و تصویب تفریغ بودجه است.

پورمحمد شریعتی‌نیا تنظیم بودجه را وظیفه شهرداری دانست و گفت: نظارت مالی شورا بر شهرداری یک ابزار کار دارد و ابزار آن بودجه است، شهرداری بودجه را تنظیم کرده و برای تدوین و تصویب به شورا تقدیم می‌کند، اگر انحراف‌هایی در تنظیم، تحقق و اجرای بودجه وجود داشته باشد شوراها در قالب نطق و تذکر به شهرداری آن را رفع خواهند کرد.

چگونگی نظارت شورا بر عملکردهای شهرداری

وی با اشاره به نحوه نظارت دقیق و کامل بر معاملات شهرداری توسط شورا، اضافه کرد: قوانین فرادستی چراغ راه شوراست تا بتواند نظارت خود را بر شهرداری داشته باشد، بر اساس این قوانین و راهبردی که شورا برای شهرداری تدوین کرده، بر معاملات شهرداری نظارت می‌شود و معاملات بیش از ۸۰۰ میلیون تومانی شهرداری باید برای تصویب به صحن علنی شورا بیاید و مورد بررسی قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: قانون فرادستی اصفهان ۲۲+ را داریم که طبق آن در جلسه علنی یک شنبه گذشته قانون پنج ساله ششم، اصفهان ۱۴۰۵ تدوین و برای تصویب توسط شهردار به شورای شهر ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه لیست معاملات شهرداری برای بررسی، اصلاح و سایر موارد لازم به کمیسیون‌های مربوطه ارسال می‌شود، افزود: بعد از بررسی در کمیسیون‌های مربوطه برای تصویب به صحن علنی شورا می‌آید و معمولاً چون نظارت‌های لازم شده، تصویب می‌شود. در سال گذشته حدود ۳۹۰ مصوبه داشته‌ایم و تنها حدود سه لایحه که از شهرداری به شورا آمده بود تصویب نشد.

پورمحمد شریعتی‌نیا توضیح داد: در نظارت عملکردی شورا بر فعالیت‌های شهرداری بر اساس قانون، شورا در کارهای شهرداری دخالت مستقیم ندارد و از دخالت در امور اجرایی شهرداری منع شده زیرا دخالت‌های ناصحیح در فعالیت‌های اجرایی شهرداری یکپارچگی و وحدت فرماندهی مدیریت شهری را برهم می‌ریزد و شورا تنها در مباحث نظارتی، تصمیم‌سازی و بودجه وارد عمل می‌شود.

شورا بر عملکرد شهردار نظارت دارد

وی با بیان اینکه شورا بر عملکرد شهردار نظارت دارد، تاکید کرد: شهردار پاسخگوی عملکرد مدیران انتخابی خود در سازمان‌ها و مناطق است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در ارتباط با نظارت بر فعالیت و عملکرد پیمانکارانی که پروژه‌هایی را برای شهرداری انجام می‌دهند، از سوی معاونت و سازمان عمرانی مهندسان ناظری برای نظارت بر عملکرد پیمانکاران وجود دارد.

وی انتقادهای سازنده و مطالبه‌گری مردم را علت پویایی بیشتر شورا و شهرداری در عملکردهای خود دانست و ادامه داد: اگر مردم تخلفی را مشاهده کردند می‌توانند آن را به سازمان ۱۳۷، روابط عمومی و سایت شهرداری و شورا اطلاع دهند و باید بدانند سریعاً به تخلف‌ها رسیدگی خواهد شد.

کد خبر 443256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.