مصطفی ادیب مامور به تشکیل کابینه‌ی دولت لبنان شد

مصطفی ادیب رأی ۹۰ عضو پارلمان را از آن خود کرد و اکنون موظف است برای اصلاحات مورد نظر، دولت جدید تشکیل دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا به نقل از الجزیره، مصطفی ادیب با رأی قاطعانه اعضای پارلمان لبنان مأمور به تشکیل دولت جدید شد. ادیب رأی ۹۰ عضو از ۱۲۰ عضو پارلمان به همراه حمایت حزب الله و متحدانش، جنبش خلق آزاد، جنبش امل به همراه حمایت سعد حریری، نخست وزیر سابق و تعدادی دیگر از احزاب را از آن خود کرد.

ادیب گفت که زمان صحبت پایان یافته و اکنون زمان عمل فرارسیده است.

وی به خبرنگاران گفت: " اکنون زمان دست به دست هم دادن و یکی کردن کوشش‌ها و تلاش‌هاست تا امید را به میان لبنان بازگردانیم. به حول قوه الهی، ما امیدواریم که بتوانیم افرادی کارآزموده و خبره را جهت اعمال اصلاحات لازم اقتصادی و اجتماعی انتخاب کنیم."

۱۷ عضو پارلمان به نامزد دیگر رأی دادند که ۱۴ رأی آن متعلق به نیروهای لبنانی در دادگاه بین‌المللی وابسته به قاضی نواف سلام بوده‌اند. سایر اعضای پارلمان یا رأی ندادند یا در جلسه رأی‌گیری حاضر نشدند.

ادیب ۴۸ ساله همانند همتای قبلی‌اش، حسن دیاب، که به دنبال تظاهرات ضد دولتی غیر منتظره‌ی پارسال که منجر به سقوط دولت شد؛ توسط پارلمان به حکومت رسید، در میان عموم مردم ناشناخته است.
وی از سال ۲۰۱۳ سفیر لبنان در آلمان بوده و به مدت دو دهه مشاور میلیاردر معروف و نخست وزیر پیشین نجیب میقاتی بوده است.

وی نزدیکی آشکاری با جریانات اصلی کشور نیز دارد. جلسه‌ی شور دوشنبه که بین رئیس جمهور آنون و اعضای پارلمان انجام گرفت مهر تأییدی بود بر تصمیم امانوئل ماکرون برای اصلاحات سیاسی و بازگشت وی به لبنان تا کمتر از یک ماه دیگر که نقل محافل سران قبایل لبنانی است.

ماکرون دوشنبه شب رسید و از اوایل آگوست و در بحبوحه‌ی انفجار بیروت تا کنون در تماس مستقیم با مقامات لبنانی بوده. انفجاری که ۱۹۰ نفر را کشته و زخمی کرد و به قسمت‌هایی از شهر صدمه شدیدی وارد کرد.

وی سیاستمداران انعطاف ناپذیر لبنانی را دعوت به یک فهم سیاسی به منظور عبور سریع از یک اصلاحات کرد تا دهه‌ها فساد و ناکارآمدی مدیریتی که کشور را به عمیق‌ترین بجران اقتصادی کشانده متوقف شود.

کد خبر 441746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.