تقدیرنامه‌ها دردی از کودکان کار دوا نمی‌کند

مدیرعامل مؤسسه سرمد گفت: از ۱۴ دستگاه مسئول پیگیری وضع کودکان کار که وظیفه حمایت از آن‌ها را برعهده دارند، فقط دو سازمان بهزیستی و شهرداری با این مجموعه فعالیت متقابل داشته و بقیه سازمان‌ها به دادن تقدیرنامه بسنده کرده‌اند.

سعید پورنیک در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این مؤسسه با هدف حمایت از کودکان کار و خیابانی در شهر اصفهان زیر نظر سازمان بهزیستی با نام سرمد از سال ۱۳۹۳ به همراه ۲۳ کودک کار شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر با حمایت ۱۲۰ کودک در ۷۰ خانواده از شهرهای اصفهان، کرمان، بم و از اتباع افغان و پاکستانی در حال فعالیت است.

وی در خصوص علل افزایش آمار کودکان کار، افزود: مشکلات اقتصادی، بیکاری، زندان رفتن و فوت سرپرست خانواده از علل مهم افزایش دهنده تعداد کودکان کار در جامعه محسوب می‌شود که هر روز بیش از گذشته شاهد آن هستیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه از ۱۴ دستگاه مسئول پیگیری وضع کودکان کار که وظیفه حمایت از این کودکان و حذف این معضل جامعه را بر عهده دارند، فقط دو سازمان بهزیستی و شهرداری با ما فعالیت متقابل داشته و بقیه سازمان‌ها به دادن تقدیرنامه بسنده کرده‌اند، درست است که در ارزشمند بودن تقدیرنامه برای ما هیچ شکی نیست اما آیا این تقدیرنامه دردی از کودکان کار دوا می‌کند؟

رئیس هیئت مدیره مؤسسه سرمد، ادامه داد: این روزها با توجه به معضل شیوع کووید ۱۹ و پر ریسک بودن ابتلای این کودکان، مؤسسه با فراهم کردن ماسک و مواد ضدعفونی کننده و توزیع آن در پنج مرحله به همراه دو مرحله آموزش حضوری توسط تیم سلامت سعی کرده است از انتشار این ویروس در بین مددجویان جلوگیری کند.

پورنیک با بیان اینکه رسالت این مجموعه ارائه آموزش است، اضافه کرد: این مرکز با بکارگیری ۴۷ مربی در حال فعالیت است، اولین گام مربیان ثبت‌نام کودکان در مدارس و سپس پیگیری و تقویت درسی و رفع اعتیاد این کودکان بوده است، در کنار آن، مجموعه از کودکان برای ادامه تحصیل و ورود به جامعه کاری حمایت مالی می‌کند.

وی در خصوص وضعیت جسمی کودکان حاضر در مؤسسه سرمد، گفت: کار ما ارائه خدمات سرپایی زیر نظر سازمان بهزیستی بوده و این سازمان ما را موظف به ارائه آموزش و حمایت از این خانواده‌ها کرده است، با اینکه تا به حال مورد مراجعه کودک معلول نداشته‌ایم ولی اگر هم داشته باشیم سعی می‌کنیم از آنان بیشترین حمایت را بکنیم.

پورنیک در خصوص حمایت از کودکان معلول، ادامه داد: در سال اخیر با برنامه‌ریزی تیم سلامت مؤسسه و هماهنگی با پزشک جراح و یکی از مدیران بیمارستان‌های دولتی عمل جراحی ستون فقرات با هزینه ۳۵ میلیون تومان برای یکی از کودکان کار مبتلا به بیماری فلج اطفال انجام شد که این عمل با مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان در تهران انجام می‌شود و با این اقدام از روند پیشرفت بیماری در این کودک جلوگیری شد.

وی در خصوص چگونگی تأمین هزینه حمایت از این کودکان، خاطرنشان کرد: تمام هزینه‌هایی که برای حمایت کودکان می‌شود از کمک‌های مردمی بوده و تنها بخش اندکی از آن را سازمان بهزیستی تقبل کرده است.

کد خبر 442119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.