درس‌هایی که کرونا در مورد تغییرات اقلیمی آموخت

بحران کرونا که این روزها همه مردم در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تا کنون درس‌های زیادی به انسان‌ها در خصوص تهدیدهایی جدی‌تری نظیر تغییرات آب و هوایی آموخته است؛ بشر زمان زیادی برای از دست دادن ندارد و هر چه زودتر باید به جنگ با این چالش برود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بشر امروزی همزمان با چند بحران شدید، از سلامت و اقتصاد گرفته تا نابرابری و تغییرات اقلیمی مواجه است و نهادهای مختلف از هم‌اینک باید برای ایجاد دنیایی پایدارتر به دنبال یافتن راه چاره باشند. انسان‌ها نیز در رویارویی با بحران‌های یاد شده باید به نقش خود در کاهش اثرات این وقایع بیندیشند و هرچه سریع‌تر واکنش‌هایی کارآمد از خود نشان دهند تا آینده‌ای سالم‌تر و پایدارتر برای خود و کره خاکی رقم بزنند. تغییرات اقلیمی بسیار سریع‌تر از انتظار در حال اتفاق است؛ کشور بنگلادش زیر آب رفته، قطب شمال در حال آب شدن است و آتش‌سوزی‌های مخرب ایالت کالیفرنیای آمریکا همچنان به گسترش ادامه می‌دهد. حل بحران آب و هوایی، رفع نابرابری و نژادپرستی را به طور جدی مورد توجه قرار می‌دهد، اقتصاد را تقویت می‌کند و سلامت را برای جهانیان به ارمغان خواهد آورد. اما زمان در حال طی شدن است و هر گونه تأخیر در واکنش به این بحران به همان اندازه آینده بشریت را با تهدید مواجه می‌کند. در این راستا، شیوع بیماری کووید -۱۹ حقایق بسیاری از تغییرات اقلیمی را آشکار کرده است که در ادامه به شرح هر یک پرداخته می‌شود.

کره زمین در انتظار نخواهد ماند

جامعه علمی سال‌هاست که بشر را از خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و پاندمی‌های ویروسی آگاه می‌کند و خواهان واکنش‌های کارآمد از سوی مردم است. با میزان انتشارات کنونی گازهای آلاینده در هوا پیش‌بینی می‌شود که به زودی افزایش دما به سه یا چهار درجه سانتی‌گراد برسد که این عدد به ظاهر کوچک می‌تواند منجر به فاجعه برای کره خاکی شود. اگرچه انتشار گاز کربن در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته به میزان حدود هفت درصد کاهش یافته، اما این دستاورد هزینه زیادی برای کشورهای سراسر جهان داشته است. مردم در سراسر کره زمین باید اهدافی بلندپروازانه برای ایجاد تغییر به نفع سلامت خود و محیط در سر بپرورانند که پاندمی کووید -۱۹ می‌تواند بهترین فرصت برای اندیشیدن به آن باشد. اتحادیه اروپا طرح بهبود سبز را پیشنهاد کرده که در این طرح، از طریق دیجیتالی کردن مشاغل و توسعه، امنیت جوامع تضمین می‌شود و حفظ سلامت محیط زیست یک اولویت مهم بشمار می‌رود.

پایدارسازی بیشتر در گرو همکاری با یکدیگر است

مردم در مواجهه با شرایط غیرمنتظره اجتماعی حاصل از پاندمی بسیار موفق واکنش نشان داده، خود را با قوانین جدید کاری و شرایط سخت شخصی سازگار کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیت انسان برای مقابله با سختی‌ها بسیار بالاست. همزمان با اینکه تغییرات آب و هوایی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و مقاومت انسان‌ها بیشتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، نیاز به همکاری و اتحاد با هم برای مقابله با بحران بیشتر آشکار می‌شود. بدیهی است که مشارکت معنادار برای ریشه‌کن کردن بحران‌های همه‌گیر نظیر کرونا و نجات کره خاکی امری ضروری است و تنها اقدامات سران دولت‌ها نمی‌تواند مشکل را به طور کامل از میان بردارد.

سختی‌ها زمینه را برای بروز نوآوری‌ها فراهم می‌آورد

همه ما از آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ در جهان، شاهد پیشرفت نوآوری‌هایی نظیر ایجاد سریع نرم‌افزارهای مختلف برای ردیابی بیماران کرونایی و مهار ویروس بوده‌ایم. بدیهی است که نوآوری عامل مهمی در حل بحران تغییرات آب و هوایی به حساب می‌آید که این روزها به شکل‌های مختلف خود را به تصویر کشیده است. به عنوان مثال، برندهای معروف جهانی مانند آدیداس، یک شرکت پوشاک آلمانی، راه‌حل‌های جدید و جالبی برای بحران آلودگی‌های پلاستیکی از سطح اقیانوس‌ها ارائه داده است، به این صورت که با پسماندهای پلاستیکی دریایی کفش‌هایی عالی می‌سازد. سازمان‌هایی مثل Arbor Day نیز در حال انجام نوآوری‌های متعددی هستند و زیست‌بوم‌گرایان گردهمایی آنلاین دارند تا بر رفع مسائل طبیعت متمرکز شوند و ایده‌های خود برای کاهش اثرات اقلیمی را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 443223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.