مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات (سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

به گزارش ایمنا، یکی از موضوعات مهمی که در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات به آن توجه شده است موضوع مهم خدمات پایه کاربردی است که در سطح گسترده و عمومی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. برای حمایت‌ها جهت ایجاد و راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی موضوع حائز اهمیت، زیرساخت و فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز این حوزه است تا بخش خصوصی بتواند با استفاده از آن، خدمات مناسب، باکیفیت و ارزان‌تری را نسبت به نمونه‌های مشابه به کاربران ارائه کند.

بر همین اساس از ابتدای سال جاری، پروژه ایجاد مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفت و ظرف مدت کمتر از شش ماه این مرکز داده طراحی و آماده بهره‌برداری در فاز نخست شد.

موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌ها، بحث رایانامه و همچنین سایر خدمات که جزو ضروریات و اولویت‌های خدمات کاربردی در شبکه ملی اطلاعات است، خدماتی است که با استفاده از مرکز داده مادر شبکه ملی می‌توان آن‌ها را توسعه داد.

این مرکز در فاز نخست، با تعداد ۱۰۰ رک و بااستعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و چیزی حدود ۵۰۰ سرور در حوزه خدمات موتورهای جستجوی آماده بهره‌برداری است و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ظرفیت آن با توجه به نیاز کاربران و با توجه به شکل‌گیری مدل اقتصادی خدمات و همچنین با توجه به پیشرفت سایر حوزه‌های زیرساختی مثل حوزه‌های کلاد، خدمات میزبانی قابل افزایش است.

مراکز تبادل داده ترافیکی شبکه ملی اطلاعات یا همان نقاط IXP را به ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه طراحی کرده‌ایم که این مرکز تبادل داده ترافیکی کمک می‌کند که محتوا در محل تولید به شبکه توزیع اتصال پیدا کند. این اتفاق یک گام مؤثری در بهبود کیفیت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود. این دو در کنار هم می‌تواند کیفیت و پایداری ارتباطات در حوزه خدمات پایه را به شکل مؤثری افزایش دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 442803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.