نمی‌خواهم به گنجه‌ها سر بزنم و سند رو کنم/چشم‌انداز ۱۴۰۵؛ اصفهان شهری زیست پذیر

شهردار اصفهان گفت: اگر از استخدام‌ها و مدیریت‌های حزبی سخن گفته می‌شود باید تیمی تشکیل شود تا فامیل‌های تکراری، دامادها، برادران، خواهران، همسران و فرزندان شناسایی شوند و مردم مسائل را شفاف بدانند و آگاه شوند که چه کسانی در دوره‌های مختلف این گونه عمل کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی صبح امروز_ یکشنبه ۱۶ شهریور ماه ۹۹_ در یکصد و سی و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری و شورای پنجم از ابتدای فعالیت درصدد توسعه شهر بود و معتقد است توسعه شهر توسط کسانی محقق می‌شود که ذهن توسعه یافته‌ای داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مدیران و تصمیم گیران برای تحقق توسعه باید ذهن منتقد داشته باشند، تصریح کرد: ذهن توسعه یافته علاوه بر تلاش برای خدمت به مردم، اخلاق را ملاک عمل خود قرار داده و رفتار مبتنی بر خردگرایی و منطق دارد.

شهردار اصفهان ادامه داد: در شرایط سخت کنونی به لحاظ مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و شرایط کرونایی همت همگانی برای انجام فعالیت‌ها مورد تأکید است و البته عقل سلیم باید زیربنای تمام امور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان در سه سال گذشته تلاش کرده با رفتار و عمل خوب رضایت هر چه بیشتر شهروندان را جلب کند، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تلاش کرده بر پایه متین‌ترین داوری و برترین دانش از راه‌هایی که هزینه و ضرر کمتر و بیشترین منفعت را به دنبال دارد، عمل کند به طوری که در شرایط وقوع سیل، شیوع ویروس کرونا و فشارهای ناشی از تحریم‌ها، شهرداری اصفهان بر اساس مسئولیت اجتماعی خود در تمام این صحنه‌ها حضور یافت و این اقدام ریشه در اندیشه نیک این دوره مدیریت شهری دارد.

نوروزی افزود: شهر در شرایط مختلف به خوبی مدیریت و بودجه‌ها محقق شد و پروژه‌های عمرانی با قدرت در حال احداث است و این به معنای کسب نمره عالی در مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه مدیریت موفق و مؤثر با دیپلماسی شهری، توسعه همه جانبه فعالیت‌ها را رقم زده به طوری که در حوزه خدمات‌رسانی به مردم حتی یک روز هم دچار اخلال نشده است، گفت: شهر اصفهان در سه سال گذشته حتی یک روز هم تحت تأثیر اتفاقات کشور در امر خدمت رسانی دچار اختلال نشد و توانست با فعال کردن دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه عمران در یک سال به اشتغالزایی افراد نیز کمک کند به طوری که آرزوی ۴۰ ساله متخصصان حوزه میراث برای تغییر شرایط چهارباغ به شکل کنونی تحقق یافت همچنین آرزوی ۲۰ ساله همه مدیران برای رینگ چهارم محقق شد و دسترنج این فعالیت‌ها به طور محسوس قابل مشاهده است.

شهردار اصفهان با اشاره به اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» برای بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و کلنگ زنی پروژه‌های جدید اظهار کرد: در سال جاری پنج پروژه بزرگ عمرانی شهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که نشان دهنده فعالیت مدیریت شهری است.

افکار عمومی باید روشن شود

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته به دلیل رعایت مصالح شهر و منفعت عمومی به بسیاری از مسائل ورود پیدا نکردیم، گفت: حق مسلم اعضا شورای شهر مطرح کردن سوالات و ارائه تذکر است و چنین شورایی فعال به شمار می‌آید؛ اما باید حق کسی که مورد خطاب قرار می‌گیرد برای پاسخگویی محفوظ باشد.‌

نوروزی با اشاره به ورود ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر اظهار کرد: یکی از خدمات ارزنده‌ای که به نحو احسن تقدیم شهروندان شد، ورود ۸۰ دستگاه اتوبوس تازه نفس به شهر بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ دو قرارداد یکی به اسم توافقنامه در شهرداری اصفهان تنظیم شده و در یکی از موارد قرار بوده ۱۱۰ دستگاه اتوبوس خریداری شود که پس از آن به ۱۳۷ اتوبوس افزایش یافته است و قرار بوده مبلغ ۷۸ میلیارد تومان به شرکت سازنده پرداخت شود، اما تنها ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود به همین دلیل شهرداری به تعهدات مالی خود عمل نکرده و به نتیجه نیز نرسیده بود.

شهردار اصفهان افزود: ۱۴ ماه از این قرارداد گذشته بود که مدیریت جدید شهری پس از آغاز فعالیت خود تنها در یکی از سازمان‌ها با ۷۰۰ نفر از کارگرانی مواجه شد که شش ماه حقوق دریافت نکرده بودند البته در ادامه با تجمعات کارگری، پروژه‌های نیمه‌کاره و بدهی‌های زیاد از گذشته رو به رو شدیم و تصمیم گرفتیم کارها را اولویت بندی کنیم.

وی اظهار کرد: اولویت شهرداری جلب رضایت کارگرانی بود که شش ماه حقوق دریافت نکرده بودند؛ همچنین فعال شدن پروژه‌هایی که به دلیل تأخیر در پرداخت دیون کارگران و پیمانکاران نیمه تعطیل شده بود و البته این مهم در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

نوروزی تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری در حالی تعدادی از اتوبوس‌ها وارد شهر شده بود که شرکت سازنده درصدد باز پس‌گیری اتوبوس‌ها به دلیل پرداخت نکردن مبلغ قرارداد بود به همین دلیل شهرداری در مرحله نخست پنج میلیارد تومان، مرحله دوم ۱۲ میلیارد تومان و در مرحله نهایی ۴۰ میلیارد تومان به صورت غیر نقد پرداخت کرد و ۵۰ دستگاه اتوبوسی که مدیران عقاب افشان تحویل نمی‌دادند را دریافت کرد و این قرارداد تسویه شد.

وی ادامه داد: قرارداد دوم ۱۴ ماه قبل از انقضا مدیریت قبلی شهری تنظیم شده و هیچ وجهی پرداخت نشده بود در واقع پس از آغاز فعالیت مدیریت جدید شهری دو ماه از زمان انقضا ی قرارداد گذشته بود.

تشکیل تیمی برای شناسایی استخدام‌های فامیلی در دوره‌های مختلف

نوروزی تأکید کرد: اگر از استخدام‌ها و مدیریت‌های حزبی سخن گفته می‌شود باید تیمی تشکیل شود تا فامیل‌های تکراری، دامادها، برادران، خواهران، همسران و فرزندان شناسایی شوند و مردم مسائل را شفاف بدانند و آگاه شوند که چه کسانی در دوره‌های مختلف این گونه عمل کرده‌اند، به دنبال سر زدن به گنجه‌ها نیستم تا سندها را رو کنم.

وی تاکید کرد: در صورتی که اعضای شورای شهر سوالات خود را مطرح کنند به اقتضای آنها پاسخ خواهم داد البته برای خود مأموریت تعیین نکرده‌ام تا به این امور بپردازم و در سه سال گذشته نیز هیچگاه به این امور نپرداخته‌ام.

شهردار اصفهان گفت: اگر چه سوالاتی خارج از سیستم شهرداری و شورا مطرح شده، اما مسئول پاسخگویی به آنها نیستم و معتقدم در دوره‌های مختلف باید مسائل بررسی و برای شهروندان شفاف شود.

وی اظهار کرد: مأموریت شهرداری خدمت به مردم است و خادم مردم بودن اجازه نمی‌دهد بی‌جهت به مسائلی ورود پیدا کنم که نیاز جامعه نیست اما اگر ا ز جایگاه حقوق سوال شود ناگزیر به پاسخ هستم و در خصوص شرکتی که تنها ۱۵ درصد فعالیت خود را آغاز کرده سپس متوقف شده بود در شش ماه چقدر پاداش دریافت کرده و همان شرکت از زمانی که فعال شده تا امروز سرمایه ۳۰ میلیاردی را به ۲۳۰ میلیارد رسانده و در شش ماهه دوم چقدر پاداش دریافت کرده است؛ توضیح خواهم داد.

به ضرورت شفاف سازی خواهم کرد

نوروزی تصریح کرد: اگر به این مسائل پرداخته شود، قطعاً از شرکتی که در اسلواکی بوده و هزینه‌های آن سخن خواهم گفت، در مورد آنهایی که قصد داشتند از پاریس در اصفهان شرکتی ایجاد کنند و ما اجازه ندادیم شفاف سازی خواهم کرد؛ از شرکتی در اوگاندا و ازبکستان و دفتری در مالزی در صورت ضرورت حرف خواهم زد، اگر میدان ایجاد کنند پاسخ خواهم داد؛ بنابراین انتظار می‌رود بر اساس مأموریتی که برای شورای شهر تعریف شده، حرکت شود.

وی افزود: اگر هر روز افرادی در این شهر حاشیه سازی می‌کنند، بی‌شک نسبت به حاشیه سازان همچون نجیب زادگان بی‌اعتنا خواهم بود، اما پاسخگوی کسانی که از جایگاه قانونی سخن بگویند هستم. زمانی که پراید در کشور ۱۵ میلیون تومان بود چه کسانی وام‌های ۳۰۰ میلیونی برای خود، همسر و دیگران می‌گرفتند و با یک وام، ۲۰ پراید می‌خریدند، امروز اگر یک نفر بخواهد ۲۰ پراید با وام قرض‌الحسنه نه با وام ۱۸ یا ۲۰ درصد خریداری کند باید دو میلیارد تومان وام بگیرد.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کنید که ناگزیر نشوم از ۵۰۰ میلیون تومان پولی که به کمپانی دانمارکی داده شد و هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد، سخن بگویم هرگز نخواستم به این امور ورود پیدا کنم و در حال حاضر به محتوا اشاره نمی‌کنم تنها به عنوان امور بسنده کردم.

رشد ۶۰ درصدی بودجه شهر اصفهان

وی با اشاره به عملکرد سال گذشته شهرداری افزود: بودجه عمرانی شهر در سال ۹۷، ۱,۱۰۰ میلیارد تومان با ۷۳۴ قرارداد بود که این میزان در سال گذشته به ۱,۸۰۰ میلیارد تومان بودجه با ۷۸۳ قرارداد افزایش یافت و در واقع رشد ۶۰ درصدی را در بودجه و رشد هفت درصدی در قراردادها را شاهد بودیم.

نوروزی با بیان اینکه تناژ آسفالت استفاده شده در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ معادل ۱۴۲ درصد رشد یافت، اظهار کرد: تناژ آسفالت پروژه‌های شاخص نیز در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ رشد چشمگیری داشته است.

۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی

وی ادامه داد: پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی سال ۹۰ کلید خورد و قرار بود یکسال بعد به بهره‌برداری برسد، دولت وقت متعهد شده بود برای احداث این مجموعه ۱۰۰ میلیارد تومان کمک کند، اما تنها ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرد و در سال ۹۶ پروژه به حالت نیمه تعطیل درآمد و تنها ۵۱ درصد فعالیت‌ها انجام شده بود، اما با تدابیر صورت گرفته عملیات عمرانی این پروژه تا پایان سال گذشته ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: تاکنون برای احداث پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی با اشاره به پروژه پل آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی افزود: برای آزادسازی این پروژه ۴۶ میلیارد تومان و برای اجرای آن ۷۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

نوروزی با بیان اینکه پروژه ادامه بلوار فرزانگان با صرف هزینه‌ای معادل ۶۸ میلیارد تومان احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت، گفت: پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی در حال حاضر ۶۴ درصد پیشرفت دارد که برای آزادسازی آن ۲۹۰ میلیارد تومان و برای اجرای این پروژه ۱,۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

رشد ۱۱ درصدی سفرهای درون شهری

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون سفر درون شهری اصفهان انجام شده است، ادامه داد: سال گذشته تعداد سفرهای درون شهری اصفهان به یک میلیارد و ۵۱۵ سفر رسید و معادل ۱۱ درصد رشد را شاهد بودیم.

شهردار اصفهان با اشاره به فرآیند بازسازی اتوبوس‌های شهر خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ تعداد ۴۷ دستگاه اتوبوس شهر بازسازی و در سال گذشته نیز ۸۳ دستگاه اتوبوس بازسازی شد؛ همچنین در سال ۹۷، ۵۰ دستگاه اتوبوس و سال گذشته نیز ۵۰ اتوبوس برای شهر خریداری شد.

افزایش جذب مشارکت‌ها در شهر

وی با بیان اینکه در حوزه مالی و اقتصادی در سال گذشته ۲۳ درصد کاهش فروش اموال منقول و غیرمنقول را شاهد بودیم، خاطر نشان کرد: سال گذشته دریافت وام برای شهرداری ۸۳۲ درصد افزایش یافت.

نوروزی با تأکید بر اینکه درآمدهای وصولی شهرداری در سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است، افزود: در زمینه پروژه‌های مشارکتی نیز آورده شهرداری ۱۰ درصد کاهش و آورده سرمایه گذاران ۲۰ درصد افزایش داشته است و شاهد افزایش جذب مشارکت‌ها بودیم.

استفاده از آب‌های خاکستری در آبیاری فضای سبز

وی با بیان اینکه استفاده از آب‌های خاکستری (پساب) ۶۵ درصد در سال گذشته افزایش یافته است، گفت: میزان توسعه فضای سبز شهر سال گذشته ۶۹ درصد افزایش یافت.

شهردار اصفهان ادامه داد: بخش زیادی از تجهیزات سازمان آتش نشانی و سازمان خدمات موتوری با تخصیص اعتبارات لازم به روز رسانی شده است.

رشد ۱۶ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

نوروزی با اشاره به تعداد پروانه‌های صادر شده در بافت فرسوده شهر تصریح کرد: تعداد پروانه‌های صادر شده در بافت فرسوده ۱۶ درصد رشد داشته همچنین در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تعداد آرا صادره دو درصد رشد و تعداد پرونده‌های وارده ۱۳ درصد منفی شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته رأی تخریب در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ۷۰ درصد رشد، رأی برائت ۴۵ درصد منفی، میزان جریمه‌های صادره ۱۰۸ درصد رشد داشته است.

مشارکت خوب شهرداری با کانون‌های فرهنگی مساجد

نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد مشارکت کننده با شهرداری ۱۰۸ درصد رشد داشته است، گفت: تعداد خیریه‌ها و سمن‌های مشارکت کننده ۳۳ درصد و میزان مساعدت عمرانی به مساجد شهر ۲۳۰ درصد رشد داشته در حالی که عده‌ای سخنانی مطرح کردند که با این آمارهای مستند حتی ذره‌ای سازگاری ندارد.

وی افزود: هزینه برنامه‌های اجرایی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد ۶۲ درصد رشد داشته است و مدیریت‌های زیرمجموعه شهرداری از جمله بازرسی، روابط عمومی، حراست، اداره حقوقی و قراردادها هرکدام نقش آفرینی‌های ارزنده‌ای داشته‌اند که فرصت ارائه گزارش عملکردها در این بخش‌ها را ندارم.

زیست پذیری و رقابت پذیری چشم‌انداز برنامه اصفهان ۱۴۰۵

شهردار اصفهان با اشاره به برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ گفت: این برنامه با مشارکت جدی ذی‌نفوذان، متخصصان و کارشناسان با چهار هزار و ۶۶۳ نفر ساعت جلسه در مدت یکسال تدوین شده است.

وی با تأکید بر اینکه چشم‌انداز برنامه اصفهان ۱۴۰۵ شهری زیست پذیر و رقابت پذیر است، تأکید کرد: بر اساس این برنامه تاب‌آوری شهری در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی افزایش خواهد یافت و بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینان در فضای منصفانه از تجربیات یکدیگر استفاده و به تولید و رونق بخشی شهر کمک خواهند کرد.

نوروزی با بیان اینکه اجرای برنامه اصفهان ۱۴۰۵ باعث ایجاد هماهنگی، هم سویی و هم افزایی در مدیریت شهری می‌شود، تصریح کرد: قلمرو برنامه اصفهان ۱۴۰۵ کل مدیریت شهری اصفهان را در بر می‌گیرد و این برنامه دارای شفافیت زیاد بوده و برای نخستین بار از اسناد پشتیبان برخوردار است.

وی از برنامه اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان برنامه‌ای نتیجه محور و سنجش پذیر یاد کرد و اظهار امیدواری کرد: با اجرای دقیق آن در طول پنج سال شاهد رشد همه جانبه و زیست پذیری شهر باشیم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان ششمین برنامه پنج ساله شهر در سایت شفافیت شهرداری بارگذاری شده و شهروندان می‌توانند آن را مشاهده کنند.

کد خبر 442672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • محمدعلی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    متشکریم از شهرداروهمکارانشان تقاضا داریم توجه بیشتری به شرق اصفهان داشته باشند بغلت اینکه مدتها از خدمات استانی دور بوده وفقط همانند تره بار و باغ رضوان و امسال آنها به این قسمت شهر آورده شده
  • علی ابراهیمی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    متاسفانه الان هم شخص شهردار اصفهان پست های خوب سازمانی را به دوستان و آشنایان خود میدهند و بنده با این همه تجربه نتونستم حتی وارد هیچ یک از شرکتها بشوم . دیگه این صحبتهای بیهوده را کنار بذارید لطفا جناب نوروزی و بهتر بجای افراد جدید و کم تجربه مدیران نیرومند را در سیستم جای دهید
  • عصمت قاسمی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    سلام وخدا قوت به تمام کارکنان شهرداری عزیز اصفهان که شب وروز فعالیت می کنند که شهر خوب وهمه پسند داشته باشیم من به شخصا دست یک به یک آن هارا میبوسم خدا قوت پهلوان