اتمام مرحله نیازسنجی آموزشی کارکنان شهرداری مشهد

مدیرکل دفترنوسازی و تحول سازمانی شهرداری مشهد از اتمام مرحله نیازسنجی آموزشی کارکنان شهرداری مشهد بر اساس رویکرد رفع مسئله خبر داد.

به گزارش ایمنا، هدا پیروی با اشاره به شروع عملیات اجرایی فرآیند جدید آموزشی اظهار کرد: رویکرد جدید گروه آموزش و توانمندسازی شهرداری مشهد انجام فرآیند آموزشی نظام‌مند و برنامه ریزی شده در چهار مرحله شامل؛ نیازسنجی آموزشی، طراحی و برنامه ریزی آموزشی، اجرا آموزش، ارزیابی و اثربخشی آموزشی است که برای کارکنان مجموعه‌های مدیریتی شهرداری و با هدف کمک به بهبود توانمندی‌ها و تأمین اهداف کیفی مشخص در نظر گرفته شده و قرار است نیازهای آموزشی با جزئیات مورد لزوم، بر اساس متدهای علمی شناسایی شود تا مبنای عمل تدوین تقویم‌های آموزشی سالانه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مرحله نیازسنجی آموزشی؛ نخستین گام فرآیند آموزش است، افزود: نیازسنجی مهم‌ترین مرحله فرآیند آموزشی است زیرا کل فرآیند آموزش به انجام شایسته و اثربخش این مرحله وابسته است، در واقع نیازسنجی فرآیندی نظام دار برای تعیین اهداف، شناسایی فاصله بین وضع موجود و هدف‌ها و نهایتاً تعیین اولویت‌ها برای عمل است.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری مشهد تصریح کرد: در گذشته نیازسنجی صرفاً بر مبنای شایستگی انجام می‌شد، اما در جدیدترین متد بر مبنای سه مرحله، نیازسنجی مبتنی بر اهداف استراتژیک، مشکل سازمانی و شایستگی شغلی انجام می‌شود.

پیروی در خصوص نیازسنجی مبتنی بر اهداف استراتژیک خاطرنشان کرد: ارزشیابی شامل چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج است و از سطح یک آغاز و تا سطح چهار ادامه پیدا می‌کند، اما برای نیازسنجی بر مبنای این مدل آموزشی به صورت معکوس عمل کرد بر این اساس ابتدا باید شاخص کلیدی عملکرد سازمان، انتظار عملکردی سازمان از کارکنان، دانش، توانایی و نگرشی مورد نیاز و محیط مورد نیاز برای یادگیری مشخص شود. اجرای این نیازسنجی سالانه و در زمان تدوین اهداف سازمان خواهد بود.

وی در خصوص نیاز سنجی مبتنی بر مشکل گفت: رویکرد حاکم بر این روش نیازسنجی آموزشی و بهبود عملکرد انسانی است مبتنی بر این رویکرد هدف اصلی آموزش صرفاً کسب دانش، توانایی و نگرش نبوده بلکه بهبود عملکرد در راستای بهبود نتایج سازمان مدنظر است. بر این اساس نقطه عزیمت این روش نیازسنجی تجزیه و تحلیل مشکلات عملکردی در سطح واحد سازمانی است.

پیروی در خصوص نیازسنجی مبتنی بر شایستگی شغلی تصریح کرد: رویکرد حاکم بر این روش نیازسنجی، آموزش مبتنی بر شایستگی است. مبتنی بر این رویکرد آنچه موجب ارائه عملکرد اثربخش می‌شود احراز شایستگی‌های عمومی و تخصصی است. بر این اساس ابتدا باید وظایف شغلی را احراز و سپس شایستگی‌های لازم جهت انجام آن وظایف را شناسایی کرد.

کد خبر 443182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.