موفقیت آفریقایی‌ها در چهارمین انقلاب صنعتی

با توجه به پیش‌بینی‌ها، بخش اعظم جمعیت آفریقا تا سال ۲۰۷۰ از جوانان زیر ۲۰ سال تشکیل خواهد شد که موفقیت آن‌ها به میزان استفاده از ابزارهای آموزشی پیشرفته خصوصا در زمینه دیجیتالی‌سازی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویژگی‌های عمده چهارمین انقلاب صنعتی یعنی دیجیتالی شدن، هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی، اینترنت اشیا، زیست فن‌آوری، نانوتکنولوژی، زنجیره بلوکی، اتومبیل‌های خودران، پرینت سه‌بعدی و رباتیک نقش بسیار مهمی در آموزش، اشتغال و آینده کاری مردم جهان، به‌خصوص آفریقایی‌ها ایفا می‌کند. این قاره در طول یک دهه اخیر با افزایش ۲۵ درصدی تعداد جوانان زیر ۲۰ سال روبرو بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۷۰ این گروه سنی بیشترین جمعیت آفریقا را تشکیل دهند. پیشرفت و آموزش این جمعیت نیازمند داشتن امکانات پیشرفته و گسترده است، بنابراین توجه به سیستم‌های آموزشی برای هموار کردن مسیر دستیابی به موفقیت‌های تکنولوژیکی در این قاره هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. لذا لازم است که مقامات ارشد قاره آفریقا از همین امروز چاره‌اندیشی این مسأله را در رأس اولویت‌های خود قرار دهند.

هرچند اتوماتیک‌سازی، نابرابری‌های درآمد را تشدید می‌کند اما بر اهمیت ارتقای مهارت‌ها می‌افزاید و نقش بسزایی در افزایش میزان تولید و ایجاد مشاغل جدید ایفا می‌کند. بنابراین انقلاب صنعتی چهارم فرصتی منحصربه‌فرد در اختیار کشورهای آفریقایی قرار می‌دهد تا با کمک تکنولوژی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابند. این انقلاب به‌طور شگفت‌انگیزی مهارت‌هایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که بیشترین کاربرد را در بازار کار دارند. در سراسر جهان، تقاضا برای تقویت مهارت‌های اجتماعی، رفتاری و شناختی در حال افزایش است که کشورهای قاره آفریقا نیز از این امر مستثنی نیستند. در واقع هر روز درخواست برای بکارگیری مهندسان نرم‌افزار، متخصصان بازاریابی، نویسندگان و مشاوران مالی در سراسر کشورهای این قاره رو به افزایش است و نیاز به متخصصان مکانیک، معاون‌های اداری و حسابدارها رو به کاهش است.

توسعه مهارت‌های مربوط به انقلاب صنعتی چهارم از همان دوران کودکی امری ضروری است و کشورهای آفریقایی باید علاوه بر تقویت آموزش روی تغذیه، سلامت و حمایت‌های اجتماعی کودکان خود نیز سرمایه‌گذاری کنند. قاره آفریقا میزبان یک سوم کودکان زیر پنج سال جهان است که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بنابراین، ارتباط مستقیمی بین تغذیه و ظرفیت نیروی کار در آینده وجود دارد که این امر باید به طور جدی مورد توجه مقامات ارشد آفریقایی قرار گیرد. از سوی دیگر امروزه توجه به آموزش عالی بسیار بیشتر از قبل حائز اهمیت است چراکه نسل جوان باید مطابق با تغییرات چشم‌انداز شغلی که ممکن است در دوران تحصیل خود با آن مواجه شوند، برای کار کردن مهارت پیدا کنند. به عنوان مثال مطالعات انجام شده در کشورهای کنیا و تانزانیا حاکی است که کسب مهارت‌های شناختی و غیر تکراری، ارتباط مستقیمی با افزایش دستمزد اولیه، رضایت بیشتر شغلی و درآمدهای بالاتر در طول زمان داشته است حال‌آنکه در سراسر قاره آفریقا کمتر از چهار درصد از مردم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و آموزش در این کشورها روی علوم اجتماعی متمرکز شده است که ربطی به انقلاب صنعتی چهارم ندارد.

درنتیجه در حال حاضر هیچ‌گونه تطابقی بین تقاضاهای کاری در حال افزایش و مهارت‌های کسب شده در دانشگاه‌های آفریقا وجود ندارد. بدیهی است که مقامات ارشد کشورهای آفریقایی هرچه زودتر این شکاف‌ها را از میان بردارند، به موفقیت‌های بیشتری در زمینه تکنولوژی‌های جدید دست خواهد یافت. البته تا امروز کشورهای آفریقایی تلاش زیادی کرده‌اند که مطابق با انقلاب صنعتی چهارم تغییراتی در سیستم‌های آموزشی خود به وجود آورند. به عنوان مثال سیستم آموزشی در مصر دربردارنده کلاس‌های تعاملی بوده و تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تبلت حاوی دانشنامه‌های الکترونیکی را در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است. علاوه بر این دانش‌آموزان در بیش از دو هزار و ۵۰۰ مدرسه مصری به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و با کمک تکنولوژی بسیار پیشرفته در مناطق مختلف آن کلاس‌های هوشمند درسی مجهز به سیستم‌های خورشیدی ایجاد شده است. انتظار می‌رود سایر کشورهای قاره آفریقا نیز به زودی سیستم آموزشی خود را مطابق با انقلاب صنعتی چهارم تغییر دهند تا زمینه را برای موفقیت و اشتغال جوانان خود در آینده‌ای نزدیک فراهم آورند.

کد خبر 441976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.