۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
تپه اشرف در انتظار آزادسازی

تپه اشرف، تنها منطقه باستان‌شناسی شناخته شده در شهر اصفهان است که اخیراً اشیا ارزشمندی از آن استخراج شده، اما همچنان بخش‌های مهمی از آن در انتظار آزادسازی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سارویه یا تپه اشرف در شرقی‌ترین نقطه شهر اصفهان و حاشیه شمالی زاینده‌رود واقع شده است. این تپه قدمتی بیش از هفت هزار ساله دارد و برای سال‌ها متروطه باقی مانده بود. حتی کشاورزان شرق اصفهان تا دهه ۱۳۳۰ در آن کشاورزی انجام می‌دادند. کاوش‌ها در این تپه باستانی از دهه گذشته شمسی آغاز شد و تاکنون حدود هفت فصل از این کاوش‌ها ادامه داشته است.

اما در چند هفته گذشته و در فصل هفتم آثار و اشیا بسیار ارزشمندی از جمله چند اسکلت اشکانی در تپه اشرف کشف شده‌اند. کشفیاتی که ارزش این محوطه باستانی را دوچندان کرد و اهمیت آن به عنوان یک میراث فرهنگی و مجوز گردشگری مهم را به مدیران و مسئولان شهری و استانی یادآور شد.

البته تپه اشرف همچنان با یک معضل بزرگ درگیر است و ادامه کاوش‌ها در آن منوط به آزادسازی محوطه‌های اطراف آن است. در طی سال‌هایی که اهمیت این بخش از اصفهان درک نشده بود و به عنوان یک زمین کشاورزی به آن نگاه می‌شد، باعث شد تا شهرداری یک فضای سبز و همچنین نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان در آن ساخته شوند.

حالا علیرضا جعفری‌زند، سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف معتقد است که بخش زیادی از آثار تپه در زیر خیابان مجاور تپه، فضای سبز و پارکینگ نمایشگاه قرار دارد. البته در طرف مقابل شهرداری اصفهان نیز قول همکاری و مساعدت برای انجام این آزادسازی‌ها داده است.

رضا اخوان‌، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان اعلام کرده که ساماندهی سیما و منظر شهری و بازآفرینی و باز زنده‌سازی محیط شهری در اولویت فعالیت‌های مدیریت شهری اصفهان قرار گرفته و شهرداری منطقه چهار نیز نجات‌بخشی و احیای تپه اشرف را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا به تازگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با شهرداری تفاهم نامه‌ای نیز امضا کرده‌اند.

جعفری‌زند در همین باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: قول‌هایی داده شده، اما همچنان به پای عمل نرسیده و امیدواریم فضای محدوده فعالیت ما هرچه زود گسترش یابد. امیدوارم جلسات تعیین تکلیف تپه طولانی نشود و به صورت پیوسته بتوانیم به کاوش‌ها ادامه دهیم.

سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف ادامه می‌دهد: برای ادامه کاوش‌ها به فضای سبز و خیابان مجاور تپه احتیاج داریم. ضمن اینکه مشکلات مالی نیز موجود است و باید نهادی هزینه‌های کاوش را بر عهده گیرد. مسائل دست و پا گیر اداری و مالی ما را فرسوده و مجبور به دست کشیدن از کار می‌کند.

او اضافه می‌کند: حتی با محدودیت‌های موجود هنوز کار ما در تپه به پایان نرسیده، زیرا هرچه به عمق بیشتری می‌رویم به آثار دیگری دست پیدا می‌کنیم. اما نیاز است که فضاهای معماری که گمانه‌های یک متری به دست آوردیم را از شمال و جنوب گسترش دهیم تا متوجه شویم این فضاها چه و مربوط به چه سازه‌ای هستند.

کد خبر 441568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    این مکان باید به یک سایت موزه بزرگ و در شان اصفهان تبدیل بشه حتی به قیمت بسته شدن خیابان مجاور و ساخت معبر جدید. اون محدوده علاوه بر سارویه به علت وجود پل شهرستان و آثار متعدد دیگر با قدمت بیش از هزار سال از جمله قبر راشدبالله و قدیمی ترین مسجد اصفهان باید به قطب تازه گردشگری شهر تبدیل بشه و هیچ مسامحه ای در این مورد از طرف مسئولان شهری و استانی پذیرفته نیست. این محدوده تا به حال نمایشگاه اقتصادی بود از این به بعد باید به نمایشگاه تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران تبدیل بشه