بدن افراد در برابر سرماخوردگی ایمن می‌شود؟

سرماخوردگی که رینوفارنژیت نیز نامیده می‌شود، نوعی عفونت دستگاه تنفسی است که توسط یکی از انواع ویروس‌های موجود ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرماخوردگی، شایع‌ترین بیماری عفونی در بین انسان‌هاست که به شدت مسری بوده و به راحتی از طریق تماس فرد بیمار با فرد سالم به او منتقل می‌شود. خوشبختانه سرماخوردگی یک بیماری خود محدود کننده است و معمولاً بدون ایجاد هیچ‌گونه عوارض جدی، حدود هفت تا ۱۰ روز پس از بروز علائم خودبخود برطرف می‌شود؛ البته بهبود کودکان، خردسالان و همچنین افراد سیگاری ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

علائم سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی ممکن است در تمامی فصول سال رخ دهد، اما با توجه به فصلی بودن شیوع ویروس آن در فصل‌های پاییز و زمستان بیش از دو فصل دیگر شیوع دارد. به طور متوسط و در حالت کلی بزرگسالان در طول یک سال دو یا سه مرتبه و کودکان به‌ویژه اطفال زیر ۶ سال، بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. در سنین مدرسه نیز ممکن است کودکان در یک سال تا ۱۰ بار سرما بخورند. علائم این بیماری شامل گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی، عطسه، سرفه، دردهای جزئی عضلانی، سردرد، لرز و تب خفیف است. این ویروس از طریق تماس با بزاق یا ترشحات بینی فردی که قبلاً به آن آلوده شده است منتقل می‌شود. عطسه یا سرفه نیز باعث گسترش ویروس سرماخوردگی در محیط و آلوده شدن سطوح می‌شود و ممکن است افراد دیگر نیز با لمس آن‌ها بیمار شوند.

بدن افراد در برابر سرماخوردگی ایمن می‌شود؟

این بیماری معمولاً بدون خطر است، اما گاهی منجر به عفونت میکروبی حنجره می‌شود که با گرفتگی صدا و به دنبال آن از دست دادن کیفیت صدا، گوش درد، عفونت گوش میانی و التهاب لوزه‌ها همراه است. از سوی دیگر با توجه به این‌که این بیماری با گونه‌های متفاوتی از ویروس سرماخوردگی ایجاد می‌شود، ایمن‌سازی بدن در برابر آن امکان‌پذیر نیست، چرا که پیشگیری از ابتلا به هر یک از این ویروس‌ها مستلزم استفاده از آنتی‌بادی‌های منحصربه‌فرد است که گنجاندن همه آن‌ها در بدن به‌طور هم‌زمان غیرممکن است.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی

با توجه به قابلیت ناتوان‌کننده سرماخوردگی به دنبال ضعف سیستم ایمنی و نیاز مبتلایان به مدیریت عفونت، لازم است بیمار استراحت کافی داشته باشد، مایعات زیادی مصرف کند و از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقابله با ویروس خودداری کند، چرا که این داروها تنها برای عفونت‌های باکتریایی مؤثر واقع می‌شوند. بنابراین استفاده از آن‌ها برای درمان عفونت تنفسی ویروسی کاملاً بی‌فایده است. استفاده از مسکن‌ها برای تسکین سردرد، تب و دردهای عضلانی تأثیر چندانی ندارد، اما در کاهش این علائم مفید است. داروهای ضد احتقان نیز تنها عامل کمکی برای تنفس بزرگسالان محسوب می‌شود.

مصرف ترکیبات طبیعی هم‌چون ویتامین C نقش بسزایی در کنترل عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی دارد و مدت زمان بیماری را کاهش می‌دهد. مصرف منظم مکمل‌ها نیز در کاهش مدت و شدت بیماری بسیار مؤثر است، اما در مجموع می‌توان گفت سرماخوردگی ویروسی است که باید دوران خود را طی کند و برای آن هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. از آنجایی که ویروس‌های سرماخوردگی سریع منتقل می‌شوند، رعایت تمامی موارد تامین ایمنی سلامت برای پیشگیری از آلوده شدن دیگران نظیر شستشوی مداوم دست‌ها و خودداری از لمس صورت در دوران سرماخوردگی، استفاده از دستمال یک‌بار مصرف در زمان سرفه و عطسه، دور انداختن دستمال‌ها و سایر وسایل آلوده ضروری است.

کد خبر 442987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.