تلاش برای مهار کرونا در جوامع کم‌درآمد

گروهی از معماران بنگلادشی در تلاش برای مهار شیوع کرونا در جوامع کم‌درآمد به طراحی کتابچه‌ای پرداختند که اطلاعات آن در مدیریت اثرات ویروس بر مردم کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدت کوتاهی پس از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در بنگلادش، این پاندمی با سرعتی باورنکردنی در سراسر این کشور شروع به گسترش کرد و تعداد مبتلایان روز افزون شد. تاکنون بیش از ۳۱۰ هزار و ۸۲۲ نفر از مردم این کشور به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده و حدود چهارهزار و ۲۴۸ نفر جان خود از دست داده‌اند. در این کشور نیز هم‌چون بسیاری از دیگر کشورهای جهان، مردم کم‌درآمد بیش از سایرین قربانی تبعات این پاندمی شده و در کنار تلفات جانی بسیار با آسیب‌های اقتصادی گسترده ناشی از الزام قرنطینه‌های سختگیرانه مواجه بوده‌اند. بیشترین جمعیت شهروندی و مهاجران بنگلادش در کلانشهرهای داکا، ناراین‌گنج و چیتاگونگ ساکن هستند و مناطق فقیرنشین آن‌ها آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر از انتشار ویروس کرونا متحمل شده اند. پایتخت این کشور، داکا، با داشتن بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت کمترین امکانات بهداشتی و خدمات اولیه دارد.  اقداماتی نظیر رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست‌ها برای ساکنان این شهر غیرممکن است و مبتلایان به بیماری برای دسترسی به مراقبت‌های سلامت و قرنطینه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

گروهی از معماران اهل داکا که پیش از این نیز برای حل مشکل بحران مسکن مهاجران و افراد کم‌درآمد شهر خود اقدامات بسیاری کرده‌اند، در بحران کرونا نیز دوشادوش این قشر تلاش کردند که شیوع ویروس را میان جوامع کم‌درآمد مهار کنند. طراحی کتابچه‌ای چندصفحه‌ای به‌منظور آموزش تمامی راهکارهای لازم به مردم بی‌بضاعت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، اقدام اخیر این گروه محسوب می‌شود. در این کتابچه دستورالعمل‌هایی ذکر شده تا مردم با پیروی از آن‌ها بتوانند خود و خانواده‌شان را از سایرین جدا کنند و در صورت ابتلای یکی از افراد خانواده به کووید -۱۹ به‌درستی تمامی اقدامات لازم برای پیشگیری از آلوده شدن سایر اعضا را بکار گیرند. در طراحی این راهنما ایده‌های مردم به‌طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است که بدین‌منظور معماران به برگزاری جلسات بحث و گفتگو با ساکنان مناطق کم‌درآمد اقدام کرده و ایده‌های آن‌ها را یادداشت کردند. معماران، نوجوانان، متخصصان سلامت، دانشجویان و اساتید دانشگاهی نیز با مشارکت در این جلسات ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذاشتند که در نهایت برگزارکنندگان به یک جمع‌بندی نهایی دست یافتند.

کتابچه نهایی که با هدف مؤثر واقع شدن برای مهاجران به دو زبان بنگلادشی و انگلیسی نوشته شده است، به‌طور شفاف تمام دستورالعمل‌های کارآمد برای خود جداسازی، رعایت بهداشت، حل بحران کمبود فضا برای دوری اعضا یک خانواده از فرد مبتلا به ویروس کرونا و استفاده از تجهیزات ایمنی را در بر گرفته است. جالب این که محتویات این راهنما هم در قالب متن و شعر نوشته شده است که با کمترین نیاز به اقدامات حمایتی مسئولین برای ایمن ماندن از بیماری کووید -۱۹ مردم را به اعمال و رعایت مقرراتی در این زمینه تشویق می‌کند. این محتویات از زبان دو کودک ساکن در مناطق فقیرنشین نقل می‌شود که کار آموزش خود را با معرفی ویروس کرونا آغاز کرده و بتدریج مردم را با دستورالعمل‌های لازم جهت پیشگیری از ابتلای به آن آشنا می‌کنند. در آخر نیز در خصوص اقدامات مفید برای مدیریت فضای خانواده در صورت مبتلا شدن یکی از اعضا و پیشگیری از انتقال ویروس به سایرین توصیه‌هایی ارائه می‌شود.

کد خبر 441584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.