مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز، به جای شیر ماست مصرف کنند

یک دکترای صنایع غذایی گفت: بیماری عدم تحمل لاکتوز هنگام مصرف شیر می‌تواند در فرد باعث دل درد، نفخ، در مواردی اسهال و علائم دیگر شود.

پریسا فرزانه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شیر یکی از مواد غذایی بسیار مغذی است که پروتئین‌ها و چربی‌های با ارزشی دارد. بنابراین روغن حیوانی تولید شده از شیر می‌تواند بسیار مطلوب باشد.

پپتیدهای حاصله از پروتئین‌های شیر (اجزای کوچک پروتئین‌ها) در بدن ویژگی‌های بیولوژیکی زیاد داشته، به طوری که این مزیت آن ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضد پرفشاری خون را به همراه دارد.

وی افزود: شیر دارای املاحی مانند کلسیم، فسفر و منیزیم بوده که نسبت دو ماده معدنی کلسیم و فسفر در شیر رعایت شده است. همچنین ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین در شیر وجود دارد که در اثر تابش نور از بین می‌رود؛ در نتیجه بهتر است شیر در بسته بندی‌های کدر قرار گیرد تا هم از نظر خواص تغذیه‌ای و هم از نظر طعم و بو مطلوب باقی بماند.

از طرف دیگر شیر دارای قند لاکتوز است؛ لاکتوز دی ساکاریدی محسوب می‌شود که از دو واحد گلوکز و گالاکتوز تشکیل شده و نسبت به دیگر قندها مانند ساکارز و گلوکز دارای قند بسیار کمتر است.

فرزانه در زمینه بعضی محدودیت‌ها برای مصرف شیر خاطر نشان کرد: بعضی از افراد به دلیل نقص ژنتیکی یا بعضی بیماری‌های روده‌ای آنزیم (لاکتاز) لازم را برای تجزیه و استفاده از این قند نداشته و دچار بیماری خاصی به نام عدم تحمل لاکتوز هستند.

وی افزود: این بیماری با مصرف شیر می‌تواند باعث بروز دل درد، نفخ، در مواردی اسهال و علائم دیگر شود. در صنعت غذایی شیرهای بدون لاکتوز تولید شده است که با افزودن اندکی آنزیم لاکتاز این قند به گلوکز و گالاکتوز تبدیل می‌شود و طعم این گونه شیرها اندکی شیرین‌تر خواهد بود. همچنین این بیماران می‌توانند از محصولات تخمیری شیر مانند ماست و پنیر استفاده کنند؛ در این صورت لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل شده و مشکل لاکتوز را ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به توصیه طب سنتی مبنی بر چگونگی مصرف شیر تصریح کرد: از نظر طب سنتی شیر و فرآورده‌های شیری طبع سرد دارند و بهتر است که با بعضی سبزیجات و ادویه‌های گرم مانند دارچین، زنجبیل، میخک، نعنا، فلفل سیاه و پونه مصرف شوند. همچنین مصرف شیر با عسل برای کسانی که می‌خواهند خواب راحتی داشته باشند، گزینه خوبی است و مصرف آن یک ساعت قبل از خواب به چربی سوزی در حین خواب کمک می‌کند.

کد خبر 443077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.