دنیا مجیدی را تشویق کرد، مجیدی از آمریکا انتقاد کرد

اثر خورشید از مجید مجیدی، در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز اکران شد که با استقبال مخاطبان، منتقدان و اهالی رسانه جهان روبرو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم خورشید از مجید مجیدی دیروز در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز اکران شده و نشست خبری پیرامون آن نیز برگزار شد. این فیلم به نویسندگی مجید مجیدی و نیما جاویدی و با بازی علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی ساخته شده است. روح‌الله زمانی بازیگر نقش اول و ستاره اصلی این فیلم بود.

خورشید که در جشنواره فیلم فجر ۹۸ برای نخستین بار اکران شد، علی‌رغم نوبت اکران اندک توجه زیادی را به خود جلب کرد و به حدی بودی که برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین طراحی صحنه شد. خورشید پس از این جوایز حالا در جشنواره فیلم ونیز حاضر شده و در روز یکشنبه اولین اکران این فیلم برای منتقدین و اصحاب رسانه انجام شد.

اکران این فیلم با اشتیاق بسیار زیادی از سوی بینندگان مواجه شد و این مسئله تا جایی پیش رفت که تماشا کنندگان فیلم خورشید پس از پایان این فیلم پنج دقیقه ایستاده دست زدند. ایندی وایر، یکی از مطرح‌ترین سایت‌های سینمایی درباره این فیلم می‌نویسد: قهرمان فیلم خورشید، علی ۱۲ ساله (با بازی زمانی) است که با سه دوست صمیمی خود در شهر زندگی می‌کنند. آن‌ها داستانی مشابه را پشت سر گذاشته‌اند و تنها امیدشان گنگستری کفترباز به نام هاشم (با بازی علی نصیریان) است که از وی امید جای زندگی در ازای پیدا کردن یک گنج در تونلی زیرِ زمین مدرسه دارند.

مجیدی و جاویدی، داستان‌های دیگری نیز به فیلم اضافه کرده‌اند. برای مثال پسری افغان که مشکل اقامت دارد یا خواهر باهوش علی که بسیار نگران برادرش است. این فیلم ۹۹ دقیقه‌ای سرشار از اتفاقات زیر متنی است که مجیدی با مهارت فوق‌العاده‌ای این اثر قابل تحسین را خلق کرده است.

ورایتی نیز در مورد این فیلم نوشت: با دیدن فیلم خورشید از مجید مجیدی به یاد فیلم "پروژه فلوریدا" افتادم که یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم است. سناریو خورشید دقیقاً برعکس فیلم پروژه فلوریداست. این فیلم با دو کودک ۱۲ ساله به نام‌های علی و دوست افغانش ابوالفضل در بدترین شرایط ممکن آغاز می‌شود: در پارکینگ فروشگاهی در تهران در حال دزدیدن تایر ماشین‌های گران‌قیمت!

مجیدی که یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کودک و نوجوان در قرن بیستم را ساخته است، در این فیلم نیز نگاه بیننده را به خود جلب می‌کند. آنها تک تک لحظات بازیگر کودک در فیلم را درک می‌کنند، حس می‌کنند و با وی فیلم را زندگی می‌کنند. در خورشید، پلات کمی پیچیده است اما کاملاً مرتبط به فیلم است.

دیگر رسانه مهمی که در مورد خورشید نوشت، هالیوود ریپورتر است. این سایت معتبر در عرصه فیلم نوشت: کارگردان ایرانی، مجید مجیدی یکی از بهترین فیلمسازان عرصه کودکان است و خورشید یکی از بهترین فیلم‌های اوست. سه کودک خیابانی که توسط یک رئیس محلی، برای پیدا کردن گنجی در حیات مدرسه اجیر می‌شوند. این فیلم بهترین فیلم جشنواره فجر سال جاری بوده و قطعاً یکی از مدعیان جوایز جشنواره ونیز نیز خواهد بود.

هرچند که خورشید جذابیت‌های بصری و شاعرانگی بچه‌های آسمان را نداشت، اما نشان دادن مصائب کودکان کار و دسترسی نداشتن آنان به آموزش‌های پایه‌ای به دلیل فقر، نکته بسیار جالبی در این فیلم بود. این فیلم نشان دهنده وضع ۱۵۲ میلیون کودک جهان است که مجبورند برای خانواده‌شان کار کنند. در این فیلم نقش این افراد را بازیگران غیرحرفه‌ای بازی می‌کردند که واقعاً در خیابان‌ها زندگی کرده و بزرگ شدند. گروهی بسیار جذاب برای تماشا که طنز و رفتارهای کودکان کار در خیابان را بخوبی بازی کردند.

روز گذشته علاوه بر اکران این فیلم، نشست خبری آن نیز برگزار شد. مجیدی در این نشست گفت: مسئله کودکان کار، مسئله‌ای جهانی است که در کشورهای خاورمیانه به دلیل جنگ‌های زیاد بیشتر است. ایران نزدیک به ۴۰ سال است که تحت تحریم‌های شدید و ناعادلانه ایالات متحده قرار دارد؛ تحریم دارویی مشکلات زیادی را برای ایرانیان به وجود آورده است.

وی افزود: کشورهای زیادی همانند پاکستان، افغانستان و عراق نیز در اطراف ما مدام در حال جنگ هستند که بحران‌های آنها نیز روز به روز بیشتر می‌شود. در ایران، بین ۸ تا ۹ میلیون نفر افغان به صورت غیررسمی زنده می‌کند که چالش‌های بسیاری دارند.

مجیدی افزود: همانطور که می‌دانید بازی مقابل دوربین اساساً کار سختی است به خصوص برای کودکان. کودکان حاضر در این فیلم به دلیل نوع زندگی‌ای که داشتند در زمینه کارهای خودشان هم چالش‌ها و مشکلاتی داشتند. سختی‌ای که این کودکان در زندگی کشیده بودند، به کمک ایجاد فضایی که می‌خواستیم در فیلم باشد آمد. مانند شمیلا که از هفت سالگی کار کرده و به همراه برادرش که هر دو در فیلم حضور دارند کودکانی هستند که از بچگی کار کرده‌اند و در عین کار کردن درس خوانده‌اند و سختکوش بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بچه‌ها سرمایه‌های هر کشوری هستند که به راحتی هرز می‌روند. این بچه‌های کار از همه چیز محروم شده‌اند و خطرات زیادی هم آن‌ها را تهدید می‌کند. شمیلا که از بازیگران فیلم است، جزء جمعیت چند میلیونی مهاجران افغان در ایران است. افغانستان که در همسایگی ما قرار دارد سال‌هاست که سایه جنگ را بر سر خود می‌بیند و مردمش رنگ آسایش ندیده‌اند. جنگ‌افروزی در همه جای دنیا سبب آسیب‌ دیدن کودکان شده است. همین امروز در سوریه و یمن ببینید چه فجایعی در جریان است. اثرات این جنگ‌افروزی‌ها بیشتر روی بچه‌ها خواهد بود.

بازیگر نوجوان این فیلم، شمیلا شیرزاد نیز گفت: من در ایران به دنیا آمده‌ام و در مدرسه‌ای که مختص کودکان کار بود تحصیل می‌کردم. آقای مجیدی من را از همان مدرسه برای حضور در فیلمشان انتخاب کرد. من و برادرم تا پیش از این برای کار به مترو می‌رفتیم و آنجا کار می‌کردیم. من از پنج سالگی کار کرده‌ام و امروز یازده سال دارم.

همینطور، جواد عزتی نیز در مورد این فیلم گفت: کودکان باید حقوق خود را بشناسند و بدانند در هر مقطع سنی چگونه باید زندگی کنند. این مهمترین نکته‌ای است که فیلم «خورشید» به آن اشاره می‌کند.

کد خبر 442921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.