راهکارهای کنترل شرایط هیجانی بازار بورس

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه با بیان اینکه تفکر حباب ترکانی از بازار سرمایه باید به دیگر بازارهای مالی منتقل شود، گفت: سیر دلایل ریزش بورس مشخص است اما متأسفانه برخی از مسئولان به جای پاسخگویی به تناقض گویی روی آورده‌اند. عذر خواهی کردن و پذیرش اشتباه قدم اول برای حل این مشکل است.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره روند فعلی بورس اظهار کرد: سیر دلایل ریزش بورس مشخص است اما متأسفانه برخی از مسئولان به جای پاسخگویی به تناقض گویی روی آورده‌اند. عذر خواهی کردن و پذیرش اشتباه قدم اول برای حل این مشکل است.

وی افزود: افزایش نرخ بهره تحت تأثیر نامه ۲۵ اقتصاددان یکی از عوامل مؤثر بر ریزش بازار سهام است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تدابیر لازم‌الاجرا توسط سازمان بورس برای پایان دادن به روند حاکم در بازار سرمایه گفت: این سازمان باید در کوتاه مدت دست حمایت خود را از بازارهای دیگر بردارد و با تلاش برای به تعادل رساندن بازار سرمایه از فرسایشی شدن بازار سرمایه جلوگیری کند.

حقانی نسب افزود: همچنین باید هیجان و ترس شدید ناشی از صف‌های فروش را با باز کردن دامنه نوسان برای سه روز و افزایش همزمان ۱۰ تا ۲۰ برابری حجم فعلی از بین ببرد. از سوی دیگر شرکت‌ها باید همانند سایر نقاط دنیا با خرید حداقل ۱۰ درصد از سهام خود (سهام خزانه) نسبت به بازار گردانی سهام خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: اگر بازار سرمایه برای دولت و بانک مرکزی اهمیت دارد، باید نرخ بهره بین بانکی از ۱۴ درصد صوری فعلی به تنها هشت درصد کاهش یابد. همچنین تفکر حباب ترکانی از بازار تولید محور بورس به حباب سوداگرانه نرخ سود بانکی، مسکن، خودرو، ارز و طلا منتقل شود. اگر بازار بورس حبابی بود، سهامداران عمده، سهام خود را فروخته و به بازار اولیه می‌رفتند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: از دیگر راهکارهایی که در کوتاه مدت می‌تواند به روند نزولی فعلی پایان دهد، تشویق شرکت‌ها به شفاف سازی و انتشار اطلاعات واقعی و همچنین تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. لازم به ذکر است در تصمیم گیری‌ها درباره بازار حتماً باید به مختصات و شناوری توده‌واری بازار توجه شود.

حقانی نسب خاطرنشان کرد: در بلندمدت تنها راهکار توسعه ابزارهای بلندمدت حرفه‌ای و نه ابزار کوتاه مدت غیر حرفه‌ای در بورس است.

کد خبر 443215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.