چگونه می‌توان شهرهای دوستدار دوچرخه ایجاد کرد؟

گسترش ویروس کرونا باعث شد مردم در سراسر دنیا از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی هراس داشته باشند و به دوچرخه‌سواری برای ترددهای داخل شهری روی آورند. اما آیا زیرساخت‌های شهری به گونه‌ای طراحی شده که بتوان با امنیت خاطر با دوچرخه در آن‌ها رفت و آمد کرد؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چنین به نظر می‌رسد که گرایش به دوچرخه‌سواری در ذات مردم هلند نهفته است به طوری که حتی نخست‌وزیر کشور نیز از این وسیله سبز برای رفتن به محل کار خود بهره می‌گیرد. البته میزان تمایل به این نوع تردد در تمام طول تاریخ یکسان نبوده است؛ تصاویری از دهه ۱۹۷۰ موجود است که در آن‌ها خیابان‌ها و میادین مملو از خودروها هستند و چه بسا کودکانی که جان خود را در تصادفات خیابانی از دست داده‌اند. در واقع ظهور دوچرخه در آمستردام اتفاقی تاریخی بشمار می‌رود که در پی واکنش والدین به مرگ کودکان در اثر تصادفات جاده‌ای به طور ناگهانی به وقوع پیوست اما پس از مدت زمان کوتاهی، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

تحریم نفت توسط عربستان سعودی، افزایش بی‌رویه قیمت گاز، نگرانی‌ها در مورد آلودگی هوا و خشم مردم نسبت به تخریب بعضی از مناطق برای ایجاد بزرگراه‌ها از دیگر عوامل مؤثر بر ترویج دوچرخه‌سواری در کشور هلند و به خصوص شهر آمستردام به حساب می‌آید.

چیزی که در مورد تاریخ ظهور دوچرخه‌سواری در هلند حائز اهمیت است اینکه مقامات رسمی در سراسر جهان می‌توانند از تجربیات و استراتژی‌های این کشور برای ترویج دوچرخه‌سواری به بهترین نحو بهره بگیرند به خصوص در دوران شیوع کرونا که حمل و نقل عمومی عامل مهمی در انتشار ویروس کرونا بشمار می‌رود. در ادامه به معرفی بهترین درس‌هایی که می‌توان از موفقیت کشور هلند در ترویج دوچرخه‌سواری گرفت، پرداخته می‌شود.

جداسازی مسیر دوچرخه‌سواری از ترافیک خودرویی

بدون شک اولین اقدام برای ترویج دوچرخه‌سواری در میان شهروندان، ایجاد مسیرهایی مخصوص و جدا از ترافیک خودرویی است تا ایمنی افراد سوار بر دوچرخه تضمین شود. در کشور هلند، مسیرهای دوچرخه‌سواری به وسیله خط‌کشی‌هایی سفید رنگ مشخص شده و تردد خودروها و موتورسواران از این فضاها ممنوع شده است. البته از نظر بسیاری از مقامات رسمی در سراسر شهرهای هلند، تنها خط‌کشی خیابان‌ها برای ایمنی دوچرخه‌سواران کافی نبود چرا که امکان تخطی موتورسواران در استفاده از این مسیر با سرعت بالا وجود داشت. بنابراین در بسیاری از شهرهای کشور، مسیرهای دوچرخه‌سواری به طور کاملاً ایمن و جدا از خیابان‌های مخصوص تردد خودروها طراحی شده است و به همین دلیل مردم با اطمینان به دوچرخه‌سواری می‌پردازند. در برخی از شهرهای هلند نیز بسیاری از مسیرهای دوچرخه‌سواری به وسیله جدول از خیابان‌ها جدا شده که البته شهروندان تردد از فضاهای کاملاً جدا برای دوچرخه‌سواری را به مسیرهای فوق ترجیح می‌دهند.

تبدیل مسیرهای دوچرخه‌سواری به یک شبکه

در بسیاری از شهرهای جهان ممکن است مسیرهای زیادی برای دوچرخه‌سواری وجود داشته باشد، حال آنکه در سایر مناطق همان شهر فضایی برای تردد افراد دوچرخه‌سوار وجود ندارد. از سوی دیگر در بعضی مناطق شهری جهان مسیری به دوچرخه‌سواری اختصاص داده شده اما مانعی بین آن و خیابان وجود ندارد و چه بسا این مسیر در میان راه به پایان برسد و فرد دوچرخه‌سوار را با سردرگمی مواجه کند. به همین دلیل در اغلب شهرهای هلند شبکه‌هایی از مسیرهای دوچرخه‌سواری وجود دارد که دوچرخه‌سواران را با ایمنی کامل تا انتهای مسیر هدایت می‌کند. در کلانشهر اوترخت هلند، معمولاً مردم به مسیرهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری دوچرخه‌سواری دسترسی دارند و پس از پایان هر یک به مسیر جدید وارد می‌شوند.

اولویت دادن به دوچرخه‌سواران در خیابان‌ها

هلندی‌ها در یک نوآوری جالب با عنوان "fietsstraat" به معنای "مسیر دوچرخه‌سواری" بسیاری از خیابان‌های شهر را با آسفالت قرمز پوشش داده‌اند و در آن‌ها تردد دوچرخه‌سواران را بر رانندگان خودروها مقدم دانسته‌اند. رانندگان در این مسیرها، ضمن اینکه باید ابتدا اجازه دهند دوچرخه‌سواران عبور کنند و سپس مسیر خود را ادامه دهند، نمی‌توانند با سرعتی بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنند. برنامه‌ریزان شهرهای هلندی، در فاصله‌های مختلف این خیابان‌ها علائمی نصب کرده‌اند تا به رانندگان خودروها یادآوری کنند که آن‌ها تنها مانند مهمان‌هایی در این مسیرها هستند و باید از تمام قوانین اعمال شده برای حق تقدم دوچرخه‌سواران پیروی کنند.

البته کارشناسان ترافیک در هلند تاکید می‌کنند که انجام هر گونه اقدامی در زیرساخت‌های شهری بدون ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و رانندگی در میان مردم بی‌فایده خواهد بود. رانندگان خودرو در هلند بخوبی از خطرات در ارتباط با دوچرخه‌سواری شهری آگاهند چرا که می‌دانند تعداد دوچرخه‌سواران در خیابان بیشمار است و به همین دلیل به خوبی از علائم ترافیکی پیروی می‌کنند.

کد خبر 443229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.