از کمبود سرانه حمل‌ونقل عمومی تا از سرگیری ساخت‌وسازهای غیرقانونی

اعضای شورای شهر تهران مشکلات منطقه ۲۲ را بررسی کردند و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت زندگی در این منطقه ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران مشکلات اهالی منطقه ۲۲ بررسی شد و اصغر قدیمی رابط شورایاران منطقه با اشاره به مشکلات ساکنان، گفت: مشکلات حمل و نقل به دلیل کمبود سامانه حمل و نقل ابرمسئله منطقه است همچنین نبود مدرسه دولتی و رشد قارچ‌گونه مدارس غیر انتفاعی در منطقه از دیگر چالش‌های منطقه ۲۲ است.

وی ادامه داد: عمل نکردن شرکت‌های انبوه ساز به تعهداتشان نسبت به رفع کمبودهای رفاهی شهروندان و با وجود اراضی بی‌دفاع شهری در سطح منطقه کمی ضریب امنیت به دلیل کمبود کلانتری در محله، از موضوعاتی است که باید پیگیری شود.

رابط شورایاران منطقه ۲۲ با اشاره به اینکه این مشکلات در طول سالیان قبل و با توجه به توسعه منطقه ایجاد شده و نیازمندیم دلایل بروز این مشکلات به صورت جدی در شورای شهر تهران بررسی شود افزود: ایجاد ترافیک در ایام تعطیلات در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس، کمبود سرانه‌های فرهنگی و ورزشی، قطع درختان پارک چیتگر، از بین رفتن فضای سبز در بوستان‌های منطقه، نبود آبرسانی بموقع بوستان جنگلی چیتگر که سرمایه ملی است، استاندارد نبود آب شرب منطقه، بوی بد فاضلاب که از ضلع شمالی بزرگراه خرازی سرازیر می‌شود از جمله مشکلات اهالی این منطقه است.

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران پس از استماع صحبت‌های رابط شورایاری منطقه ۲۲ گفت: منطقه ۲۲ مسائل متنوعی دارد و اگرچه شاهد مسائل بافت فرسوده نیستیم اما جنس مسائل آن متفاوت است.

وی ادامه داد: برای مثال شهرک مروارید با داشتن ۵۹ بلوک ۲۳ تا ۲۵ طبقه و ظرفیت حدود ۵۶ هزار نفر فاقد ظرفیت‌های شهرسازی است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر ادامه داد: حتی نوع قرار گرفتن برج‌ها در این شهرک نیز قابل بحث است چون اکثراً به شکل غیرمتعارف و غیر استاندارد شکل گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه به رغم پیگیری‌های شده برای بهبود شهرسازی حتی برای قسمت‌های ساخته نشده که شامل دوازده بلوک است و از نظر ملکی نیز دچار مشکل هستند نتوانستیم کاری کنیم گفت: جدی ترین مساله محدوده شهرک مروارید این است که با توجه به روند واگذاری، شهرداری ۷۰ درصد سهم خود را نیز فروحته و محدوده شهرک مروارید را فاقد ظرفیت‌های شهرسازی کرده و اکنون نیز دچار مشکل مالکیت است.

نژادبهرام گفت: شهرک مروارید در پلاک وردآور قرار دارد که منجر به مشکلات حقوقی جدی شده است.

نژادبهرام ادامه داد: موضوع دوم در ارتباط با طرح توسعه دانشگاه علامه است و اقدام آن جهت تملک و واگذاری بخشی از دهکده المپیک به نام خود که با اهتمام شهرداری جلوی این اقدام غیراصولی گرفته شد.

وی همچنین به مشکلات سیستم فاضلاب منطقه نیز اشاره کرد و گفت: درخصوص فاضلاب پیرامون دریاچه چیتگر که ارتفاع آب در برخی از برج‌های حاشیه دریاچه به حدود یک متر می‌رسید و خوشبختانه با تلاش کمیسیون خدمات شهری شورا و شهرداری منطقه ایجاد تصفیه خانه خرگوش دره به تصویب رسید و امیدواریم در کوتاه مدت راهکاری‌های مناسب اتخاذ شود و از ادامه این اتفاقات پیشگیری شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران پس از استماع گزارش دبیر شورایاری منطقه ۲۲ به تشریح مشکلات این منطقه پرداخت و گفت: اگرچه نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در منطقه ۲۲ ساکن هستند اما برج‌های ساخته شده زیادی وجود دارد که فاقد پتانسیل جمعیت پذیری است و هیچ‌گونه زیرساخت و سرانه برای آن در نظر گرفته نشده است. باید اعتقاد پیدا کنیم مشکلات منطقه ۲۲ بیش از دو یا سه منطقه شهرداری است.

مجید فراهانی افزود: ظرفیت پذیری منطقه با توجه به برج‌های ساخته شده بیش از ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود و به زودی باید شاهد سکونت بیش از دو برابر جمعیت فعلی باشد در صورتی که در حال حاضر هم، سرانه‌های موجود را ندارد.

وی تصریح کرد: از حیث سرانه آموزشی مشکل داریم که بیش از ۵۰ هزار سفر آموزشی از منطقه ۲۲ به منطقه پنج به صورت روزانه انجام می‌شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر ادامه داد: بخشی از ترافیک منطقه به همین علت است و مسئله تامین آب منطقه به حالت بحرانی رسیده بود که با راه اندازی تصفیه خانه ششم با همت شورای پنجم این مشکل حل خواهد شد.

وی افزود: یک‌هزار میلیارد تومان هزینه شد تا آب از سرچشمه‌های کرج و طالقان منتقل شود که اجرای این پروژه ملی قابل افتخار است و مشکل جدی آنجا حل شد.

احمد مسجدجامعی هم در این جلسه با اشاره به بازدیدی که از منطقه ۲۲ داشته است گفت: ۲۵ درصد زمین‌های این منطقه در اختیار پادگان‌های نظامی بود که حالا در آن شهرک سازی شده است؛ قرار بود باغ گیاه‌شناسی تا پای کوه برود اما حالا زمین‌هایش تصرف شده است.

وی با بیان اینکه قرار بود پارکهای جنگلی لویزان در شرق و چیتگر در غرب و دریاچه باعث تصفیه هوای پایتخت شوند، اما این طرح فراموش شده و دریاچه شهدای خلیج فارس به حوض برج‌های اطراف تبدیل شده است، گفت: در یک مورد در دوران نجفی شهردار آن وقت ساخت یک برج که کاملاً دریاچه را محصور می‌کرد متوقف شد اما حال باز ساخت وساز آن آغاز شده و عملاً دریاچه دیگر نقشی در تصفیه هوا ندارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اجرای پروژه آبشار در این منطقه هزینه‌های زیادی شده اما گوشی تلفن همراه در این منطقه آنتن نمی‌دهد و دیگر خبری از اجرای پروژه آبشار نیست، گفت: بخشی از بوی نامطبوع اطراف دریاچه به دلیل برخی گونه‌های گیاهی موجود در دریاچه بود که هزینه‌های زیادی برای تصفیه آب آن صرف شد که به نظر می‌رسد می‌توانیم از گونه‌های دیگر استفاده کنیم.

مسجد جامعی به پروژه هزار و یک شهر نیز اشاره کرد و تصریح کرد: مطالعات زیادی درباره این پروژه تفریحی شده و به نظر می‌رسد باید به زودی در مورد نحوه ادامه اجرای این پروژه گزارشی ارائه شود.

ناهید خداکرمی هم پس از سخنان شورایاری منطقه ۲۲ با بیان اینکه یکی از مناطقی که هنگام عبور از آن آه از نهاد همه بلند می‌شود منطقه ۲۲ است، افزود: برج‌های وزارتخانه‌هایی مانند بهداشت و نیرو در آن ساخته می‌شود و این در حالی است که باید افسوس بخوریم که چه زمانی آینده نگری در معماری از دست رفت و این منطقه به مجموعه برج‌ها تبدیل شده است، رفع برخی از مشکلات اعلامی از سوی شورایاری منطقه ۲۲ مثل نبود مدارس و درمانگاه‌های دولتی در حوزه اختیارات مدیران شهری نیست و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که شورایاران یک مدل مشارکتی ارائه کنند تا بر اساس آن بتوان از سایر دستگاه‌ها نیز رفع مشکلات را مطالبه کرد.

در ادامه این جلسه شهربانو امانی هم با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم منطقه ۲۲ ساماندهی حمل و نقل عمومی است، گفت: بر اساس ارزیابی شده در منطقه ۲۲ شهروندان برای تأمین حداقل نیازهای خود باید از خودرو استفاده کنند در حالی که رویکرد شورای پنجم توسعه شهری مبتنی بر ارتقای حمل و نقل عمومی بوده است.

وی ادامه داد: توزیع نامتوازن و پر تعداد مال‌های بزرگ در منطقه ۲۲ نه تنها مشکلی از ساکنان منطقه حل نمی‌کند، بلکه شدت خودرو محوری را تشدید کرده است. منطقه ۲۲ می‌توانست نمونه شهرسازی مدرن و انسان محور باشد که به خاطر بساز و بفروشی‌ها و سوءاستفاده ها با مشکلات جدی مواجه شد.

به گفته وی شاهد رشد افقی شهر تهران در سمت غرب هستیم این نوع از توسعه هزینه‌های سنگینی در حوزه انتقال زیرساخت‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی به مدیریت شهری تحمیل می‌کند.

کد خبر 443112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.