تشخیص آلزایمر از روی حرف زدن/ساخت سریع‌ترین خودروی برقی جهان

گروهی از محققان مؤسسه فناوری نیوجرسی موفق به ابداع الگوریتم هوش مصنوعی شده‌اند که با بررسی نحوه حرف زدن افراد مشخص می‌کند آیا آن‌ها در حال ابتلا به آلزایمر هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابداع محقق ایرانی برای درمان زخم با ازون، امکان تشخیص آلزایمر از روی حرف زدن، ساخت سریع‌ترین خودروی برقی جهان، رونمایی از نوت بوک نسل پنجم با تازه‌ترین پردازنده‌های اینتل و رونمایی از ارزان‌ترین گوشی نسل پنجم سامسونگ را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

ساخت دستگاه درمان زخم توسط محقق ایرانی

محقق ایرانی دستگاهی کوچک و قابل حمل ابداع کرده است که زخم را با گاز ازون درمان می‌کند، در حال حاضر از خاصیت باکتری کشی گاز ازون برای درمان زخم‌های قدیمی مانند زخم‌های پوستی در افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شود. اکنون رحیم رحیمی، محقق ایرانی یک سیستم پوشیدنی ابداع کرده که فرایند درمان زخم را با گاز ازون تسهیل می‌کند.

به طور معمول بیماران باید به کلینیک‌های بهداشتی مراجعه کنند تا متخصصان زخم‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را با گاز ازون درمان کنند، اما بیمارانی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند، محدودیت‌های حرکتی دارند و در مناطقی هستند که متخصصان کمی وجود دارد؛ از این رو برای دستیابی به این شیوه درمانی با چالش روبرو می‌شوند.

رحیمی و تیم پژوهشی او نمونه اولیه یک سیستم قابل حمل و قابل پوشیدن را ابداع کرده‌اند. این سیستم شامل یک وصله با قابلیت تنفس است که به طور موقت روی زخم می‌چسبد. وصله مذکور به وسیله یک شلنگ سیلیکونی به دستگاهی متصل است که روی کمر بیمار بسته می‌شود و گاز ازون تولید می‌کند.

این دستگاه با باتری کار می‌کند، قرار است به زودی روی حیوانات آزمایش شود و پس از آن نیز آزمایش بالینی آن آغاز شود.

تشخیص آلزایمر از روی حرف زدن افراد

گروهی از محققان مؤسسه فناوری نیوجرسی موفق به ابداع الگوریتم هوش مصنوعی شده‌اند که با بررسی نحوه حرف زدن افراد مشخص می‌کند آیا آن‌ها در حال ابتلاء به آلزایمر هستند.

در حال حاضر هیچ روش قطعی و مطمئنی برای تشخیص ابتلای افراد به آلزایمر وجود ندارد، اما فناوری هوش مصنوعی می‌تواند امکان پی بردن به اینکه آیا افراد در حال مبتلا شدن به این بیماری هستند را فراهم آورد.

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد نحوه صحبت کردن افرادی که در حال ابتلاء به آلزایمر هستند تفاوت‌هایی با افراد سالم دارد و یک الگوریتم هوش مصنوعی با بررسی شیوه تکلم افراد این موضوع را تشخیص می‌دهد.

بیماری آلزایمر روی بخش‌هایی از بدن که به کنترل زبان می‌پردازند، تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین مبتلایان به این نوع اختلال به راحتی نمی‌توانند کلمات مناسب را بیابند و به عنوان مثال ممکن است به جای کلمه روزنامه از کتاب استفاده کنند.

این مشکل در هشت تا ۱۰ درصد افراد در حال ابتلاء به آلزایمر در مراحل آغازین بیماری رخ می‌دهد و هر چه بیماری تشدید می‌شود، این درصد افزایش می‌یابد؛ بنابراین الگوریتم هوش مصنوعی مبتنی بر بررسی نحوه تکلم افراد، روشی مناسب برای شناسایی آلزایمر است.

ساعت هوشمندی که با یک بار شارژ دو هفته کار می‌کند

سامسونگ از تولید ساعت هوشمند جدید گلکسی فیت دو خود خبر داده که با یک بار شارژ باتری می‌تواند به مدت دو هفته بدون مشکل کار کند و در صورت عدم استفاده زیاد از باتری در بعضی موارد امکان استفاده از این ساعت هوشمند برای مدت سه هفته نیز وجود خواهد داشت.

این ساعت هوشمند دارای امکاناتی برای برنامه‌ریزی تمرینات ورزشی و بررسی وضعیت سلامت است. شمارش تعداد قدم‌ها در حین پیاده روی، کنترل میزان ضربان قلب و وضعیت خواب و تخصیص نمره سلامت در زمان بیدار شدن فرد از جمله امکانات دیگر این ساعت هوشمند است.

قیمت ساعت جدید هنوز مشخص نیست، اما با توجه به اینکه مدل قبلی آن گالکسی فیت ۱۰۰ دلار قیمت داشت، گالکسی فیت ۲ به طور قطع بیش از ۱۰۰ دلار قیمت خواهد داشت.

ساخت سریع‌ترین خودروی برقی جهان

شرکت لوسید موتورز مدعی شده سریع‌ترین خودروی برقی جهان را تولید کرده که دارای دو موتور با قدرت مجموعاً ۱۰۸۰ اسب بخار است.

این شرکت به دنبال عرضه لوکس‌ترین خودروهای برقی جهان است و در ویدئویی که به تازگی منتشر کرده، مدلی از خودروی برقی لوسید ایر را به نمایش گذاشته که می‌تواند تنها در مدت ۹.۹ ثانیه ۵۰۰ متر را طی کند.

لوسید موتورز خودروی تولیدی خود را سریع‌ترین خودروی برقی دنیا توصیف کرده و شتاب صفر تا صد این خودرو تنها ۲.۵ ثانیه است.

خودروی لوسید ایر باتری‌های قدرتمندی نیز دارد که با یک بار شارژ امکان طی مسافتی ۸۳۰ کیلومتری را فراهم می‌کند. سیستم رادار و کنترل لیدار نیز دقت این خودرو را برای شناسایی انواع موانع تسهیل می‌کند.

قرار است پیش فروش این خودرو در اروپا از اوایل سال آینده میلادی آغاز شود و هنوز خبری در مورد قیمت آن منتشر نشده است.

رونمایی از نوت بوک نسل پنجم با تازه‌ترین پردازنده‌های اینتل

شرکت سامسونگ از نوت بوک گلکسی بوک فلکس خود رونمایی کرده که با شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه سازگار بوده و در آن از پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل استفاده شده است. این نوت بوک علاوه بر پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم از استاندارد وای فای ۶ نیز پشتیبانی می‌کند.

دقت نمایشگر ۱۳.۳ اینچی این نوت بوک ۱۰۸۰ پیکسل بوده و با یک بار شارژ باتری امکان استفاده از نوت بوک یادشده به مدت ۹ ساعت وجود دارد.

سامسونگ برای اولین بار بر روی این نوت بوک، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی نصب کرده که کیفیت تصاویر وب کم آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. دقت ویدئوهای این دوربین ۷۲۰ پیکسل است. وزن نوت بوک جدید ۱.۲۶ کیلوگرم بوده و جایگزینی برای Galaxy Book Flex محسوب می‌شود.

ارزان‌ترین گوشی نسل پنجم سامسونگ رونمایی شد

سامسونگ از گوشی گلکسی ای ۴۲ خود رونمایی کرده که ارزان‌ترین گوشی نسل پنجم تولید شده توسط این شرکت محسوب می‌شود. این گوشی که فعلاً نمونه اولیه آن تولید شده دارای نمایشگر ۶.۶ اینچی از نوع Super AMOLED است.

گوشی جدید دارای چهار دوربین اصلی بوده و این در حالی است که سامسونگ معمولاً گوشی‌های خود را به همراه سه دوربین اصلی تولید و عرضه می‌کند. در مورد کیفیت و دقت این دوربین‌ها و همین طور دوربین سلفی این گوشی هنوز خبری منتشر نشده است.

قرار است گوشی A425G اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه شود. با توجه به میان رده بودن این گوشی و پایین‌تر بودن کیفیت آن در مقایسه با گوشی‌های A51 5G و A715G پیش بینی می‌شود قیمت این گوشی نسل پنجم کمتر از ۵۰۰ دلار باشد.

کد خبر 442446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.