دانش‌بنیان‌ها آنلاین ارزیابی می‌شوند

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به فرایند تصویب و اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس شورای‌اسلامی به تبیین جزئیات این قانون و فرایند عملیاتی شدن آن پرداخت.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید محمد صاحبکار خراسانی، ضمن تبیین سیر تحولات بین‌المللی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری گفت: در طول چند دهه اخیر، واژه‌ای که در میان فعالان اقتصادی بین‌المل بسیار پژواک یافته است، اقتصاد مبتنی بر نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان است. رکن اصلی اقتصاد دانش‌بنیان، تولد و رشد شرکت‌های بزرگ و توانمندی است که دارایی ارزشمند آن‌ها به جای اموال قابل مشاهده، دارایی‌های نامشهود و دانش و فرمول ساخت و حق اختراع است.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: خوشبختانه کشور ما نیز بسیار زود به اهمیت این تغییر بزرگ اقتصادی پی برد و همگام با بعضی کشورهای توسعه یافته شروع به ایجاد زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کرد؛ نقطه تحول در این برنامه، تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس شورای‌اسلامی است که در سال ۱۳۸۹ به تصویب این نهاد رسید.

صاحبکار خراسانی با اشاره به بعضی پیش‌نیازهای اجرای این قانون ادامه داد: می‌توان گفت که اجرای جدی این قانون و فرایند عملیاتی کردن آن در بازه زمانی سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۲ آغاز شد؛ در ابتدا سعی شد تا با شناسایی شرکت‌های فعال و زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها، بسترسازی مناسب برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان انجام گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در ادامه گفت: عمده مسائل مطرح شده در این قانون، ناظر بر حل مشکلات کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان است. در واقع مواد و تبصره‌های قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حل مشکلات این شرکت‌ها تصویب شده است. برای مثال شرکت‌های دانش‌بنیان با چالش‌های در حوزه گمرک، مالیات، تأمین اجتماعی و دیگر مسائل روبه‌رو هستند که قانون گذار سعی کرده برای حل این مشکلات ریل‌گذاری کند و نهادهای اجرایی را به چاره‌جویی در این حوزه‌ها فراخوانده است.

صاحبکار خراسانی با اشاره به برنامه‌های عملیاتی شده برای اجرای هر چه بهینه‌تر قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: در طول سال‌های گذشته، بسته‌های حمایتی مختلفی برای پشتیبانی از این شرکت‌ها تصویب شده که روز به روز نیز بر تعداد و تنوع این بسته‌های حمایتی افزوده شده است. برای مثال می‌توان به حمایت‌های استقرار در مناطق مسکونی و نظام وظیفه تخصصی ویژه افراد کلیدی فعال در شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: در سراسر کشور کارگروه‌های ارزیابی وجود دارد که بر اساس معیارها و چهارچوب‌های تعیین شده، شرکت‌های فناور متقاضی دانش‌بنیان شدن را مورد بررسی قرار می‌دهند و اگر این شرکت‌ها از شرایط لازم برخوردار باشند، به عنوان شرکت دانش‌بنیان شناسایی می‌شوند و پس از آن امکان استفاده از این مزایایی قانونی برای آن‌ها فراهم می‌شود.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به جزئیات فرایند ارزیابی‌ها گفت: تمام مراحل ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به تلاش صورت گرفته برای ارائه خدمات آنلاین به شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: تمامی فرایندهای مربوط به ثبت نام و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان به صورت آنلاین ارائه می‌شود. همچنین کلیه حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش‌بنیان در سامانه برخط daneshbonyan.isti.ir و دیگر سامانه‌های وابسته به مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان، قابل مشاهده است و سعی شده تا حتی‌الامکان نیاز به مراجعه حضوری کاهش یابد و کارها با استفاده از بستر اینترنت انجام شود.

کد خبر 443161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.