آخرین وضعیت سدهای استان اصفهان؛ زاینده رود ۶۵ درصد کاهش ذخیره آبی دارد

مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای اصفهان با تشریح آخرین وضعیت ذخیره آبی سدهای این استان، گفت: سد مخزنی زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و در مقایسه بلند مدت ۵۰ ساله ۶۵ درصد کاهش ذخیره آبی دارد.

احسان الله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت سدهای استان اصفهان تا ۱۵ شهریور، اظهار کرد: ذخیره سد زاینده رود با ظرفیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب تا این تاریخ به ۲۵۹ میلیون مترمکعب رسید در حالی که مدت مشابه سال گذشته ذخیره این سد مخزنی ۵۹۶ میلیون مترمکعب بود.

وی ادامه داد: امسال سد زاینده رود در مقایسه با سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به دراز مدت (۵۰ ساله) ۶۵ درصد کاهش ذخیره آبی دارد.

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به توزیع آب کشاورزی تا پایان ماه شهریور در حوضه زاینده رود و همچنین پیش آگاهی هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع بارندگی‌های پاییزی از پایان ماه آذر، مصرف بهینه آب در بخش شرب و بهداشت ضروری است.

امینی همچنین به وضعیت سایر سدهای استان اشاره کرد و افزود: سد گلپایگان با ظرفیت ۳۶.۶ میلیون مترمکعب هم اکنون ۸.۵ میلیون مترمکعب آب دارد در حالی که ذخیره این سد در مدت مشابه سال گذشته ۲۶ میلیون مترمکعب بود. از این رو سد گلپایگان نیز امسال نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد و در مقایسه بلند مدت ۲۸ درصد کاهش ذخیره آبی دارد.

وی با بیان اینکه سد قره آقاچ سمیرم با گنجایش ۲۱ میلیون مترمکعب در حال حاضر ۱۸ میلیون مترمکعب آب دارد، گفت: حجم ذخیره این سد نسبت به سال گذشته تغییراتی ندارد اما نسبت به دراز مدت ۴۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

امینی افزود: ذخیره سد حنا سمیرم نیز با ظرفیت ۵۱ میلیون مترمکعب هم اکنون به ۶.۵ میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که سال گذشته ۵.۳ میلیون متر مکعب بود. از این رو ذخیره این نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش و در مقایسه بلند مدت ۲۴ درصد کاهش دارد.

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه سد خمیران در تیران و کرون با ظرفیت ۷.۱ میلیون مترمکعب هم اکنون ۱.۸ میلیون مترمکعب آب دارد، اظهار کرد: ذخیره این سد سال گذشته در چنین روزی ۲.۳ میلیون مترمکعب بود بر این اساس خمیران نسبت به سال قبل ۲۲ کاهش و در مقایسه بلند مدت ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

امینی درباره وضعیت سد کوچری گفت: مسئولیت بهره برداری از سد کوچری با شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیست و ما وضعیت این سد را اعلام نمی‌کنیم.

کد خبر 442481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 0
    داریم خشک میشیم